0

بازاریابی الکترونیکی - قسمت سوم

 
yekadmin
yekadmin
کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت : شهریور 1391 
تعداد پست ها : 21

بازاریابی الکترونیکی - قسمت سوم

اصول، قواعد و قوانین بازاریابی الكترونیكی

 

در عصر «كار حرفه ای و سرعت در انجام كار»، توجه به این نكته بسیار حائز اهمیت است كه بازیگران، بایستی اصول، قواعد و قوانین بازی را نیز بخوبی بدانند. متاسفانه در ایران، بسیاری از شركت ها و موسسات، بی آن كه به قواعد بازی توجه كنند، شروع به بازی می كنند و در اكثر موارد به جای معرفی، تبلیغ یا جا انداختن علامت تجاری «مشتری»، باعث «بدنامی» و «ضد تبلیغ» محصول یا خدمات مشتری خود می شوند. آنها بسادگی نمی دانند كه چگونه باید وارد گود «بازاریابی الكترونیكی» E-Marketing شد بی آن كه مارك Spammer خورد. ارسال كنندگان نامه های الكترونیكی ناخواسته با این گونه اقدامات خود نه تنها مشكلی از مشكلات «مشتری» خود حل نمی كنند، بلكه مشكلات بیشتری برایش فراهم می آورند. از دست دادن اعتبار و آبروی اینترنتی، روند رو به رشد سایت های اینترنتی ایرانی است، فقط به دلیل همان مشكل دیرینه است كه آدم های بی تخصص، بی توجه و بی اطلاع از قواعد و قوانین بازی روی به این بازی پر حادثه و پرمخاطره آورده اند. در سال، در ایالات متحده و در اكثر كشورهای اروپایی و حتی همین اخیراً در نزدیكی خودمان در دبی، برای معرفی، توضیح و آموزش هر یك از اصول، قواعد و قوانینی كه باید در «بازاریابی الكترونیكی» و خصوصاً «بازاریابی از طریق پست الكترونیك» توسط «بازاریاب» رعایت شود، ساعت ها و گاه روزها سمینار و كارگاه های آموزش برگزار می شود و تازه وارد ها و نوآمدگان و حتی «بازاریاب های الكترونیكی حرفه ای با سابقه» در آن جلسات و سمینار ها شركت می كنند تا اطلاعاتشان نسبت به آنچه كه بر روی اینترنت گاه به صورت لحظه ای در حال تحول و تكامل است - یعنی تمام آن جنبه های مربوط به «كار» بر روی اینترنت و «تجارت الكترونیكی» یا «دولت الكترونیكی» و نیز شیوه های نوین بازاریابی و تبلیغات اینترنتی - به روز و به هنگام شود.

آنگاه كه آنها در حال برگزاری و شركت در این سمینارها و جلسات هستند، در همین ایران خودمان، در برخی فروشندگان و مغازه های كامپیوتری در پاساژهایی آن چنانی و این چنینی، علناً سرگرم فروش برنامه های Hack و Crack و Email Harvester ها و لیست بلند بالای كاربران ایرانی و خارجی اینترنتی هستند. كدامیك از مراجع قانونی، چنین مجوزهایی را برای این فروشگاه ها و حتی برخی شركت ها صادر كرده اند كه آنها می توانند به همین راحتی در این حوزه تخصصی و حساس فعالیت كنند سوالی است كه معلوم نیست چه كسی به آن پاسخ خواهد داد. آنگاه كه آنها در حال برگزاری و شركت در سمینارها و جلسات آشنایی با اصول و قواعد بازاریابی های درست و قانونمند اینترنتی هستند، برخی بی خبران و ناآگاهان از قضایا با استفاده از برنامه های ارسال انبوه نامه های الكترونیكی، كاربران اینترنتی (چه ایرانی و چه خارجی) را هدف آماجی از نامه های تبلیغی خود قرار داده اند و تازه این طرف و آن طرف آگهی می زنند و صراحتاً اعلام می كنند كه «بر روی اینترنت و با Email بازاریابی اینترنتی» می كنند.   

                                                                                           

 

نا آگاهی و عدم اطلاع از اصول، قواعد و قوانین «بازاریابی اینترنتی» نه تنها خود این به اصطلاح «بازاریاب های قلابی اینترنتی» را در آینده ای نه چندان دور به زحمت و دردسر می اندازد، بلكه بیشتر و متاسفانه باعث «بیاعتبار» شدن و «بد سابقه» شدن مشتریان (از همه جا بی خبر) آنها می شود.

مهمترین اصل در بازاریابی از طریق پست الكترونیك یا Email Marketing آن است كه ارسال كننده پیام های بازرگانی بایستی قبلاً از مخاطب «اجازه بگیرد» یا به عبارت دیگر «مخاطب یا كاربر اینترنتی» خود دریافت «خبرنامه ها و نامه های تبلیغی» آن شركت ارسال كننده را با تنظیم و تكمیل فرم ها و طی مراحلی درخواست كرده باشد. و این همان چیزی است كه كمتر شركت یا سایت تبلیغی اینترنتی زحمت رعایت آن را به خود داده است. بی رویه، پشت سر هم و بدون داشتن «اجازه صریح و شفاف» از مخاطبین، شركت هایی به نام «تبلیغ اینترنتی» سیلی از نامه ها و خبرنامه های الكترونیكی خود را به سوی شركت ها و آدرس های اینترنتی كه در اختیار دارند (یا خریداری كرده اند) روانه می سازند. البته این موضوع، مساله ای نیست كه تنها در ایران رخ می دهد، اسپم كننده های بسیاری در سرتاسر دنیا سرگرم این كار هستند و خبرنامه های تبلیغاتی خود را به این سو و آن سو ارسال می كنند، اما این حركت در كل محكوم است و شركت های معتبر، هیچگاه نامه یا خبرنامه ای را بدون «درخواست» و «اجازه» صریح و قاطع (در برخی موارد پس از حداقل دو بار تایید مخاطب) برای كسی (در اینجا كاربر اینترنتی كه دارای آدرس پست الكترونیكی است) ارسال نمی كنند.

بازاریابی از طریق پست الكترونیك مقوله ی جدیدی است، اصول، قواعد و قوانینی دارد كه رعایت آنها امری ضروری و اجباری است. با رعایت آن اصول است كه می توان موفق شد.

 

اهداف:

  1. فقط حضور در اینترنت
  2. استفاده از خدمات شرکتهای ارائه دهنده خدمات تجاری آنلاین
  3. فروش از طریق سایر سایتها
  4. راه اندازی سایتهای مخصوص به خود
  5. پاسخ به سئوالات رایج مشتریان
  6. حفظ جایگاه در بازار و یا موقعیت رهبری در یک بازار خاص
  7. تاکید بر فعالیت در سطح فراملی
  8. صرفه جویی در زمان و آموزش به مشتریان

 

مزایا:

  • راحتی: مشتریان می توانند در 24 ساعت شبانه روز محصولات مورد نیاز خودرا سفارش دهند. فقط یک بار اطلاعات بانکی و آدرس پستی خود را ثبت می کنند و پس از آن هر وقت خریدی انجام دهند داده های آنها به صورت خودکار بر برگه سفارش ظاهر می شود.
  • دسترسی به اطلاعات: مشتریان به راحتی و با سرعت قادرند اطلاعات رقابتی در مورد شرکتها محصولات رقبا و قیمت ها را پیدا کنند.
  • مشکلات کمتر: مشتریان دیگر مجبور نیستند با فروشندگان سروکله بزنند و یا در صف خرید محصول مورد نیاز انتظار بکشند.

 

چالشها:

  • ترغیب مشتریان بیشتر
  • ویژگیهای روانشناختی و جمعیت شناختی مختلف کاربران
  • بی نظمی و ازدحام
  • امنیت
  • ملاحظات اخلاقی

 

 محدودیت ها در بازاریابی اینترنتی:

در بازاریابی اینترنتی محدودیت هایی برای مشتریان و هم برای فروشندگان به وجود می آید. پایین بودن سرعت اینترنت می تواند مسبب مشكلات بسیاری شود، اگر حجم اطلاعات و تعداد صفحات وب سایت شركتی بیش از اندازه زیاد باشد، كاربران برای دریافت و دانلود اطلاعات مورد نظر خود به كوشش فراوان نیاز خواهند داشت. بازاریابی اینترنتی به خریداران امكان لمس، بو كردن، چشیدن و به طور كلی دیدن كالا از نزدیك را قبل از خرید، نمی دهد. برخی از فروشندگان عرصه تجارت الكترونیك، روش های مختلفی را به كار گرفته اند به عنوان مثال در بعضی از شرایط امكان بازپس فرستادن كالا را در اختیار خریداران آنلاین قرار می دهند.

 

بعد امنیت در بازاریابی اینترنتی :

یكی از مسائل مهمی كه برای خریداران و فروشندگانی كه از تجارت آنلاین استفاده می كنند، قابل اهمیت می باشد بعد امنیت آن است. بسیاری از مصرف كنندگان از آن جایی كه به امنیت اطلاعات شخصی خود در این سایت ها اطمینان ندارند، در مورد خرید اینترنتی دچار تردید می شوند. شما نیز بارها در حالی كه مشغول فعالیت در سایت های تجاری هستید به طور حتم مشاهده كرده اید كه برخی از شركت هایی كه خدمات فروش آنلاین ارائه می دهند، از دادن هرگونه اطلاعات در مورد خریداران به شدت خودداری می كنند. شركت هایی وجود دارند كه در وب سایت خود به امنیت اطلاعات شخصی خریداران اشاره كرده و آن را صد در صد تضمین می كنند. در پاره ای موارد نیز این امكان در اختیار كاربر قرار داده می شود كه پس از این كه خریدش به پایان رسید، اطلاعات شخصی خود را از بانك اطلاعاتی شركت مورد نظر حذف كند و اطلاعاتی از شخص خریدار در سایت باقی نماند. به هرحال ، بسیاری از خریداران آنلاین از این امر كه ممكن است اطلاعات شخصی شان در اختیار دیگر شركت ها قرار بگیرد، بی اطلاعند. در چنین حالتی هیچ راهی جهت متوقف كردن این انتقال اطلاعات وجود نخواهد داشت.

امروزه شركت هایی كه فروش آنلاین انجام می دهند، اقدام به استفاده از روش های گوناگون به منظور حفظ حریم اطلاعات شخصی مشتریان و برطرف كردن نگرانی های آن ها هستند. پنهان سازی اطلاعات (Encryption) یكی از روش های اصلی است كه در این زمینه به كار گرفته می شود. در این روش اطلاعات كاربران به كدهایی تبدیل می شود كه دسترسی به اطلاعات آن ها تنها با تایید شركت مورد نظر امكان خواهد داشت. به عبارت دیگر با قوی تر شدن این سیستم، درجه امنیت اطلاعات نیز بالاتر می رود.


 تاثیر بازاریابی اینترنتی بر بخش های مختلف :

بازاریابی اینترنتی تاثیر فراوانی بر بازار مختلف داشته است، به عنوان مثال در بخش موسیقی كه در حال حاضر در كشور ما فروشگاه های آنلاین كه سی دی های موسیقی ارائه می دهند ، بسیاری از مصرف كنندگان و علاقه مندان به جای خرید سی دی، از سایت های اینترنتی ،موسیقی مورد نظر خود را خریداری می كنند .در بخش بانكداری بازاریابی اینترنتی نیز بی تاثیر نبوده و روز به روز شاهد آن هستیم كه بر تعداد بانك هایی كه خدمات آنلاین انجام می دهند، افزوده می شود. . این سیستم به دلیل بی نیازی برای مراجعه به شعب بانك ها، از طرف مشتریان مورد استقبال بسیار قرار گرفته است. آمار نشان داده در حال حاضر بیش از٥٠ میلیون نفر از ساكنان كشورهای غربی عملیات بانكی خود را به صورت آنلاین انجام می دهند. البته پیشرفت تكنولوژی و بالا رفتن سرعت اتصال اینترنت در گسترش این سیستم های بانكی بی تاثیر نبوده است . امروزه خدمات بانكی آنلاین یكی از پرسرعت ترین عملیاتی است كه از طریق اینترنت انجام می شود.

 

نتیجه گیری:

- بازاریابی الكترونیك همان اهداف بازاریابی سنتی را دنبال می‌كند: جذب مشتری و حفظ آن .
- فناوری ارتباطات و اطلاعات باعث به وجود آمدن فرصت‌های جدید برای تعریف دوباره‌ی ارتباط بین فروشنده و مشتری می‌شود.
- استفاده از روش‌های بازاریابی الكترونیك موجب تقویت ارتباط میان مشتری و فروشنده از طریق درك خواسته‌ها و نیازهای مشتری و وابسته كردن او به كالاها و خدمات فروشنده می‌شود.
- با توجه به امكان برقراری ارتباط تك به تك در بازاریابی الكترونیك، فروشنده باید شناخت صحیحی از مشتریان خود داشته باشد.
- هر چه میزان شناخت شما از مشتریان خود (نیاز ها، خواسته‌ها، علایق و سلیقه‌ها) بیش‌تر باشد به همان اندازه فرآیند بازاریابی الكترونیك شما موثرتر و بهتر عمل خواهد كرد.
- بازاریابی الكترونیك موفق، پیشرفت شركت را در دنیای الكترونیك به همراه خواهد داشت و باید عضو ثابت و دایم خط‌مشی‌های بازاریابی شركت باشد.

 

منبع: سایت پارک بازاریابی ایران

سه شنبه 25 تیر 1392  10:23 AM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها