آیا گوگل از تصمیم خود منصرف میشود؟
از زمان معرفی شبکه اجتماعی گوگل پلاس تا حالا، شرکت گوگل به خوبی نشان داده است که اهمیت این سرویس برای این کمپانی خیلی بیشتر از چیزی است که کاربران تصور میکنند. بعد از شکست پروژه گوگل باز و رشد عجیب و غریب فیسبوک، گوگل پلاس تنها سلاح این شرکت برای ماندن در صحنه شبکههای اجتماعی است و مطمئنا این نبرد سخت، قربانیهایی هم داشته و خواهد داشت.

سیاست گوگلی
اگر به خاطر داشته باشید، یکی از دلایلی که «گوگل باز» نتوانست آنطور که باید مورد استقبال قرار بگیرد، اجبار گوگل در نمایش این سرویس در صندوق ایمیل کاربرانش بود. خیلیها این تصمیم گوگل را نپسندیدند و در واقع بر خلاف تصور گوگل که گمان میکرد اینباکس کاربران، بهترین مکان برای تبادل اطلاعات و فعالیتهای روزانه مختلف بین افراد است، مشترکان این شرکت عکسالعمل دیگری نشان دادند.
فعالیتهای جدی گوگل برای ورود به بازار شبکههای اجتماعی به سال ۲۰۰۸ برمیگردد. در طی این سالها، گوگل تقریبا ثابت کرده بود که در هر چه خوب عمل کند، دست کم در این زمینه نمیتواند مانند سایر رقیبانش ظاهر شود و بزرگی و نامحدود بودن امکاناتش هم قادر نیستند به کمک او بیایند.

اما گوگل در کنار شکست پروژه «باز»، تجربه تلخ گوگل ویو را هم داشت و طبیعتا با معرفی گوگل پلاس دوست نداشت تا شکست دیگری را در این زمینه متحمل شود. همین موضوع باعث شده تا این شرکت از هر چه در توان دارد استفاده کند تا بتواند نبض شبکه اجتماعیاش را بالاتر ببرد.
حالا حدود یک و نیم سال از تولد گوگل پلاس میگذرد و امروز این شرکت، قربانی دیگری را در مسیر توسعه این شبکه اجتماعی فدا کرده است؛ خبری که واکنشهایش تا جایی ادامه پیدا کرده که پای کاخ سفید برای درخواست احتمالی از گوگل جهت ادامه فعالیت گوگل ریدر به این ماجرا باز شده است.
احتمال انصراف گوگل
اگر بخواهیم بر اساس رفتارهای گذشته گوگل به چنین موضوعی پاسخ دهیم، بعید میدانم این شرکت بخواهد از این تصمیم صرف نظر کند. همانطور که در بالا هم اشاره کردم، رفتار گوگل در این سالها نشان داده است که از فدا کردن سرویسهایش برای جا انداختن گوگل پلاس ترسی ندارد و تمام تلاش خود را میکند تا افراد بیشتری را به استفاده از این شبکه ترغیب نماید.
گوگل احتمالا پیش از اعلام عمومی این خبر در راستای دومین پاکسازی بهاری خود، عکسالعمل کاربران را پیشبینی کرده بود و به خوبی میدانست که ممکن است صدها هزار کاربر در اعتراض به چنین تصمیمی، به ایجاد کمپینهای مختلف دست بزنند. اما به هر حال در صورتی که تصور کنیم پای مقامات عالی آمریکا هم به این ماجرا باز شود، باید این موضوع را هم در نظر داشته باشیم که انصراف گوگل به معنی از دست دادن طیف وسیعی از کاربران برای استفاده اجباری از پلاس است و این بر خلاف سیاستها و اهداف چند وقت گذشته این شرکت خواهد بود. به نظر من انصراف گوگل تنها زمانی ممکن خواهد بود که دلیل تعطیلی گوگل ریدر، موضوعی به غیر از پلاس بوده باشد و بخواهد رشد فزاینده کاربران موبایل و تغییر سلایق آنها برای مرور اخبار را نادیده بگیرد.
ابزارهای جایگزین
تعداد جایگزینهای مناسب برای گوگل ریدر بهعنوان یک ابزار فیدخوان ایدهآل شاید به تعداد انگشتهای دست هم نرسد. دست کم برای کاربران ایرانی وجود ویژگیهایی مانند مرور آزادانه مطالب وبسایتهای مختلف در ریدر باعث شده بود تا این سرویس محبوبیت خاصی در بین افراد داشته باشد.
در حال حاضر من بهعنوان کسی که روزانه اخبار و مطالب زیادی از سایتها را به کمک فیدهایشان دنبال میکنم، Feedly را بهترین جایگزین مناسب برای گوگل ریدر انتخاب کردهام. البته فیدلی تنها گزینه مرور اخبار من روی گوشی و تبلت است اما به نظر میرسد که حالا نسخه وب آن نیز باید جایگزین گوگل ریدر محبوب و پر از امکانات شود. گزینههای مختلف دیگری هم برای سرویسهای فیدخوان وجود دارند که میتوان بر اساس نیاز و سلیقه، یکی از آنها را انتخاب کرد.
آیا گوگل پلاس شهر مردگان است؟
بیایید از موضوع گوگل ریدر فاصله بگیریم و کمی بیشتر به گوگل پلاس نگاه داشته باشیم. یکی از سوالاتی که احتمالا خیلیها درباره گوگل پلاس دارند این است که آیا اصلا کسی هم آنجا فعالیت مستمر دارد؟ در جواب باید گفت که طبق آخرین گزارشی که گوگل در این رابطه منتشر کرده است، گوگل پلاس بیش از ۵۰۰ میلیون کاربر دارد. از این تعداد، ۲۳۵ میلیون نفر از آنها کاربر فعال گوگل به حساب میآیند (کسانی که روی دکمههای +1 کلیک میکنند، در هنگآوتهای جیمیل شرکت میکنند و غیره) و ۱۳۵ میلیون نفر نیز فعالیت مستمر در خود شبکه گوگل پلاس و بخش استریم را دارند. در واقع میتوان تعداد کاربران فعال واقعی پلاس را همین ۱۳۵ میلیون نفر به حساب آورد؛ عددی که برای حدود ۲۰ ماه فعالیت این شبکه اجتماعی، آنقدرها هم بد نیست.

