
شرکت هیوندای از سانتافه جدیدش در نمایشگاه نیویورک پرده برداری کرد. سانتافه 2013، بزرگترین تغییر این مدل از سال 2007 و دومین طراحی مجدد آن از سال 2001 بود. چیزی که تعجب همه را برانگیخت، بزرگتر شدن سانتافه با فاصله محور کشیدهتر، سه ردیف صندلی، و موتور V6 آن بود. مدل پنج سرنشین جدید با نام سانتافه اسپرت وارد بازار خواهد شد و مدل بزرگتر فعلاً با نام سانتافه LWB شناخته خواهد شد. در حال حاضر شرکت آسان موتور وارد کننده محصولات هیوندای در بازار ایران است.
سانتافه اسپرت

در این مدل پنج سرنشین، تنها فاصله بین دو محور عقب و جلو بدون تغییر مانده و تقریباً تمامی قسمتهای دیگر ماشین از جمله بدنه آن طراحی جدیدی داشته است. در این بدنه از سنت طراحی مستطیلی و بلوکی شکل شاسی بلندها که زمانی محبوبیت خاص خود را داشتند، خبری نیست. طراحی خارجی سانتافه اسپرت بسیار زیباتر شده و به خوبی و دقت تمام به مرحله تولید رسیده است. شرکت هیوندای مدعی است که سانتافه دیفرانسیل جلو در مدل پایه، 121 کیلوگرم از مدل فعلی سبکتر است. این میزان تغییر وزن، در دورهای که وزن خالص شاسی بلندها بیشتر و بیشتر میشود قابل ستایش است. شایان ذکر است که این مدل از رقبایی چون فورد اج و شورلت ایکوینوکس بسیار سبکتر است.
سانتافه اسپرت مدل پایه دارای موتور چهار سیلندر 2.4 لیتری با سیستم سوخترسانی انژکتور است که قدرتی برابر با 190 اسب بخار دارد. مدل چهار سیلندر توربوی 2.0 لیتری با توان 264 اسب بخار هم برای انتخاب خریداران وجود دارد. این دو موتور جایگزین موتور مدل قبلی سانتافه هستند؛ موتور پایه چهار سیلندر 2.4 لیتری با قدرت 175 اسب بخار و موتور سفارشی شش سیلندر 3.5 لیتری با قدرت 276 اسب بخار. هر دو موتور جدید با گیربکس شش سرعته اتوماتیک به بازار عرضه میشوند که انتظار میرود اعداد و ارقام مصرف سوخت خودرو در بزرگراه را کاهش دهند. این اعداد، نشان دهنده مصرف 8 لیتر در هر یکصد کیلومتر برای موتور 2.4 لیتری و مصرف 9 لیتر برای موتور توربوی 2.0 لیتری است. شرکت هیوندای علاوه بر قابلیت انتخاب بین این دو موتور، قابلیت انتخاب مدل چهار چرخ متحرک را هم برای خریداران فراهم کرده است.
درون اتاق سانتافه
درون اتاق سانتافه میتوان داشبوردی با طرح جدید، مواد به کار رفته با کیفیت بالاتر، جلو داشبورد الکترونیکی، سیستم صوتی پاندورا، رادیوی HD و سیستم استاندارد بلولینک (BlueLink: سیستم ارتباطی و اطلاعاتی شرکت هیوندای) را مشاهده کرد. از امکانات قابل توجه دیگر باید به هفت کیسه هوا اشاره کرد که یکی از آنها از زانوی راننده محافظت میکند و دو کیسه جانبی در زمان واژگونی خودرو باز میشوند. امکانات دیگری از جمله امکان انتخاب سفتی فرمان خودرو، سانروف بزرگ سفارشی و صندلیهای دارای گرم کن ردیف عقب هم وجود دارد. به گفته شرکت خودروسازی هیوندای، در این مدل برای سرنشینان عقب فضای بیشتری درنظر گرفته شده و در پشت صندلیهای عقب هم فضای باری برابر با 1 متر مربع فراهم آمده است.

سانتافه بزرگ
سه ردیفه کردن صندلیها در سانتافه، فاصله بین دو محور عقب و جلو را تقریباً به 280 سانتیمتر رسانده و طول کلی ماشین را 490 سانتیمتر افزایش داده است. این تغییر اندازه، دست تیم طراح را برای افزایش دادن فضای پای سرنشینان ردیف عقب باز گذاشته و آنها توانستهاند این فضا را 5 سانتیمتر افزایش دهند و ردیف سومی هم در سانتافه تعبیه کنند. فضای ردیف عقب تنها 80 سانتیمتر است و به نظر فقط برای بچهها مناسب است. البته قضاوت نهایی با خودتان، آن هم زمانی که سعی دارید به زور در ردیف سوم بنشینید! سانتافه بزرگ تقریباً همان امکانات سانتافه اسپرت را در خود جای داده و امکانات دیگری مثل سیستم هشدار نقاط کور هم در آن وجود دارد که فقط در مدل LWB به عنوان بخشی از بسته تکنولوژی به فروش میرسد.

همانند سانتافه اسپرت، این سانتافه بزرگتر هم در دو مدل دیفرنسیل جلو و چهار چرخ متحرک با جعبهدنده شش سرعته اتوماتیک به بازار ارائه میشود. اما برخلاف سانتافه اسپرت، این مدل دارای موتور شش سیلندر 3.3 لیتری با سوخترسانی انژکتور است، همان موتوری که آزرا سدان جدید را به حرکت در میآورد و قدرتی برابر 290 اسب بخار دارد. سانتافه اسپرت در تابستان سال 2012 به عنوان مدل 2013 برای فروش به بازار جهانی عرضه شد و احتمالاً سانتافه LWB را در اوایل 2013 در نمایشگاهها و جادهها خواهیم دید. مدل اسپرت نسبت به مدل قبلی افزایش قیمت کمی داشته است. قیمت مدل سانتافه LWB سه ردیفه نیز هنوز مشخص نیست. مدل قبلی سانتافه با اقبال جهانی روبرو شد و در ایران هم طرفداران زیادی پیدا کرد. حالا باید دید این تغییرات نظر دوستداران سانتافه را جلب می کند یا خیر! نظر شما درباره سانتافه 2013 چیست؟