چندی است که کمپانی آمریکایی فرایتلاینر (Frightliner) از جدیدترین نسل کشنده کسکادیا (Cascadia) خود به عنوان یک مدل 2014 رونمایی کرده است. ویژگی اصلی کسکادیا Evolution مصرف سوخت بهینه و طراحی جدید آیرودینامیک آن است. این مدل با موتورهای دیزلی دیترویت (Detroit) تجهیز شده است که به لطف آیرودینامیک بودن بدنه و تنظیمات موتور، کسکادیا جدید 5 درصد رشد و بهبود مصرف سوخت را نسبت به مدل 2013 نشان میدهد. "دیوید هیمز" (David Hames) مدیر ارشد بازاریابی فرایتلاینر معتقد است که هدف اصلی شرکت از معرفی دو مدل کسکادیا و موتور دیترویت DD15 در سال 2007، کم کردن هزینههای خریداران از طریق بهینه کردن مصرف سوخت و بهبود بخشیدن عملکرد محصولات تولیدی شرکت بود؛ اما حالا با تولید کسکادیا Evolution پا را فراتر گذاشتهایم و سطح توقع مصرف کنندگان را با تولید مدلی کم مصرفتر، بالاتر بردهایم.
طراحی بدنه
بدنه کسکادیا در بین کشندههای بازار آیرودینامیک بسیار خوبی دارد و برای کمپانی فرایتلاینر کار سختی نبود که آیرودینامیک مدل جدید را نیز بهبود بخشد. برای کم کردن "ضریب کشش" نسل جدید، این مدل بارها و بارها در تونل باد اختصاصی این شرکت آمریکایی آزمایش شده و به گفته کمپانی در سرتاسر آمریکا بیشتر از 4.5 میلیون کیلومتر تست شده است. در مقایسه با مدل اصلی، طرح جلوی Evolution اصلاحاتی را به خود دیده است که شامل طرح جدید بادگیر، سپر و جلوپنجرهای کشیدهتر میشود. لازم به ذکر است که شیوه نصب جدید شیشه جلو و شکل بیضوی قاب آینههای کناری نیز به آیرودینامیک این کشنده آمریکایی کمک شایانی کرده است. سیستم خنک کننده نیز دستخوش کمی تغییرات بوده است؛ رادیاتور 1 متر مکعبی، سیستم تنظیم کننده جدیدی دارد و مکان نصب دیگری برای بهبود عملکرد آن در نظر گرفته شده است.
طراحی داخلی
در مقایسه با نسل قبلی، طراحی داخلی نسل جدید تغییر خاصی نکرده است. در داخل کابین فضای پا و سر بسیار خوبی وجود دارد و سطح صاف کف آن حرکت درون کابین را بیش از پیش آسان کرده است. اگرچه مواد به کار رفته در ساخت کابین همچنان از کیفیت پایینتری نسبت به محصولات ولوو برخوردار است، اما کیفیت ساخت نیز میتوانست بهتر از این باشد. طرح منحنی شکل داشبورد که همه دکمههای کنترلی را به راحتی در دسترس راننده قرار داده است و وجود چند پریز برق که جای جای کابین از جمله در وسط داشبورد یا پایین تختخواب دیده میشوند از جمله نکات بسیار مثبت کابین به شمار میرود. صفحه نمایش داشبورد اصلاً نور خورشید را منعکس نمیکند و همه چیز به راحتی در آن مشخص است.
از نظر راحتی، صندلیهای کسکادیا را باید در دسته بهترینها قرار داد؛ این صندلیها در چندین حالت مختلف قابل تنظیم هستند. برای راحتی هرچه بیشتر راننده، یک پکیج سفارشی در نظر گرفته شده است که شامل گرمکن صندلیها و صندلیهای پاشنهگرد نیز میشود. محل قرارگیری مناسب راننده با فرمان قابل تنظیم در دو حالت متفاوت همراه شده است که دکمههای کنترلی کروز کنترل، چراغهای راهنما و ترمز موتور را در دسترس راننده قرار میدهد. کشنده Evolution از سیستم ابداعی کمپانی فرایتلاینر با نام "Run Smart Predictive Cruise Control" استفاده میکند که به طور هوشمند و با استفاده از مسیریاب ماهوارهای بهترین سرعت حرکت در یک مسیر مشخص را برای مصرف هرچه کمتر و بهینهتر سوخت، تخمین میزند و میتواند بهصورت خودکار سرعت حرکت کشنده را بر طبق آن تنظیم کند.
موتور و امکانات
فرایتلاینر 2014 از یک موتور DD15 دیزلی استفاده میکند که مجهز به یک توربوشارژر نامتقارن و ریل سوخت تقویت شده (ACRZ) است. این توربوشارژر مصرف سوخت را کمتر میکند و عملکرد موتور را بهبود میبخشد. به علاوه، ریل سوخت تقویت شده، فشار تزریق سوخت بیشتری دارد که به کنترل هرچه بهتر احتراق کمک میکند. موتور دیزلی جدید دیترویت با نام DD15 تقریباً 45 کیلوگرم نسبت به موتور نسل قبلی سبکتر است و فیلترهای موتور آن هر 160 هزارکیلومتر نیاز به تعویض دارند. این موتور جدید از "سیستم مکانیک مجازی دیترویت" (Detroit Virtual Technician System) نیز بهره میبرد که یک سیستم عیبیاب موتور است و راننده را از توقفهای مداوم برای چک کردن موتور بینیاز میکند. مصرف سوخت کشنده فرایتلاینر به ازای هر 100 کیلوتر تنها 26.5 لیتر است که برای یک خودروی سنگین آمار بسیار خوبی محسوب میشود. برای کسکادیا 8 مدل از موتورهای دیترویت قابل سفارش است که مدل پایه آن قابلیت تولید 455 اسببخار و 2,100 نیوتنمتر گشتاور را دارد. از آنجا که این روزها میزان مصرف سوخت وسایلنقلیه از اهمیت بالایی برخوردار است، بازار جهانی کاملاً از حضور کشنده جدید فرایتلاینر استقبال کرده است.