عظّمه اهلبيت، حضرت معصومه سلاماللَّهعليها از محبوبيت ويژهاى در ميان طبقات مختلف مردم مسلمان بهرهمند و برخوردار بوده و هست. نوع محبوبيّت آن مكرّمه، نوع محبوبيّت امامان معصوم صلواتاللَّهعليهماجمعين است.
علاقه و دلدادگى دينداران به آن بزرگوار، علاقهاى است كه هم ريشه اعتقادى و مذهبى دارد و هم جنبه عاطفى كه آن بزرگ بانوى باجلالت، جزء طبقه زنانى است كه غالباً مورد احتراماند و هم او بانويى جوان بود كه در فصل جوانى از اين جهان درگذشت. علاوه كه در راه سفر و دور از وطن مؤلوف و اقربا و نزديكان خود از دنيا رفت.
حرم مطهّر حضرت فاطمهمعصومه سلاماللَّهعليها ملجأ خاصّ و عام و پناهگاه حاجتمندان است و مردم براى گرفتن حوايج خود از خدا و نيل به خواستههايشان رو به آستانه آن مكرّمه دوران مىآورند.
هنگام تحويل سال، شور فوق العادهاى براى تشرّف به آستانه مباركه است و آنقدر جمعيّت از محلات مختلف قم، اطراف و شهرهاى مجاور و احياناً بلاد دور دست به اين مكان مقدّس روى مىآورند كه علاوه بر حرم مطهّر، رواقها و صحنهاى متعدّد نيز مملوّ از جمعيت است و همچون دريايى بىكران موج مىزند.
آرى، آنان همه مىخواهند لحظه آغازين سال نو خود را در پناه حضرت فاطمه معصومه سلاماللَّهعليها باشند و آن لحظه كه به نظرشان سرنوشتساز و مؤثر در تمام ايام يكسال جديدشان است در زير سايه كرامت وى بگذرانند و خود و بستگانشان را در پرتو آن بزرگ بانوى اسلام، بيمه كنند.
البته آن اجتماع و مراسم هم مثل ساير اجتماعات و بقيّه مراسم دينى و مذهبى، خالى از نقايص و كژيها نبوده و آنچنان كه بايد و شايد مطلوب و ايدهآل نيست. اما روى هم رفته منظرهاى باشكوه و تماشايى است كه از عمق عقيده، ايمان پاك و اخلاص مردم مسلمان نسبت به دختر بلنداختر حضرت موسى بن جعفر عليهالسّلام حكايت مىكند.
و از مظاهر عمق نفوذ حضرت فاطمهمعصومه سلاماللَّهعليها در جان علاقمندان به بيت وحى اين است كه جوانان آنان زندگى نوين عايلى و همسردارى خود را از كنار روضه مطهر و مرقد منوّر آن حضرت قرار مىدهند، عقد و ازدواج عروس و داماد را گاهى با حضور خود آنان و گاهى بدون حضور آنان در داخل حرم شريف يا در رواقهاى مجاور و يا در مسجد بالاسر آن حضرت، اجرا مىكنند كه خود اين جانب مكرّر در جريان مراسم عقد ازدواج اشخاص بوده و عقد همسرى آنان را انشاء نمودهام. و اگر اين مراسم در آنجا انجام نشود، بعد از انجام عقد، عروس و داماد براى تبرّك و ميمنت آغاز زندگى جديد خود به عنوان زيارت به حرم شريف مشرّف مىگردند.
آرى، آغاز زندگى عايلى از كنار حرم دختر جوان حضرت موسى بن جعفر عليهالسّلام و از كنار قبر مطهّر كريمه اهلبيت، موجب يمن و بركت و بقا و استمرار رشته صميميت و كاميابى هر يك از زن و شوهر از ديگرى خواهد بود و خود ضامن سعادتمندى آنان است. زوجين به بركت آن اختر فروزان آسمان ولايت، به خيرات بىشمار دنيا و آخرت دست خواهند يافت و بالاخره ازدواج آنان انشاءاللَّهتعالى موفقيّتآميز خواهد بود.
