حجاب برتر چیست؟
ما معتقدیم حجاب با چادر مشكی به دلیل قراین و شواهد فراوان لغوی و تاریخی، دارای اصل و ریشهی قرآنی است و به همین دلیل، فاطمه زهرا (سلام الله علیها) به عنوان بهترین الگوی زن مسلمان از آن استفاده میكردهاند، و لذا اینگونه پوشش از مصادیق تأمین كنندهی حجاب برتر است؛ و هیچ یك از شبهات مخالفان چادر مشكی از كارآمدی و برتری آن نمیكاهد.
حجاب بیانگر وقار و افتخار یک زن و سند اطاعت از فرمانده هستی است، حجاب بوی خوش عفاف و پاکدامنی است، زن این موجود ظریف، مظهر جمال خلقت است و آنچه که اسلام درمورد زن می خواهد، شخصیت و گرانبها بودن است .
و گران بهایی زن از منظر اسلام به این است که عفاف و پاکدامنی و حفظ حجاب را سرلوحه کار خود قرار دهد تا بنیان خانواده مستحکم شود و این امر از جنبه روانی به بهداشت روانی اجتماع کمک می کند و از جنبه خانوادگی سبب تحکیم روابط افراد خانواده و برقراری صمیمیت می گردد.
بی تردید همه اذعان دارند که حجاب دافعه آسیب های اجتماعی و بسترساز رشد، ترقی و عزت بانوان در اجتماع است، و بر این نکته واقفند که رعایت حجاب موجب استحکام و پایداری کانون خانواده است.
نظر اسلام در مورد حجاب حداقلی:
اسلام طرفدار حجاب بیشتر و حداكثرِ بانوان، به خصوص زنان و دختران جوان در بیرون منزل و در مواجهه با نامحرم است، و بعضی از مصادیق حجاب برتر، مانند لباسهای بلند و گشاد، مقنعه و چادر مشكی، تأمین كنندهی حجاب بهتر و بیشتر و به اصطلاح، پوشش حداكثری هستند.
ترویج و تبلیغ حجاب و پوشش حداقلی به نفع جامعه نیست؛ زیرا تبلیغ و ترویج این گونه حجاب و پوشش، كمكم حجاب و پوشش اسلامی موجود در جامعه را به سمت بدحجابی و بیحجابی پیش میبرد، كه اكنون بعضی از علایم و آثار آن در برخی شهرهای بزرگ آشكار گردیده است. با توجه به واقعیت موجود، باید تمام ابزارهای فرهنگساز جامعه از قبیل كتاب، مطبوعات و صدا و سیما را به سمت ارزشهای اسلامی كه یكی از بارزترین آنها رعایت پوشش مطلوب است، هدایت نمود
ما معتقدیم حجاب با چادر مشكی به دلیل قراین و شواهد فراوان لغوی و تاریخی، دارای اصل و ریشهی قرآنی است و به همین دلیل، فاطمه زهرا (سلام الله علیها) به عنوان بهترین الگوی زن مسلمان از آن استفاده میكردهاند، و لذا اینگونه پوشش از مصادیق تأمین كنندهی حجاب برتر است؛ و هیچ یك از شبهات مخالفان چادر مشكی از كارآمدی و برتری آن نمیكاهد.
همانطور که می دانیم عدهای با استفاده از شبهات و روشهای القاییِ تبلیغِ منفی، قبل از این كه طرح مشخص و كاملی برای ترویج الگوی دیگری از حجاب برتر ارائه نمایند به جنگ روحی و روانی بر علیه زنان متدین و عفیفِ استفاده كننده از چادر مشكی اقدام میكنند و به جای تبلیغ منطقی از حجاب و پوشش مورد علاقهی خود، به تخریب چادر مشكی اقدام میكنند. روشن است كه نتیجهی چنین كاری ترویج لیبرالیسم و آزادی در پوشش در سطح جامعه و كاهش مقدار حجاب و پوشش بانوان و روی آوردن آنان به حجاب حداقلی است.
با توجه به مطلب فوق و با عنایت به این كه از نظر قرآن، مقتضی و زمینهی نافرمانی از حدود و چهارچوبهای الهی در انسان موجود است؛ «بَلْ یُرِیدُ الْإِنْسانُ لِیَفْجُرَ أَمامَهُ». ( سورهی قیامت (75)، آیهی 5)
به خوبی میتوان نتیجه گرفت كه ترویج و تبلیغ حجاب و پوشش حداقلی به نفع جامعه نیست؛ زیرا تبلیغ و ترویج این گونه حجاب و پوشش، كمكم حجاب و پوشش اسلامی موجود در جامعه را به سمت بدحجابی و بیحجابی پیش میبرد، كه اكنون بعضی از علایم و آثار آن در برخی شهرهای بزرگ آشكار گردیده است. با توجه به واقعیت موجود، باید تمام ابزارهای فرهنگساز جامعه از قبیل كتاب، مطبوعات و صدا و سیما را به سمت ارزشهای اسلامی كه یكی از بارزترین آنها رعایت پوشش مطلوب است، هدایت نمود؛
بعد از این توضیحات نوشتارمان را با چند استفتا ء از محضر آیةَ الله صافی گلپایگانی (دام ظله) ادامه می دهیم:
سوال: پوشاندن پا از مچ تا انگشتان در مقابل نامحرم برای زن واجب است یا نه؟
جواب: بلی زن در مقابل نامحرم باید روی پاها را هم بپوشاند.
سوال: سلام کردن به نامحرم چه حكمی دارد؟
جواب: در محیطهای جمعی سلام بر جمع مانعی ندارد؛ ولی بهتر است از سلامهای خصوصی كه نوعاً زمینه ساز فتنه است، اجتناب شود. از امیرمۆمنان علیهالسلام روایت شده است كه فرمود: «من به زن جوان سلام نمیكنم؛ زیرا میترسم در قلبم چیزی خلجان كند كه مطلوب پروردگار نیست»
سوال: آیا صحبت با نامحرم در محیط خلوت و به مدت طولانی جایز است؟
جواب: اگر محیط خلوتی باشد كه دیگری نتواند به آن وارد شود بودن دو نامحرم در آن مكان، حرام است، و در غیر آنجا هم، اگر صحبتهای شهوانی باشد، یا مفسده دیگری بر آن مترتب شود، جایز نیست.