تهران – افغانستان برای افزایش درآمد دولت و کاهش وابستگی به انرژی وارداتی از کشورهای دیگر، گازسوز کردن خودروها را به صورت مرحله ای آغاز کرده است.
به نوشته روزنامه وال استریت ژورنال، عبدالواحد راننده تاکسی تویوتا در شهر ˈشبرغانˈ، یکی از کسانی است که اخیرا خودرویش را گازسوز کرده است.
به تازگی یک ایستگاه گاز فشرده طبیعی (CNG) در شبرغان راه اندازی شده است و عبدالواحد از این پس می تواند هم بنزین و هم گاز را به عنوان سوخت تاکسی اش بکار برد.
وی می گوید ˈبسیار هیجان زده ام. بنزین بسیار گران است و مصرف گاز می ارزد. امیدوارم بتوانم مبلغی را از این راه پس انداز کنم.ˈ
در افغانستان، یک لیتر بنزین به بهای 55 افغانی (1.1 دلار) معامله می شود؛ در مقابل، بهای هر لیتر گاز سی ان جی، 34 افغانی است.
افزون بر بهای ارزانتر، مزیت دیگر گاز طبیعی آن است که این فراورده در زمین های شبرغان، واقع در شمال افغانستان تولید می شود و نیازی نیست مانند بنزین از خارج و از راه های ناامن به کشور وارد شود.
تا امروز، یکصد خودرو در شبرغان گازسوز شده و دویست دستگاه سوخت گاز طبیعی نیز برای واردات از پاکستان سفارش داده شده است.
همچنین قرار است، امتیاز تاسیس ایستگاه دوم گاز طبیعی در شبرغان، میان افراد و شرکت های فعال در بخش خصوصی به مناقصه گذاشته شود.
پشتیبانان این طرح، هزینه های تبدیل سوخت را که معادل 700 تا 800 دلار برای هر خودرو است، پذیرفته اند.
اگر همه چیز به خوبی پیش رود، تجربه شبرغان به الگویی برای توسعه خودروهای گازسوز در سراسر کشور تبدیل خواهد شد.
افغانستان بخش عمده ای از برق مصرفی اش را از ایران و ازبکستان وارد می کند و چون هیچ پالایشگاهی در خاک خود ندارد، بنزین و گازوئیل مورد نیازش را نیز از کشورهای همسایه می خرد.
گاز طبیعی تولید شده در افغانستان برای تبدیل به گاز مایع و ˈسوخت گرمایشیˈ مناسب نیست. با این حال، فشرده سازی این گاز برای استفاده در خودروها، فن آوری ساده ای می خواهد و پیش از این هم در کشورهایی چون پاکستان، تایلند و چین تجربه شده است.
محمد فاضل، مدیر شرکت ˈافغان گازˈ می گوید از میان 39 میدان حفاری شده در شمال افغانستان، اکنون تنها از 15 میدان بهره برداری می شود و فضا برای گسترش تولید گاز در این کشور بسیار است.