و از امورى كه در ميان مردم قم و كلاً علاقمندان به خاندان رسالت، مرسوم و رايج است ،بردن جنايز و اموات به سوى حرم مطهّر براى تجديد عهد آنان با حضرت فاطمهمعصومه سلاماللَّهعليها است.
آنان سخت به اين موضوع پاىبندند كه جنازه مردگان خود را پس از انجام غسل و مراسم تكفين، به سوى حرم مطهّر ببرند و دور قبر مطهّر آن معظّمه طوف داده و بگردانند و خلاصه آخرين زيارت و ديدار او را از حرم شريف، بدين صورت انجام دهند.
آرى، وداع و خداحافظى با حضرت معصومه سلاماللَّهعليها از يكسو و انجام آخرين زيارت از سوى ديگر نيز استشفاع از آن بانوى بزرگ و رفتن به پناه آن مكرّمه و زاد و توشه معنوى برداشتن از كنار قبر شريف آن بانوى يگانه همه عواملى است كه مردم را به پاىبندى به آن برنامه مقدّس وادار مىكند.
البته جنازهاى كه از كنار قبر حضرت فاطمه معصومه سلاماللَّهعليها، مطاف دايمى فرشتگان، راهى سفر آخرت شود، مورد لطف و رحمت الهى و تجليل و تكريم فرشتگان مقرّب آسمانى است و بُعدى ندارد كه ملائكه رحمت الهى به استقبال او بيايند و روح وى را به سوى بهشت، كه وعدهگاه زائران فاطمهمعصومه سلاماللَّهعليها و علاقمندان اوست، ببرند.
مرحوم آيت اللَّه سيخ غلامرضا خراسانى يزدى، در سال 1322 با فرزند خود و عدّهاى به مكّه مشرّف شدند. در بازگشت از كويت به آبادان و از آنجا به كربلا مشرّف گرديدند و در بازگشت از كربلا به قم مشرّف شدند. مدّتى را در قم توقّف داشتند. در همين ايّام فرزند او حاج شيخ محمّد دچار سرماخوردگى و تب شديد شد، او را به بيمارستان منتقل كردند ولى مفيد واقع نشد و از دنيا رفت. در موقع خاكسپارى او، مرحوم حاج شيخ غلامرضا به نزديكان گفته بود: حاج شيخ محمّد سعادت داشت كه در جوار دختر موسى بن جعفر عليهالسّلام فوت نمود.
و بعد به دستور پدر بزرگوار متوفّى، اين عبارت را روى سنگ قبر او حكّ كردند:
پسر غلامرضا يزدى خراسانى، پس از مراجعت از بيتاللَّهالحرام و عتباتعاليات، ميهمان حضرت فاطمه معصومه سلاماللَّهعليها شد. (1)
بالاخره چشم علاقمندان يكسره متوجّه به عنايات حضرت فاطمهمعصومه سلاماللَّهعليها است و در حيات، ممات و همه اطوار زندگى اميدشان به اوست كه عنداللَّهتعالى مقامى بس بلند و والا دارد.
علىرضا خان كاشانى، معروف به دكترشفاءالدولة مطبّى را در خيابان ارم روبروى در صحن مطهّر، در طبقه دوم عمارت شخصى خود بازكرده و بر نماز ديوار بيرونى اشعارى را با كاشيكارى عالى نوشته است. (طبقه دوم كه مطب او بوده، درست روبروى حرم مطهّر است و كسى كه آنجا باشد، مشرّف بر رواق آيينه و قسمتى از سحن شريف مىباشد.) و آناشعار كه حاكى از عمقدلدادگى به بانوىاسلام مىباشد و بعد از گذشتدههاسال هنوز باقىماندهاست،اين است: رواق حكمت اينجا، كاخ سبط مصطفى آنجا بشارت دردمندان را، دوا اينجا، شفا آنجا
در اينجا طبّ يونانى و تشريح اروپايى فرامين و الهيّات و آيات خدا آنجا
سبب اينجاست يعنى حكمت و تدبير و دانايى توانايى است يعنى حكم و تقدير قضا آنجا
----------------------------------------
(1) كاظمينى، ميرزا محمّد، تنديس پارسايى، ص 86 -82.
------------------------------
على كريمى جهرمى