عصرخودرو: یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: تغییر پایه قیمتگذاری خودرو و چالشهای کلان اقتصادی از جمله نوسانات ارزی، آثار هدفمندسازی یارانهها، کاهش تاخیر در ارائه لایحه بودجه سال آینده و تحریمهای غرب از جمله اصلیترین دلایل نابسامانیهای بازار خودرو است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی «عصرخودرو» به نقل از ایسنا، اللهوردی دهقانی گفت: نابسامانیهای فزآینده بازار خودرو دلایل متعددی دارد از جمله تغییر پایه نرخگذاری خودرو از ارز مرجع به ارز مبادلهای.
نماینده مردم ورزقان افزود: خودروهای داخلی به همان روال سابق و بدون تغییرات اساسی در کیفیت، ایمنی و خدمات پس از فروش تولید میشود؛ با این تفاوت که قیمت آن نسبت به چند ماه قبل حداقل 2/5 برابر افزایش یافته است.
وی با بیان اینکه قطعا بازار خودرو باید مدیریت شود، گفت: دلیل دیگر افزایش تصاعدی قیمتها در بازار خودرو چالشهای کلان اقتصادی در حوزه هدفمندسازی یارانهها، نابسامانیهای ارزی، تحریمهای اقتصادی، کاهش منابع کشور و تاخیر در ارائه لایحه بودجه سال 1392 است.
این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس متذکر شد: همگی این معضلات پیشروی مجلس شورای اسلامی قرار داشته و نمایندگان را در روزهای سختی برای پرداختن به این امورات قرار داده است. یافتن راهحل برای رفع چالش نوسانات ارزی، هدفمندسازی یارانهها و تاخیر در ارائه لایحه بودجه سال آینده چنان مسئولان کشور را به خود مشغول کرده است که ساماندهی بازار خودرو را در درجه دوم تصمیمگیری قرار داده است. این سخن به مفهوم غفلت از نابسامانیهای افسار گسیخته بازار خودرو نیست؛ بلکه به این مفهوم است که اساس اقتصاد کشور نیازمند اصلاح است و تا زمانی که این اتفاق نیفتد نمیتوان انتظار بهبود در بازارهای اقتصادی را داشت.
دهقانی افزود: افزایش چند برابری نقدینگی و عدم تحویل خودرو در تاریخ مقرر نیز بر حجم چالشها و نابسامانیهای بازار خودرو افزوده است.
نماینده مردم ورزقان با بیان اینکه راهحل ساماندهی نابسامانیهای بازار خودرو اصلاح چالشهای اقتصادی در حوزههای فوقالذکر است، گفت: محور ساماندهی بازارهای اقتصادی از جمله بازار خودرو، هدفمندسازی یارانههاست. تا مادامی که استراتژی نظام در این باره بازتعریف نشود و دلایل دست نیافتن به اهداف هدفمندسازی مورد تجزیه و تحلیل و اصلاح قرار نگیرد نمیتوان امیدی به ساماندهی بازارهای اقتصادی کرد. نوسانات ارزی و آثار اقتصادی هدفمندسازی یارانهها قانونگذار را در تحقق اهدافش ناکام گذاشته است.
وی در پیشنهادی خواستار فراهم کردن زمینه رقابت خودروسازان داخلی با برندهای معتبر بینالمللی خودروساز شد و افزود: همزمان با تغییر پایه نرخگذاری خودرو، زمینه رقابت خودروسازان داخلی و بینالمللی نیز باید به وجود آید و برای این کار لازم است بستر حضور پررنگتر برندهای معتبر خودروسازی دنیا در کشور نیز به وجود آید تا مصرفکنندگان در قبال پول سنگینی که برای خرید خودرو میپردازند امکان انتخاب بین برندهای داخلی و خارجی را داشته باشند. در این صورت میتوان نسبت به بهبود کیفیت، ایمنی، راندمان مصرف انرژی و خدمات پیش از فروش خودروسازان داخلی به سطح قابل قبولی ارتقاء یابد.
دهقانی از مسئولان ارشد نظام خواست تا انحصار شدید بازار خودرو را از بین ببرند.
این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس یادآور شد: طی روزهای آینده تقاضای تحقیق و تفحص از خودروسازان به صحن علنی مجلس ارائه میشود که به احتمال زیاد مجلس با این تقاضا موافقت خواهد کرد.