0

استعمال مواد سمی در جنگ(کلام نور)

 
ghkharazi
ghkharazi
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : اسفند 1391 
تعداد پست ها : 884
محل سکونت : تهران

استعمال مواد سمی در جنگ(کلام نور)

 

استعمال مواد سمّى در جنگ

 

قالَ أَميرِ الْمُؤْمِنينَ عَلَيْهِ السَّلامُ: «نَهَى رَسُولُ اللّهِ أَنْ يُلْقَى السَّمُّ فىِ بِلادِ الْمُشْرِكينَ». (فروع كافى، ج 5، ص 28 ـ وافى، ج 2، جزء 9، ص 18)

حضرت اميرالمؤمنين (عليه السّلام) فرمود: «رسول خدا (صلّى الله عليه وآله) نهى كرده است كه سمّ در بلاد مشركين استعمال شود». (لازم به يادآورى است، آنچه اصل است، و بايد همواره مورد نظر قرار گيرد، پيروزى لشكر اسلام است. با لحاظ اين مطلب درمى يابيم كه نهى پيامبر اكرم (صلّى اللّه عليه وآله وسلّم) در اين مورد مربوط به شرائطى است كه ضرورتى در كار نباشد و بتوان بدون بكارگيرى و استعمال مواد سمّى بر دشمن پيروز و غالب گرديد، و در غير اين صورت استعمال آن مانعى نخواهد داشت، و لذا مرحوم محقق حلّى، در «شرايع» مى فرمايد: «اگر غلبه يافتن بر دشمن امكان ندارد مگر به القاء سم (و استعمال آن) همانا كه جائز خواهد بود». (شرايع الاسلام، ج 1، ص 312) در بحثهاى فقهى، فرعى عنوان شده است كه آيا اين نهى پيامبر در اينجا افاده حرمت مى كند يا كراهت؟ به عبارت ديگر، اينكه پيامبر اكرم (صلّى اللّه عليه وآله) استعمال مواد سمى را نهى فرموده است، آيا بدين معناست كه استعمال آنها حرام است يا مگروه؟، در اين مسأله اختلاف نظر است، و فقهاى معظم دو نظر دارند، و آنچه كه در «قواعد»، «تحرير» «تذكره»، «لمعه»، «روضه»، و غير اينها (از كتب فقهيه) آمده است، نظر دوم است; يعنى، جانب كراهت را گرفته اند، در هر صورت، چه آنكه از روايت حرمت فهميده شود و يا كراهت استنباط گردد، اين مربوط به شرائط عادى است و در اين مسأله بين فقهاء اتفاق نظر است كه در صورت ضرورت و توقف داشتن غلبه بر استعمال مواد سمّى، به كارگيرى آن جائز بوده، نه تنها حرام نيست بلكه كراهت هم نخواهد داشت. به كتاب جواهرالكلام، ج 21، ص 67 مراجعه گردد.

 

فقط لبخند های خاکی زیباست

 

سه شنبه 1 مرداد 1392  4:36 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها