هواپیماى جت گلاستر _ ویتیل E28/39 اولین پرواز آزمایشى خود با موتور جت بر فراز کران ول انگلستان را با موفقیت پشت سر گذاشت. موتور جت هواپیما که هواى داغ پرفشارى را تولید مى کرد توسط فرانک ویتل خلبان و مهندس هواپیماى انگلیسى اختراع شد و از این رو وى را پدر موتور جت مى نامند.
هواپیماى جت گلاستر _ ویتیل E28/39 اولین پرواز آزمایشى خود با موتور جت بر فراز کران ول انگلستان را با موفقیت پشت سر گذاشت. موتور جت هواپیما که هواى داغ پرفشارى را تولید مى کرد توسط فرانک ویتل خلبان و مهندس هواپیماى انگلیسى اختراع شد و از این رو وى را پدر موتور جت مى نامند.
ویتل در سال ۱۹۰۷ در شهر «کاونترى» به دنیا آمد. پدرش مکانیک بود. در سن ۲۶ سالگى به عنوان خدمه پرواز در کران ول به نیروى هوایى سلطنتى انگلستان پیوست و در سال ۱۹۲۶ با قبولى در معاینات پزشکى_خلبانى به دانشکده نیروى هوایى سلطنتى راه یافت. او به عنوان یک خلبان بى پروا شهرتى بسزا به دست آورد و در سال ۱۹۲۸ تز فوق لیسانسش با عنوان «پیشرفت هاى آتى در طراحى هواپیما» که در آن راجع به امکان نفوذ راکت به هواپیما بحث شده بود را به رشته تحریر درآورد.
از زمان اولین پرواز برادران رایت در سال ۱۹۰۳ تا اولین پرواز جت در سال ۱۹۳۹ اکثر هواپیما ها ملخى بودند. در سال ۱۹۱۰ هنرى کوندا (مخترع فرانسوى) هواپیماى جت دو ملخه اى را طراحى کرد که اولین پروازش موفقیت آمیز نبود و سقوط کرد و دیگر هرگز پرواز نکرد. هواپیماى کوندا از جهاتى نظر طراحان هواپیما را به خود جلب کرد و مهندسین را به سوى استفاده از تکنولوژى ملخ سوق داد هر چند که همگى آنها به زودى متوجه شدند که ساختار ملخ به گونه اى است که هرگز نمى تواند به برخى محدودیت هاى ذاتى اش به ویژه در مورد سرعت غلبه کند.
ویتل پس از فارغ التحصیلى از دانشکده نیروى هوایى سلطنتى، به اسکادران جنگى ملحق شد و در اوقات فراغتش به مطالعه درباره اصول طراحى موتور توربوجت مدرن مى پرداخت. یکى از اساتید پرواز که تحت تاثیر ایده او در زمینه هواپیماهاى ملخ دار قرار گرفته بود، او را به نیروى هوایى و یک کارخانه خصوصى مهندسى توربین معرفى کرد. پس از مدتى همه به این نتیجه رسیدند که عقاید و نظریات ویتل غیرعملى است. او در سال ۱۹۳۰ ایده موتور جت را به صورت انحصارى به ثبت رساند و در سال ۱۹۳۶ با تاسیس کارخانه خصوصى «پاور جت» به ساخت و آزمایش اختراعش پرداخت.
در سال ۱۹۳۷ اولین موتور جت خود را بر روى زمین آزمایش کرد. تا آن زمان او همچنان از سرمایه و حمایت اندکى برخوردار بود. در ۲۷ آگوست ،۱۹۳۹ «هانیکل اچ اى ۱۷۸» که توسط «هانس یوخیم پابست فون اوهاین» آلمانى طراحى شده بود اولین پرواز موتور جت در تاریخ را به انجام رساند. مدل موتور جت آلمانى به صورت مستقل از تلاش هاى ویتل تکمیل شده بود.
یک هفته پس از پرواز «اچ اى ۱۷۸»، جنگ جهانى دوم در اروپا آغاز شد. پروژه ویتل، فضایى دوباره براى تحقیق و آزمایش یافت. نیروى هوایى سفارش ساخت موتور جت جدیدى را به شرکت «پاور جت» داد و از شرکت هواپیمایى گلاستر خواستار تولید هواپیمایى آزمایشى با مشخصات یکسان به نام E28/39 شد.
در ۱۵ مه ،۱۹۴۱ هواپیماى جت گلاستر ویتل E28/39 با موتور جت تکمیل شده توسط شرکت توربین انگلستان که تا آن روز به عقاید ویتل بى توجه بود، به پرواز درآمد.
هواپیماى ویتل در پروازهاى آزمایشى اولیه به خلبانى «گرى سایر» به سرعت ۳۷۰ مایل در ساعت در ارتفاع ۲۵ هزار پایى رسید که سریع تر از هر هواپیماى ملخیاى تا آن زمان بود. همچنان که شرکت هواپیمایى گلاستر در زمینه هواپیماهایى با موتور توربو جت براى جنگ تحقیق مى کردند، ویتل آمریکایى ها را در تکمیل موفقیت آمیز اولین نمونه موتور جت یارى مى داد.
دولت انگلستان در سال ،۱۹۴۴ شرکت «پاورجت» را تحت اختیار خود گرفت. در این زمان هواپیماى جت گلاستر انگلستان که در اختیار نیروى هوایى سلطنتى بود، علیه هواپیماى جت Me262S آلمان بر فراز آسمان اروپا به پرواز درآمد.
ویتل در سال ۱۹۴۸ با درجه فرمانده یگان هوایى از نیروى هوایى سلطنتى بازنشسته شد. در این سال از جانب هیات سلطنتى موفق به دریافت پاداش یکصدهزار پوندى به دلیل اختراعاتش شد و همچنین به دریافت لقب شوالیه مفتخر شد. کتاب وى با نام «جت، داستان یک پیشرو» در سال ۱۹۵۳ منتشر شد. او در سال ۱۹۷۷ استاد تحقیق آکادمى فنون و علوم هوایى آمریکا در آناپولیس مرى لند شد. وى در سال ۱۹۹۶ در شهر مرى لند ایالت کلمبیا چشم از جهان فروبست.