این بار هیوندای النترا که واردات رسمی آن بعد از حدود دو دهه دوباره به کشورمان آغاز شده به مصاف تویوتا کرولا، این خودروی ژاپنی که همیشه در کشور ما طرفداران فراوانی دارد میرود .
طراحی
با نگاه سریع به این دو خودرو در کنار هم متوجه سبک طراحی متفاوت آنها میشوید . النترا از طراحی جوان پسندانه و جذابی برخوردار است که هیوندای از سال 2011 این طرح را با پیروی از سبک و زبان طراحی محصولات جدید خود، جایگزین طرح قبلی خود کرده است. اما در سوی دیگر تویوتا کرولا از طراحی محافظه کارانه تویوتا که در اکثر محصولات این شرکت دیده میشود بهره میجوید که در نگاه اول کمی قدیمی به نظرمی آید و فقط برای متقاعد کردن مشتری کافی است. با این وجود این نسل جدید کرولا نسبت به مدلهای قبلی یک گام رو به جلو محسوب می شود.
طراحی داخلی هر دو خودرو نیز مانند طراحی خارجی آنها کاملا متفاوت است . در هیوندای النترا از داشبوردی با طراحی مشابه مدلهای گران قیمتتر این شرکت استفاده شده است تا حس سوار شدن به خودرو گران قیمت را به شما القا کند و شیوهٔ قرار گرفتن ادوات داخل اتاق کاملا حساب شده است ولی در تویوتا کرولا همان طراحی محافظه کارانه بیرون به داخل نیز راه یافته است و با نشستن در این خودرو احساس یکنواختی و خسته کننده بودن به شما دست میدهد و بیشترین شباهت را به طراحی داخلی تویوتا کمری دارد .
همچنین لازم به ذکر است که النترا در دو مدل 5 درب و کوپه نیز توسط هیوندای عرضه میشود. تویوتا نیز در مدلهای 2014 خود مخصوصا مدلهای غیر آمریکایی، طراحی خارجی به مراتب بهتری نسبت به نسل قبل را ارائه کرده است.
پیشرانه
هیوندای بر روی مدل النترا یک موتور 1.8 لیتری با سیستم مستقیم تزریق سوخت قرار داده است که به همراه یک گیربکس 6 سرعته خودکار یا 6 سرعته دستی عرضه میشود که عملکرد قابل قبولی دارد . در همین حال تویوتا بر روی کرولا یک موتور 1.8 لیتری قرار داده است که با یک گیربکس 4 سرعته اتوماتیک در اختیار مشتری قرار میگیرد . ولی در فرمان پذیری و سیستم تعلیق کرولا نرمتر از هیوندا النترا عمل میکند که برای مسافرتهای خارج شهر مناسبتر به نظر میرسد .
ایمنی
هیوندا برای ایمنی بیشتر در النترا سیستم تلفن در حین رانندگی و دوربین کمک پارک را قرار داده است . همچنین النترا موفق شده که 3 ستاره کسب شده در تست ایمنی مدل قبلی خود را به 5 ستاره در مدل کنونی افزایش دهد در حالی که تویوتا کرولا در تست ایمنی موفق به کسب تنها 4 ستاره در مقابل النترا شده است .
امکانات
تویوتا اخیرا مدل کرولا را کمی ارتقا داده است و سیستم ورود بدون کلید و تهویه مطبوع اتوماتیک را بروی این مدل قرارداده که در مقایسه با امکاناتی که النترا در اختیار شما قرار میدهد کم به نظر میرسد . در النترا، هیوندای سیستم ورود بدون کلید ، سیستم تشخیص صدا ، سیستم ناوبری و سیستم سرگرمی بروز شده و گرم کن صندلیها ارائه میدهد .
جمع بندی
در مجموع هیوندا النترا با تجهیزات فراوانش ارزش پولی را که میپردازید دارد و شما دارای یک خودروی اقتصادی با امکانات مناسب و البته با کیفیت خواهید شد که همهٔ اینها برگ برنده هیوندای تازه نفس در مقابل تویوتا کرولا است . فضای جادار، طراحی متمایز، کابین راحت و پوشش گارانتی بسیار خوب و طولانی مدت (5 سال برای خودرو و 10 سال برای موتور) از سایر مزایای النترا محسوب می شوند.
از زاویه دیگر فضای محدود سر برای سرنشینان عقب و قابلیتهای اسپرتی محدود نسبت به سایر رقبای این خودرو نظیر مزدا 3 و فورد فوکوس و شورولت کروز از ضعف های آن به شمار می آیند. از سوی دیگر، کرولا با کیفیت و خوش نامی و ارزش بالا، مایه افتخار راننده و صاحب خود خواهد بود. کرولا لقب بادوام ترین خودروی جهان را یدک می کشد و پر فروشترین خودروی تاریخ نیز می باشد. سواری راحت، کنترل ساده و کابین آرام را نیز باید از مزایای آن دانست. شتاب کم و مصرف سوخت متوسط و هیجان کم رانندگی نیز از نقاط منفی این ماشین محسوب می شوند. در نهایت انتخاب با شماست …
منبع: پدال