ادامه دارد...با توجه به توانایی مغز برای تغییر، درمان این کودکان میتواند مفید باشد، چنانکه نجاریان (1389) اینچنین میگوید: در یک بررسی بر روی کودکان امریکای لاتین که چهار سال پیگیری شد، نشان داد که 17 درصد کودکان مبتلا به ناتوانی یادگیری در خواندن، به حد متوسطی رسیدند، یعنی بهبودی امکانپذیر است. بنابراین درمان در سه حیطه انجام میگیرد که عبارتند از:
الف) آموزش جبرانی (تقویتی)
ب) رواندرمانی
ج) دارودرمانی
الف) آموزش جبرانی (تقویتی)
آموزش جبرانی میتواند در خانه توسط والدین یا در مدرسه توسط معلم انجام گیرد که بعضی از روشها در ادامه ورده میشود:
-
هر شخص دارای نارساخوانی، نیازمند یک راهبرد متفاوت است بنابراین باید برای هر کودک با توجه به شرایط خود او برنامهىیزی شود.
توصیههایی برای والدین
-
شرایط دسترسی به کتاب (در خانه یا کتابخانه عمومی) فراهم شود.
-
هر روز زمانی را جهت کتاب خواندن به عنوان یک کار تفریحی قرار دهید.
-
به آن ها فرصت داده شود تا هم به تنهایی بخوانند و هم همراه با یک بزرگسال
-
بازیهایی در زمینه ساختن کلمه، قافیه، نامگذاری و غیره انجام شود.
-
خواندن کودک را بر روی نوار ضبط کنید و سعی کنید فیدبکهای مناسب به آن بدهید.
-
در زمان کتاب خواندن، استراحتهای کوتاه قرار دهید تا از سرخوردگی کودک جلوگیری کند.
-
از تحسین زیاد استفاده کنید.
-
انتقاد را محدود کنید.
-
معانی متعدد کلمات را با او کار کنید.
-
بر شکل صدا، مترادفها و همصداها، تمرکز کنید و آن ها را عینی سازید.
-
قواعد زبان را آموزش دهید. به عنوان مثال، قوانین هجی کردن، قوانین متضاد و غیره.
-
به کودکتان متنهای متناسب با سن خودش را بدهید تا بخواند و بر این امر نظارت کنید.
-
او را به خواندن همان کلمات در متنهای متفاوت، ترغیب کنید تا سرعت و دانش او نسبت به کلمات افزایش یابد.
-
زمانی را برای تمرین روانخوانی قرار دهید تا همان کلمات قبلی را تکرار کند.
-
بررسی کنید که یا معلم کودک شما، آموزش مناسب جهت خواندن را گذرانده است یا نیاز است تا مربی دیگری به کودک شما آموزش خواندن در رابطه با نارساخوانی را بدهد.
-
در خواندن متن با کودک خود این موارد را انجام دهید: بازخوانی بلند با او، مدلسازی، عبارتبندی و هنگ (زیر و بمی صدا)
-
به او اجازه دهید، هرچه دوست دارد بخواند.
-
صبور و مثبتنگر باشید.
-
شنایی با مراحل رشد کودک، باعث میشود تا تأخیرهای رشدی به موقع شناسایی شود.
-
به یاد داشته باشید که همیشه پاسخ سریع و روشن در روند بهبود کودک دریافت نمیکنید. بهبود مشکلات کودک به زمان و تمرین نیاز دارد.
-
کتابها را روی نوار ضبط کرده و کودک در ماشین آن ها را گوش کند، این مسأله یک تجربه مثبت برای او ایجاد میکند.
-
در حالیکه یک عبارت کوتاه به کودک میدهید تا بخواند، زمان صرف شده را یادداشت کنید تا در دفعات بعدی، سعی کند متن را روانتر و در مدت زمان کوتاهتر بخواند. این کار برای کودکان لذتبخش است که میبینند چگونه مدت زمان خواندن متن کوتاهتر میشود.
-
ساختن واژگان را اینگونه تمرین کنید. از او بخواهید که هر روز یک کلمه جدید یاد بگیرد و به شما بگوید و درباره معنی کلمه با هم صحبت کنید، برای به دست آوردن معنای کلمه، با کودک به فرهنگ لغت نگاه کنید، و با کلمه مورد نظر جمله بسازید.
-
یک بازی در مورد ساختن کلمه این است که هر یک از شما (والدین و کودک) کلمه جدید را حداقل دو بار در روز در یک جمله به کار ببرید. سپس دوباره در آن هفته یک کلمه جدید به دیوار بزنید و با اضافه کردن آن در لیست کلماتی که کودک خواندن آن را یاد گرفته است، باعث میشود که کودک با دیدن لیست، تشویق و تقویت شود.
-
در کودکان خردسالتر با بخش کردن صداهای کلمه و ترکیب آن ها، توجه کودک را به تجانس آوایی در هنگ، شعر، همراه دست زدن جلب کنید.
-
از کامپیوتر و از جمله برنامههای کاربردی، بازیهای آموزشی، و وبسایتها دارای بازیهای یادگیری استفاده کنید.
-
به کودک تصویری را نشان دهید که شامل چندین شیء باشد. سپس تصویر را مخفی کنید و از کودک در مورد اشیاء و تصاویر داخل تصویر اصلی سۆال کنید. بدینترتیب حافظه دیداری افزایش مییابد.
-
متنی را که دارای اشتباهات جزئی است به او داده و از او بخواهید، اشتباهات را پیدا کرده و اصلاح کند.
-
مخلوط دانههای ریز مثل برنج و گندم را به او بدهید تا جدا کند.
-
از او بخواهید کلماتی که به صورت نجوا به آرامی بیان میکنید را تشخیص دهد.
-
حروف ابتدا و انتهای کلمات بیان شده را تشخیص دهید.
-
در حالیکه پشت او به شماست، صدایی تولید کنید تا جهت آن را تشخیص دهد.
-
مواردی را در قوطیهای جفتی بریزید و تکان دهید تا کودک صدای آن را شنیده و صداهای مشابه را انتخاب کند.
-
تصاویری از 2 عدد تا 6 عدد را به کودک نشان دهید و بعد از 3 الی 5 ثانیه از او بخواهید به ترتیب آن ها را بیان کند.
-
تمرین فوق را با اعداد، حروف، کلمات و اشیاء انجام دهید.
-
اشعار و سرودها را در کلاس و خانه حفظ کنید.
-
با استفاده از چند کلمه داستان بسازید.
-
در مورد آن چه میخواند، یک تصویر رسم کرده یا چند خط بنویسید.
-
به کودک اجازه دهید تا در مورد مطالب خوانده شده، سۆال کند.
-
کودک را به خواندن همه چیز تشویق کنید از جمله: برچسبها، تابلو مغازهها، مجلات، خواندن بروشورها و دستورالعملها، بیلبوردها
-
به کودک اجازه دهید که در فروشگاه به دنبال لیست غذایی نوشته شده بگردد و چیزهای مورد نیاز را در روزنامه پیدا کند.
ادامه دارد...