0

پکن شهر دوچرخه ها

 
omidayandh
omidayandh
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آذر 1387 
تعداد پست ها : 7483
محل سکونت : تهران

پکن شهر دوچرخه ها

اگر به پكن سفر كنيد، آنچه در اين شهر بيش از هر چيز توجه شما را به خود جلب مي‌كند، عبور و مرور بسياري از مردم در شهر با دوچرخه است. هنوز در پكن مسيرهاي ويژه دوچرخه به چشم مي‌خورد كه دوچرخه‌سواران از جوان تا كهنسال با فراغ بال در آنها رفت و آمد مي‌كنند و به كارهاي روزمره خود مي‌رسند. دوچرخه از ساليان دور با زندگي مردم پكن گره خورده است. در اين شهر 7 ميليون دوچرخه وجود دارد؛ اما دوچرخه‌سواري در شهر مثل يك يا دو دهه پيش نيست. وضعيت براي دوچرخه‌سواران پكني روز به روز دشوارتر مي‌شود. در مدت حدود 3 سال تعداد خودروهاي شهر پكن دو برابر شده است. اكنون در پايتخت چين بيش از 3/3 ميليون دستگاه خودرو در حركت هستند.

اين تعداد خودرو به اضافه كارخانه‌هاي دودزاي فراوان در اطراف شهر، هواي شهر را بشدت آلوده كرده است. در چنين وضعي، كساني كه از دوچرخه استفاده مي‌كنند، نمي‌توانند زمان زيادي ركاب بزنند، زيرا هواي آلوده به دستگاه تنفسي آنها آسيب مي‌رساند.مساله ديگر تعرض خودروها به خطوط دوچرخه است. در‌اين‌باره سخت‌گيري مي‌شود. اما وقتي ترافيك شهر سنگين است، رانندگان خودروها، از قوانين تخطي مي‌كنند و خيلي‌هايشان وارد مسير دوچرخه‌ مي‌شوند كه تنها با يك خط از مسير خودروها جدا شده است.

تردد با دوچرخه، ارزان، راحت‌

در پكن، هنوز دوچرخه‌سوارها امتيازاتي دارند. خيلي از آنها از چراغ قرمز عبور مي‌كنند، بي‌آن كه كسي به آنها اعتراضي كند. گردشگراني كه به پكن مي‌روند، راحت مي‌توانند دوچرخه كرايه كنند و در شهر گشت بزنند. پيدا كردن يك دوچرخه كوهستان 15 يا 21 دنده كار دشواري نيست.با افزايش شمار خودروها در پكن، حالا ديگر رفت و آمد به كندي صورت مي‌‌گيرد. خودروها مدت‌ها پشت چراغ قرمز مي‌مانند و رانندگان به اين وضع عادت كرده‌اند. راننده بايد در يك خيابان تا پايان آن يا تقاطع بعدي برود و بعد تغيير مسير دهد.
اما دوچرخه‌ها از هر نظر آزادند. كساني كه از دوچرخه به عنوان وسيله نقليه استفاده مي‌كنند، توجهي به آلودگي هواي شهر ندارند. فقط به اين فكر هستند كه راحت‌تر و زودتر به مقصد برسند. آنها در ميانه راه، از دوچرخه پياده مي‌شوند و در همان خيابان دور مي‌زنند. هر جا كه دلشان بخواهد مي‌ايستند و به گردش مي‌پردازند، يا اين كه دوچرخه را بيرون فروشگاهي پارك مي‌كنند و به خريد مي‌پردازند.
دوچرخه‌هاي شهر پكن، اغلب نو و پيشرفته نيستند. خيلي‌ها بويژه افراد مسن، از دوچرخه‌هاي قديمي خود استفاده مي‌كنند. اگر در شهر پكن دوچرخه‌اي را با عمر 20 يا حتي 30 سال ديديد كه مورد استفاده قرار مي‌گيرد، تعجب نكنيد.

گردش در شهر با دوچرخه‌

براي اين كه پكن را خوب گردش كنيد، بهترين وسيله برايتان دوچرخه است. شهر پكن فراز و نشيب زيادي ندارد و تقريبا سطح صافي دارد. بنابراين دوچرخه‌سواري در آن آسان است. وقتي دوچرخه‌‌اي كرايه كنيد و نقشه شهر و جاهاي ديدني‌اش را داشته باشيد، با كمترين هزينه و صرفه‌جويي در وقت همه جاي پكن را خواهيد ديد.ترافيك شهر پكن واقعا سنگين و آزاردهنده است. بنابراين در شهر دوچرخه‌ها، به دوچرخه روي آوريد. از آنجا كه پكن شهر خيلي بزرگي است، با پاي پياده نمي‌توانيد از قسمت‌هاي مختلف آن ديدن كنيد يا به سفر خارج از شهر برويد.در پكن استفاده از مترو زياد راهگشا نيست، زيرا همه جا به مترو دسترسي نداريد. استفاده از وسايل نقليه عمومي نيز چندان منطقي نيست. چون اين وسايل خيلي كند حركت مي‌كنند و در ايستگاه‌هاي زيادي معطل مي‌شوند. تاكسي هم در پكن خيلي گران است. پس دوچرخه مي‌ماند كه ارزان‌ترين و سريع‌ترين وسيله نقليه در اين شهر است.

تعرض به مسير دوچرخه‌ها

مسيرهاي ويژه دوچرخه در پكن، آنقدر پهن هستند كه خودرو‌ها هم مي‌توانند در آنها  به راه خود ادامه دهند، اگر خودرو‌ها به حريم دوچرخه‌ها تجاوز نكنند، دوچرخه‌سواران هر قدر هم كه زياد باشند، به آساني تردد خواهند كرد. اما در شهري كه در ماه هزاران خودرو به خيابان‌هايش اضافه مي‌شود، دوچرخه‌ها پيوسته در تنگناهاي جديدي قرار مي‌گيرند.

در پكن، ديدن يك خودرو كه در مسير دوچرخه پارك شده، كاملا عادي است. برخي از رانندگان در مسير دوچرخه چند دقيقه‌اي پارك مي‌كنند و به پياده‌رو مي‌روند تا از تلفن عمومي استفاده كنند. مسير دوچرخه، همچنين مكاني مناسب براي اتوبوس‌ها و تاكسي‌هاست كه راحت توقف كنند و به سوار و پياده‌ كردن مسافران بپردازند. علاوه بر اينها، دوچرخه‌هاي موتوردار و موتورسيكلت‌ها نيز از مسير دوچرخه استفاده مي‌كنند. همه اين تجاوزها به حريم مسيرهاي دوچرخه سبب شده كه در اين مسيرهاي آرام گاهي هرج و مرج ببينيم.

دوچرخه‌سواري خانوادگي‌

بسياري از خانواده‌هاي پكني براي گردش و خريد در شهر و تماشاي آثار تاريخي در روزهاي تعطيل از دوچرخه استفاده مي‌كنند. در روزهاي تعطيل حتي خانواده‌هاي چند نفره با دو يا چند دوچرخه به جاهايي مثل كاخ تابستاني ، ميدان تيانان‌من و شهر ممنوعه مي‌روند و ضمن تماشاي اين اماكن تاريخي در كنار دوچرخه‌هايشان عكس يادگاري مي‌‌گيرند. دوچرخه‌هايي كه پكني‌ها استفاده مي‌كنند، با دوچرخه‌هاي غربي‌ها تفاوت زيادي دارد. زين اين دوچرخه‌ها كوتاه‌تر و پهن‌تر است. تنه فلزي محكم و فرمان ساده‌اي دارند.جلوي فرمان بعضي‌هايشان هم سبدي قرار دارد كه دوچرخه‌سواران وسايلي را كه مي‌خرند، در آن قرار مي‌دهند. اين دوچرخه‌ها براي رفت و آمد در شهر و خريد ساخته شده‌اند و مناسب دوچرخه‌سواري ورزشي و قهرماني نيستند؛ اما براي سلامت مردم مفيدند .
سه شنبه 27 مرداد 1388  11:01 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها