
رشد کمپانی AMG در چند روز اخیر بسیار چشمگیر بوده است. بنابر ادعای AMG، تا سال 2017 که این بخش از کمپانی مرسدس-بنز 50 ساله میشود، رقم تولید سالانه آن از 20,000 دستگاه کنونی به 30,000 دستگاه افزایش خواهد یافت. یکی دیگر از افتخارات این کمپانی، مرسدس-بنز CLA45 AMG است که از طیف وسیع امکانات رفاهی بهره میبرد. این مرسدس جدید دارای موتور 2 لیتری مجهز به توربوشارژر با قدرت 355 اسببخار است که با بهرهگیری از گیربکس 7 سرعته با کلاچ دوگانه (DCT)، قادر است تا در عرض 4.5 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر در ساعت دست پیدا کند.

حداکثر سرعت این خودرو بر روی 250 کیلومتر بر ساعت محدود شده و همچنین دارای سیستم چهار چرخ متحرک (AWD) است. میانگین مصرف نیز در شهر حدود 13 لیتر و در اتوبان حدود 8 لیتر در صد کیلومتر است. قیمت جهانی مدل مورد پایه این خودرو 47,450 دلار و قیمت نمونه مورد آزمایش حدود 51,000 دلار میباشد که برای این کلاس از خودرو با برند محبوب مرسدس-بنز، رقم بالایی نیست.

خودرو فوق که فول آپشن میباشد، در کابین از تودوزی چرم بسیار مرغوب سود میبرد که نمای بسیار چشمنوازی به داخل خودرو بخشیده است. رینگهای چرخ در مدل پایه 18 اینچی و در مدل مورد آزمایش 19 اینچی میباشد و همچنین با سفارش پکیج Driver’s Package، حداکثر سرعت خودرو روی 270 کیلومتر بر ساعت محدود میشود.
به لطف تقسیم وزن 50/50 و سیستم چهار چرخ متحرک در کنار گیربکس 4matic، این خودرو در سر پیچهای تند پایداری بالایی از خود نشان میدهد. در این اتومبیل که از کیت اسپرت AMG بهره میبرد، سیستم اگزوز و سیستم تعلیق ارتقاء یافته است. به طوریکه کمک فنرها در جلو 20 درصد و در عقب 22 درصد خشکتر شدهاند که در کنار استفاده از رینگهای آلومینیومی 19 اینچی، به شما نوید یک رانندگی اسپرت و لذتبخش را میدهد.

وقتی پشت فرمان این AMG کوچک قرار میگیرید، حس اطمینان و قدرت به شما دست میدهد که به واقع مناسب اتوبانهای بدون محدودیت آلمان است. با فشار بر روی پدال گاز، میتوانید تمام 355 اسببخار را لمس کنید و درون صندلی فرو بروید. با استفاده از جویاستیک کنار دسته دنده، عملکرد موتور این اسب سرکش در سه وضعیت قابل تنظیم است: Controlled Efficiency، Sport و Manual که در دو حالت آخر، به لطف دهنه اگزوز و گیربکس 7 سرعته با کلاچ دوگانه، روی دیگر سکه را خواهید دید!

البته میتوان گفت که A45 AMG کمی بهتر از CLA45 عمل میکند و چموشتر است. همه میدانیم در عبور از پیچهای تند، خودروهای هاچبک عملکرد بهتری دارند ولی در کل وضعیت سیستم تعلیق و پایداری در هر دو خودرو تقریباً یکسان است. با وجود سیستم کنترل پایداری (ESP)، در صورت رانندگی تهاجمی و مانورهای خطرناک، جان سالم به در خواهید برد و این به خاطر این است که شما مرسدس-بنز سوار شدهاید و تنها صدای جیغ کشیدن لاستیکها را میشنوید که شما را به وجد میآورد!
البته با قرار دادن وضعیت گیربکس در حالت دستی، میتوانید از تعویض دندهها در دور بالای موتور و صدای اگزوز این بزرگ مرد کوچک آلمانی لذت ببرید. این مرسدس AMG رقیب قدری برای سریهای M بامو و پورشه است ولی این سه خودرو رقبایی هستند که هرکدام ویژگیهای منحصر به فرد خود را دارند. شما کدام را ترجیح میدهید؟ بنز AMG، بامو M یا پورشه؟