به مقتضاى روايات عديدهاى كه از امامان بزرگوار راجع به فضايل و مناقب حضرت فاطمه معصومه سلاماللَّهعليها و ثواب زيارت آن مخدّره معظّمه رسيده است، طبعاً ولىّعصر، امام زمان ارواحنافداه نيز براى آن بانوى بهشتى احترام و تعظيم فراوان قائلند و از روى همين قراين و شواهد مىتوان گفت كه آن ولىاعظم خدا نيز به زيارت عمّه بزرگوار خود، حضرت فاطمه معصومه سلاماللَّهعليها اهتمام دارند و مرقد مطهّر وى مورد توجّه، عنايت و الطاف امام زمان عليهالسّلام مىباشد.
و به همين مناسبت زائران بقعه منوّره از زن و مرد نيز مورد لطف خاصّ امام زمان عليهالسّلام مىباشند، زيرا آن حضرت مىبينند كه دلدادگان آل محمّد و شيعيان اهلبيت عليهمالسّلام سر بر آستان عمّه گرانقدرشان ساييده و عتبه مباركه و ضريح مقدّس او را مىبوسند.
اينها مطالبى بود كه با ملاحظه اخبار و روايات مربوط به زيارت بىبى دو عالم ذكر كرديم. علاوه كه بعضى از مكاشفات و رؤياهاى صادقه نيز كه براى اهلدل و صاحباننفوسزكيّه واقع شده، حكايت از همين معنا مىكند.
مرحوم آيتاللَّه حاج آقا مرتضى حايرى رضواناللَّهعليه، فرزند برومند مؤسّس حوزهعلميهقم مرحوم آيتاللَّهالعظمى حاج شيخ عبدالكريم حائرى قدسسرّهالشريف در يادداشتهاى خود نوشتهاند: من اين جريان را كه اهل علم و تحقيق و دقّت در امور، زيارت حضرت معصومه سلاماللَّهعليها را در قسمت بالاسر حرم حضرت فاطمهمعصومه سلاماللَّهعليها انجام مىدادند، نمىپسنديدم براى اينكه:
اولاً سلام به حسب اعتبار عرفى بايد به طرف آن موجود محترم باشد نه بالاى سر او و رو به قبله، كه جسم مطهّر در طرف چپ واقع مىشود. و تا آنجا كه مىدانم در هيچيك از سلامها به اين شكل نرسيده است.
و ثانياً در خصوص ضريح آن حضرت كه قبر مطهّر انحراف دارد، صورت مطهّر نوعاً در پشت سر واقع مىشود.
شبى خواب ديدم كه سهنفر مردمان بيابانى و بيابانگشته كه يكى از آن سه بزرگوار - در عالم خواب معلوم بود كه امامعصر عجّلاللَّهتعالىفرجهالشّريف بود، در پشت سر حضرت، رو به قبله در طرف سر مبارك ايستادهاند و به حسب ظاهر زيارت مىكنند، يعنى معلوم بود كه براى زيارت ايستادهاند، ولى من كلمات آنها را نمىشنيدم.
بعداً من به روايت سعد، كه دليل بر زيارت آن وجود مبارك است مراجعه كردم. ديدم "عندالرأسمستقبلالقبلة" دارد؛ يعنى نزد سر و جانب سر، روبهقبله و "فوق الرأس" ندارد كه معنى آن "بالاى سر" باشد. ونزد سر، روبه قبله، باتوجه به عرفيّت سلام كه بايد رو به جانب جسد مطهّر باشد منطبق بر همان موضع مىباشد كه در عالم خواب امام عليهالسّلام و دو نفر از ياران آن بزرگوار ايستاده بودند. (1)
----------------------------------------
(1) يادداشتهاى مرحوم آقاى حايرى، ص 118.
------------------------------
على كريمى جهرمى