هر چند گوگل تا رسیدن به بیش از ۹۰۰ میلیون کاربر فعال ماهانه فیسبوک فاصله زیادی دارد اما بر اساس برخی تحلیلها، این شبکه دقیقا شبیه به فیسبوک در حال رشد است. در بین کاربران ایرانی، گوگل پلاس به نسبت فیسبوک محبوبیتی ندارد اما با یک بررسی کلی میتوان دید که در سایر جوامع، گوگل پلاس در حال استفاده شدن است و گوگل نیز مدام تلاش میکند تا با فراهم آوردن امکانات مختلفی، این میزان را بالاتر ببرد. بنابراین گوگل پلاس برخلاف تصور خیلی از ما ایرانیها، کاربردی است و میلیونها نفر در حال فعالیت روزانه در آن هستند.
این داستان ادامه دارد
اگر بخواهیم به یک جمع بندی نهایی برسیم، باید ببینیم آیا میتوان گام بعدی گوگل در این زمینه را حدس زد یا نه. گوگل از سرویس ویدیوییاش گرفته تا سایر محصولات محبوب خود، تلاش کرده تا آنها را با پلاس ادغام کند. حتما میدانید که در همین هفتههای پیش هم قابلیت ورود و ثبتنام در سرویسهای مختلف از طریق داشتن حساب گوگل پلاس فراهم شده است.

شاید بتوان تصور کرد که با تعطیل شدن گوگل ریدر در روز ۱۰ تیر ماه ۹۲، رشد موقتی در تعداد کاربران گوگل پلاس شاهد باشیم و از آن تعداد، بخشی آنها تبدیل به کاربران دائمی این سرویس برای مرور اخبار و اطلاعات لحظهای شوند. میتوان گفت که گوگل پلاس، حالا دیگر پای ثابت کلیه محصولات گوگل است و احتمالا هر گامی که گوگل قصد برداشتن آن را داشته باشد، از روشهای مختلفی باید شاهد حضور نقش پررنگ شبکه اجتماعیاش در آن نیز باشیم.
هنوز حدود ۳ ماه تا تاریخ تعطیل شدن گوگل ریدر زمان باقی مانده است. سرویسهای فیدخوان مختلف آمادگی خود را برای میزبانی کاربران گوگل ریدر اعلام کردهاند و برخلاف تصور، گویا باید شاهد مرگ یکی از محبوبترین سرویسهای گوگل باشیم. از نگاه منطقی و با توجه به وضعیت دنیای فناوری و اینترنت، شاید این تصمیم کاملا عاقلانه به نظر برسد اما به هر حال کاربران زیادی هم هستند که چنین نظری ندارند