0

مردم و نماز

 
haj114
haj114
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آبان 1391 
تعداد پست ها : 3991

مردم و نماز

 

با همه اهميّتى که نماز در نزد خداوند و اوليا دارد، اما برخورد مردم با آن متفاوت است:

1)  عده اى ايمان ندارند و نماز نمى خوانند

2)  عده اى مانع نماز ديگران می شوند

3)  عده اى نماز را مسخره مى کنند

4)  عده اى بى نشاط  نماز مى خوانند

5)  عده اى گاهى مى خوانند و گاهى نمى خوانند

6)  عده اى به خاطر  رسيدن به دنيا، از نماز کم می گذارند

سه شنبه 15 مرداد 1392  11:50 PM
تشکرات از این پست
aftabm
aftabm
aftabm
کاربر طلایی2
تاریخ عضویت : مرداد 1392 
تعداد پست ها : 7267
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:مردم و نماز


نقل قول haj114

 

با همه اهميّتى که نماز در نزد خداوند و اوليا دارد، اما برخورد مردم با آن متفاوت است:

1)  عده اى ايمان ندارند و نماز نمى خوانند

2)  عده اى مانع نماز ديگران می شوند

3)  عده اى نماز را مسخره مى کنند

4)  عده اى بى نشاط  نماز مى خوانند

5)  عده اى گاهى مى خوانند و گاهى نمى خوانند

6)  عده اى به خاطر  رسيدن به دنيا، از نماز کم می گذارند

سلام کاربر عزیز:

عده اى ايمان دارند و نماز نمى خوانند یعنی خدا و رسول (ص)وقران کریم و ائمه (علیهم السلام)را قیول دارند ولی نماز را نمی خوانند؟ به نظر شما این ایمان درسته؟؟
 

چهارشنبه 16 مرداد 1392  10:16 AM
تشکرات از این پست
haj114
haj114
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آبان 1391 
تعداد پست ها : 3991

پاسخ به:مردم و نماز

سلام به شما دوست گرامی.

در جواب <عده اى ايمان دارند و نماز نمى خوانند یعنی خدا و رسول (ص)وقران کریم و ائمه (علیهم السلام)را قیول دارند ولی نماز را نمی خوانند؟ به نظر شما این ایمان درسته؟؟  

علم وآگاهی در اینجا بسیار تاثیر دارد.

 اگر علم در كنار ايمان قرار گيرد مى تواند مكمل و عامل بارورى و تقويت ايمان باشد. 

 ايمان در تقسيم بندى ابتدايى دو قسم است :

1. ايمان آگاهانه ، 2. ايمان ناآگاهانه .
ايمان آگاهانه : ايمانى است كه بر پايه عقل و منطق استوار و از استحكام و اتقان برخوردار و در قلب و دل جاى گرفته باشد، اساس اين نوع ايمان ، محاسبه و بررسى و تجزيه و تحليل عميق است و داراى ارزش بوده و مورد تاكيد بزرگان دين مى باشد و اين كه در عالى ترين منابع اسلامى ، (قرآن و احاديث ) همواره ما را به فكر، تدبر، نظر و مشاهده عينى همراه با بررسى و تجزيه و تحليل منطقى در خلقت دعوت كرده اند. براى دست يابى به چنين ايمان آگاهانه و ارزشمندى است كه متكى به آگاهى و اطمينان باشد وگرنه فاقد ارزش و اعتبار است .
ايمان ناآگاهانه ، - همان گونه كه از عنوانش پيداست - ايمانى است كه پايه و اساس درستى ندارد و فاقد استحكام و منطق است كه تعاليم دينى ما از چنين ايمانى نكوهش مى كنند.
اقسام ايمان ناآگاهانه عبارتند از:
1. ايمان تقليدى 2. ايمان گذرا، 3. ايمان سطحى 4. ايمان ناقص .

ايمان ناقص:

گاه شخصى ، علاوه بر اقرار به زبان ، در دل نيز اعتقاد دارد و ايمانش از علم و آگاهى برخوردار است ، اما به آنچه علم و اعتقاد دارد عمل نمى كند، اين مسئله بيشتر ناشى از تنبلى ، تن پرورى ، منفعت طلبى و يا راحت طلبى است .

امام صادق (عليه السلام ) در تفسير آيه : (و من يكفر بالايمان فقد حبط عمله ممم ، هر كه به ايمان كفر ورزد عملش باطل مى شود) فرمود:

كفر ورزيدن مردم به ايمان ، ترك كردن عمل است به آنچه بدان اعتراف كرده اند.

مراتب ايمان:

ايمان ، داراى درجات و مراتبى است كه آيات و احاديث نيز بر آن اشعار دارد.
براى ايمان از نظر درجه اطمينان و باور قلبى ، مراتب متفاوتى ذكر شده است كه به تعدادى از آنها اشاره مى كنيم .
الف ) ايمان يك بار تقسيم مى شود به ((ايمان مستقر))، يعنى ثابت و زوال ناپذير در برابر القاى شبهات و وسوسه هاى شيطانى و ((ايمان مستودع ))، يعنى عاريتى كه به برخى از اين امور زايل مى گردد.
ب ) در تقسيم بندى ديگر مراتب ايمان به : علم اليقين ، عين اليقين و حق اليقين تقسيم شده است .
ج ) در بيانى ديگر ايمان چهار قسم مى باشد:
1. قشر القشر، 2. قشر، 3. لب ، 4. لب اللباب .
د) در تقسيمى ديگر ايمان به چهار مرتبه تقسيم شده كه همان تقسيم بندى مرحوم علامه طباطبايى رحمه الله در تفسير ارزشمند الميزان است.
از جمله آياتى كه درجه و مراتب ايمان را تاييد مى كند آيه زير است :
هو الذى انزل السكينه فى قلوب المؤ منين ليزدادوا ايمانا مع ايمانهم (فتح،ایه4)
او كسى است كه سكينه و آرامش را در دل هاى مؤ منان نازل كرد تا ايمانى بر ايمانشان افزوده شود.

  *  عَزیزٌ عَلَیَّ اَنْ اَرَی الْخَلْقَ وَلا تُری  *
********
پنج شنبه 17 مرداد 1392  12:37 AM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها