0

تفسیر آیات مهدوی

 
nazarianali
nazarianali
کاربر طلایی3
تاریخ عضویت : بهمن 1389 
تعداد پست ها : 1442
محل سکونت : خراسان رضوی

تفسیر آیات مهدوی

«اعْلَمُواْ أَنَّ اللَّهَ يحْىِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتهَِا قَدْ بَيَّنَّا لَكُمُ الاَْيَاتِ لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُون‏» (حدید/17) «بدانيد كه خدا زمين را پس از مردنش زنده مى‏كند. ما آيات را برايتان به روشنى بيان كرديم، باشد كه به عقل دريابيد.»
امام باقرعلیه السلام درباره اين آيه شريفه فرمود:
«يُحيِيها اللّهُ عَزَّوَجَلَّ بِالقائِمِ علیه السلام بَعدَ مَوتِها، بِمَوتِها: كفرُ اَهْلِها، وَالكافِر مَيِّتٌ»؛
خداى تعالى زمين را به واسطه قائم علیه السلام زنده مى‌كند، پس از آنكه مرده باشد، و مقصود از مردن آن، كفر اهل زمين است و كافر همان مرده است.
پیامها
1. همان گونه که امکان حیات برای زمین مرده هست، برای انسان نیز امکان حیات هست.
2. خداوند تصریح دارد حیات دوباره زمین حتما واقع میشود، پس حیات دوباره انسان (با نابودی کفر و اجرای عدالت در دوران ظهور) قطعی است.
3. همان طور كه حيات مجدد زمين به آمادگى زمين و وجود شرايط بستگى دارد، حيات دوباره انسان‌ها نيز به آمادگى مردم براى ظهور و حصول شرايط نياز دارد.
. كمال الدين و تمام النعمة، ج 2، باب 58، ح 4.

دوشنبه 7 مرداد 1392  2:47 AM
تشکرات از این پست
nazarianali
nazarianali
کاربر طلایی3
تاریخ عضویت : بهمن 1389 
تعداد پست ها : 1442
محل سکونت : خراسان رضوی

پاسخ به:تفسیر آیات مهدوی

آیه 30 سوره ملک

- «قُلْ أَ رَءَيْتُمْ إِنْ أَصْبَحَ مَاؤُكمُ‏ْ غَوْرًا فَمَن يَأْتِيكمُ بِمَاءٍ مَّعِينِ» (ملک/30)
«بگو: اگر آبتان در زمين فرو رود، چه كسى شما را آب روان خواهد داد؟» در منابع معتبر روايى از امام باقر علیه السلام نقل شده است: «اين آيه درباره امام قائم علیه السلام نازل شده است. مى‌فرمايد: اگر امامتان غايب شود و ندانيد كه او كجاست، چه كسى امام ظاهرى براى شما خواهد آورد تا اخبار آسمان و زمين و حلال و حرام خداوند را براى شما بياورد؟ سپس فرمود: به خدا سوگند! تأويل اين آيه هنوز نيامده است و ناگزير خواهد آمد.»
پیامها
با كمى تأمل در مى‌يابيم كه تفسير آب ـ اين مايه حيات مادى بشر ـ به وجود مقدّس امام زمان علیه السلام كه سبب حيات معنوى جامعه انسانى است، امرى پذيرفتنى و قابل فهم است. نقش امام در جامعه انسانى مثل آب، نقشى مهم و اساسى است و البته شباهت هايى ميان اين دو وجود دارد:
1. در قرآن كريم آب منشأ حيات همه موجودات معرفى شده است: (وَ جَعَلْنا مِنَ الْماءِ كُلَّ شَيْء حَيِّ)؛  «و همه چيز را از آب، حيات و زندگى داديم».
امامت حضرت مهدى علیه السلام نيز مايه حيات فكرى و معنوى بشر است.
2. همان گونه كه نزول آب از عالم بالا است، موضوع امامت حضرت مهدى علیه السلام و ظهور او نيز امرى آسمانى است.
3. آب سبب پاكيزگى و رفع آلودگى است. حكومت حضرت مهدى علیه السلام نيز مايه پاكيزگى و طهارت دل‌ها است
. كمال الدين وتمام النعمة، ج 1، باب 32، ص 325، ح 3.
. انبياء (21)، آيه 30.

 

دوشنبه 7 مرداد 1392  2:48 AM
تشکرات از این پست
nazarianali
nazarianali
کاربر طلایی3
تاریخ عضویت : بهمن 1389 
تعداد پست ها : 1442
محل سکونت : خراسان رضوی

پاسخ به:تفسیر آیات مهدوی

آیه 54 سوره مائده

-«يَأَيهَُّا الَّذِينَ ءَامَنُواْ مَن يَرْتَدَّ مِنكُمْ عَن دِينِهِ فَسَوْفَ يَأْتىِ اللَّهُ بِقَوْمٍ يحُِبهُُّمْ وَ يحُِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلىَ الْمُؤْمِنِينَ أَعِزَّةٍ عَلىَ الْكَافِرِينَ يجَُاهِدُونَ فىِ سَبِيلِ اللَّهِ وَ لَا يخََافُونَ لَوْمَةَ لَائمٍ  ذَالِكَ فَضْلُ اللَّهِ يُؤْتِيهِ مَن يَشَاءُ وَ اللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيم‏» (مائده/54)

«اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد، هر كه از شما از دينش بازگردد چه باك زودا كه خدا مردمى را بياورد كه دوستشان بدارد و دوستش بدارند. در برابر مؤمنان فروتنند و در برابر كافران سركش در راه خدا جهاد مى‏كنند و از ملامت هيچ ملامتگرى نمى‏هراسند. اين فضل خداست كه به هر كس كه خواهد ارزانى دارد، و خداوند بخشاينده و داناست.»
امام صادق (علیه السلام) فرمود: همانا صاحب اين امر يارانش براى او نگهدارى شده كه اگر همه مردم از ميان بروند خداوند ياران او را به او مي¬رساند و آنانند كسانى كه خداى عزّ و جلّ فرمود: فَإِنْ يَكْفُرْ بِها هؤُلاءِ فَقَدْ وَكَّلْنا بِها قَوْماً لَيْسُوا بِها بِكافِرِينَ (الانعام/79) و آنانند كسانى كه خداى درباره آنان مي¬فرمايد فَسَوْفَ يَأْتِي اللَّهُ بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ وَ يُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْكافِرِينَ. (بحارالانوار، ج52، ص370، ح160)
پيام‏ها:
1. مؤمن بايد به فكر عاقبت خود باشد، چه بسا مؤمنانى كه مرتدّ شوند. «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا مَنْ يَرْتَدَّ»
2. كفر يا ارتداد گروهى از مؤمنان، ضربه به راه خدا نمى‏زند. «فَسَوْفَ يَأْتِي اللَّهُ ...»
3. رفتار مسلمان، نرمش با برادران دينى و سرسختى در برابر دشمن است. «أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْكافِرِينَ»
4. كسى كه ايمان واقعى دارد، هرگز در برابر كافران احساس حقارت نمى‏كند. «أَعِزَّةٍ عَلَى الْكافِرِينَ»
5. اسلام رو به گسترش است، تنها به ريزش‏ها نگاه نكنيم به رويش‏ها نيز نگاه كنيم. «مَنْ يَرْتَدَّ») ... «يَأْتِي اللَّهُ»
6. پرچم اسلام را در آينده كسانى بدست خواهند گرفت كه عاشق خدا و مجاهد و با صلابت باشند. «يَأْتِي اللَّهُ بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ وَ يُحِبُّونَهُ» ... «أَعِزَّةٍ عَلَى الْكافِرِينَ يُجاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ»
7. جنگ روانى، در مؤمنين واقعى اثرى ندارد. «لا يَخافُونَ لَوْمَةَ لائِمٍ»

 

دوشنبه 7 مرداد 1392  2:49 AM
تشکرات از این پست
nazarianali
nazarianali
کاربر طلایی3
تاریخ عضویت : بهمن 1389 
تعداد پست ها : 1442
محل سکونت : خراسان رضوی

پاسخ به:تفسیر آیات مهدوی

آیه 20 سوره لقمان

«أَ لَمْ تَرَوْاْ أَنَّ اللَّهَ سَخَّرَ لَكُم مَّا فىِ السَّمَاوَاتِ وَ مَا فىِ الْأَرْضِ وَ أَسْبَغَ عَلَيْكُمْ نِعَمَهُ ظَاهِرَةً وَ بَاطِنَةً  وَ مِنَ النَّاسِ مَن يجَُادِلُ فىِ اللَّهِ بِغَيرِْ عِلْمٍ وَ لَا هُدًى وَ لَا كِتَابٍ مُّنِير» (لقمان/20) «آيا نديده‏ايد كه خدا هر چه را كه در آسمانها و زمين است رام شما كرده است و نعمتهاى خود را چه آشكار و چه پنهان به تمامى بر شما ارزانى داشته؟ و پاره‏اى از مردم بى‏هيچ دانشى يا راهنمايى و كتاب روشنى، درباره خدا جدال مى‏كنند.»
يكى از مصاديقى كه براى «نعمت ظاهر» و «نعمت باطن» ذكر شده «امام ظاهر» و «امام غايب» است. محمد بن زياد ازدى مى‌گويد: از سرور خودم امام موسى بن جعفرعلیه السلام درباره كلام خدا «وَاَسبَغَ عَلَيكم...» پرسيدم. حضرت فرمود: نعمت ظاهرى امام ظاهر است و باطنى امام غايب. گفتم: آيا در ميان ائمه كسى هست كه غايب شود؟ فرمود: آرى شخص او از ديدگان مردم پنهان مى‌شود، اما ياد او از قلوب مؤمنان غايب نمى شود. 
پیامها
1. تمام آفريده‌ها، هدف‌دار و براي بهره گيري انسان هستند (سَخَّرَ لَكُمْ).
2. نعمت‌هاي الهي، هم گسترده و فراوان هستند (أَسْبَغَ) و هم در دسترس بندگان (عَلَيْكُمْ) و هم متنوع (ظَاهِرَةً وَبَاطِنَةً).
3. سراسر زندگي انسان را نعمت‌هاي الهي پوشانده است؛ نعمت‌هاي ظاهري و باطني. پس مراقب باشيم در هر لحظه انديشه کنيم و نعمت‌هاي ظاهري، ما را از نعمت‌هاي باطني غافل نکند (أَسْبَغَ عَلَيْكُمْ نِعَمَهُ ظَاهِرَةً وَبَاطِنَةً).
4. «نعمت»، چيزى است كه موافق سرشت آدمى باشد و او را در رسيدن به كمال يارى كند. اينكه «امام غايب» به «نعمت باطنى» تشبيه شده، به اين دليل است كه هر چند غيبت او مشكلاتى را به همراه دارد؛ ولى در تكامل انسان نیز اثر خاصى دارد كه انسان‌ها نبايد از آن غافل شوند؛ مانند امتحان ويژه، پاداش فراوان و... .
5. «امام غایب»، «نعمت» است؛ از اين رو بايد امكان بهره بردن از او فراهم باشد. غيبت امام براى مؤمن، تنها پنهان بودن از چشم است، نه قلب و لذا ياد او هميشه در قلب مؤمن هست و همين عامل پويايى و تلاش او است.

كمال الدين و تمام النعمة، ج 2، ب 34، ح 6.

 

دوشنبه 7 مرداد 1392  2:49 AM
تشکرات از این پست
nazarianali
nazarianali
کاربر طلایی3
تاریخ عضویت : بهمن 1389 
تعداد پست ها : 1442
محل سکونت : خراسان رضوی

پاسخ به:تفسیر آیات مهدوی

آیه 148 سوره بقره

«وَ لِكُلٍ‏ٍّ وِجْهَةٌ هُوَ مُوَلِّيهَا فَاسْتَبِقُواْ الْخَيرَْاتِ أَيْنَ مَا تَكُونُواْ يَأْتِ بِكُمُ اللَّهُ جَمِيعًا إِنَّ اللَّهَ عَلىَ‏ كلُ‏ِّ شىَ‏ْءٍ قَدِير» (بقره/148)

«هر كسى را جانبى است كه بدان روى مى‏آورد. پس در نيكى كردن بر يكديگر سبقت گيريد. هر جا كه باشيد خدا شما را حاضر مى‏آورد، كه او بر هر كارى تواناست.»

كلينى در كتاب روضه كافى چنين نقل مى‌كند: امام باقر7 در مورد قول خداوند فاستبقوا... فرمود: مراد از خيرات «ولايت» است و قول خداوند اينما تكونوا... منظور اصحاب امام قائم7 هستند كه 313 تن مى‌باشند. به خدا سوگند! منظور از «اُمة معدودة» آنان هستند. حضرت فرمود: به خدا سوگند! همگى در يك ساعت جمع مى‌شوند، مانند پاره هاى ابر پاييزى كه بر اثر تندباد جمع و متراكم مى‌گردد.

پیامها

1 هر امّتى قبله‏اى داشته و مسئله قبله، مخصوص مسلمانان نيست.«لكُلٍّ وِجْهَةٌ» و هر امتی رهبر و امامی دارد.

2. همان گونه كه تعيين قبله در اختيار خداوند است، انتخاب و تعيين رهبر و امام نيز به دست او صورت مى‌گيرد.

3. به جاى رقابت و سبقت در امور مادّى، بايد در كارهاى خير از ديگران سبقت گرفت.«فَاسْتَبِقُوا الْخَيْراتِ» و سبقت در امتثال امر امام مهمترین وظیفه است.

4. همان گونه كه جا و مكان خاصى براى انجام دادن خوبى‌ها و خيرات نيست و انسان نبايد خود را به منطقه خاصى محدود سازد؛ ياران حضرت نيز در زمان غيبت خود را به مكان و منطقه خاصى مقيد نمى كنند؛ بلكه در هر جاهايى كه هستند در صدد انجام وظیفه و یاری امام هستند.

5. همان گونه كه خداوند مى‌تواند انسان هايى را كه مرده و پراكنده گرديده اند، در يك روز جمع كند؛ همچنين قدرت دارد ياران امام مهدى7 را در يك روز و در يك مكان گرد آورد.



کافى، ج 8، ص 313، ح 487.

 

دوشنبه 7 مرداد 1392  2:50 AM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها