حکم تلقیح نطفه همسر
سوال: تلقیح نطفه شوهر به زن چه حکمی دارد؟
امام خمینی(ره):
با حفظ جمیع جهات شرعیه جایز است.
(استفتائات، ج3، ص 626 س 178)
آیة الله بهجت(ره):
از نطفه شوهر خودش باشد و هیچ لمس و نظر حرامی نباشد مثل اینکه خود شوهر این کار را بکند اشکال ندارد.
(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)
آیة الله تبریزی(ره):
در صورتی که مستلزم لمس و نظر اجنبی باشد جایز نیست.
(استفتائات جدید، ج2 ص 456، با استفاده از س 1854)
آیة الله خامنه ای(دام ظلّه):
عمل مذکور فی نفسه اشکال ندارد ولی واجب است از مقدمات حرام مانند لمس و نظر اجتناب شود.
(اجویه الاستفتائات، ص 281 س 1271)
آیة الله خویی(ره):
جایز است تلقیح نطفه شوهری به زن او، ولی غیر از شوهر جایز نیست کس دیگر متصدی این عمل باشد در صورتی که مستلزم لمس و نگاه باشد.
(توضیح المسائل، انتشارات ایران، 1371، ملحقات، ص 562، م 45)
آیة الله سیستانی(دام ظلّه):
تلقیح زن با منی شوهرش جایز است البته اگر این کار مستلزم نگاه به جایی که دیدن آن حرام است و لمس قسمتی از بدن که لمس آن حرام است باشد، جز شوهر جایز نیست کسی این کار را انجام دهد مگر در موارد ضرورت مانند اینکه بچه دار شدن برای او حرجی باشد هر چند از نظر سرزنش دیگران و راهی برای حامله شدن به جز این راه نباشد.
(توضیح المسائل، ملحقات ص 605، م 69)
سوال: حکم تلقیح نطفه شوهر یا مرد اجنبی به زن چیست؟
آیة الله شبیری زنجانی(دام ظلّه):
ظاهراً تلقیح نطفه شوهر به زن جایز است.
(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)
آیة الله صافی گلپایگانی(دام ظلّه):
اگر توسط شوهر خود زن باشد اشکال ندارد و مباشرت دیگری حتی اگر زن باشد جایز نیست.
(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)
آیة الله فاضل لنکرانی(ره):
به طور کلی تلقیح نطفه شوهر به همسر خودش اگر مستلزم مقدمات حرامی نباشد مانع شرعی ندارد مگر اینکه عدم این کار موجب عسر و حرج یا ناراحتی غیرقابل تحمل باشد به طوری که موجب جدایی و طلاق شود.
اگر مستلزم کار حرامی باشد مثل نظر به عورت یا تالی فاسدی داشته باشد جایز نیست.
(استفتائات، ج 2، ص 610 س 1626)
(استفتائات، ج1، ص 567 س 2116)
(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)
آیة الله گلپایگانی(ره):
تلقیح نطفه بحلیله خود در صورتی که خود زوج متصدی باشد اشکال ندارد.
(مجمع المسائل، ج 2، ص 176 و 177، س 496)
آیة الله مکارم شیرازی(دام ظلّه):
تلقیح نطفه شوهر اگر مستلزم نگاه و لمس نامحرم باشد تنها در موقع ضرورت جایز است.
(استفتائات، ج1، ص 463 س 1527)
آیة الله نوری همدانی(دام ظلّه):
تلقیح نطفه شوهر به زن بدون واسطه جایز است و در صورتی تلقیح با واسطه باشد اگر مستلزم لمس و نظر باشد جایز نیست.
(توضیح المسائل، ص 608 ، مسائل مستحدثه، با استفاده از س1، لقاح مصنوعی هزار و یک مساله ج2، ص 282، س909 )
آیة الله وحید خراسانی(دام ظلّه):
تلقیح نطفه شوهر به زن به وسیله خود شوهر جایز است و به وسیله غیرشوهر در صورتی که متوقف بر انجام کار حرامی باشد ارتکاب آن کار حرام است.
(توضیح المسائل، ص770 م 2900)