0

امام سجاد عليه‌السلام و نهضت‏خدمت رسانى

 
hasantaleb
hasantaleb
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : شهریور 1387 
تعداد پست ها : 58933
محل سکونت : اصفهان

امام سجاد عليه‌السلام و نهضت‏خدمت رسانى

قسمت اول: پيش درآمد

ابعاد شخصيتى معصومان عليهم السلام از جمله امام سجاد عليه السلام چنان گسترده است كه در هر بعدى از نيازهاى بشرى مى‏توان الگوى كاربردى، ارائه و تشنگان هدايت را از سرچشمه‏هاى فضائل آنان سيراب كرد. بى‏شك يكى از مشخصه‏هاى بشر از آغاز خلقت تاكنون - و قطعا تا پايان جهان - زندگى جمعى اوست; اجتماعى كه در آن هر كس براساس استعدادها و نحوه برخوردارى از امكانات، موقعيتى مى‏يابد و در تعامل با ديگران نيازمندى‏هاى خود را رفع مى‏كند و در مقابل آن، نيازهاى ديگران را برطرف مى‏سازد. اعضاى جامعه بشرى - كه ما هم عضوى از آن هستيم - هيچ كدام به تنهايى توان رفع نيازهاى ضرورى براى تداوم حيات را ندارند. از اين رو با رو آوردن به «زندگى جمعى‏» هر كدام بنابر استعداد و توان خود، بخشى از نيازهاى ديگران را تامين مى‏كند تا در برابر، آنان هم نيازهاى وى را رفع كنند. امام سجاد عليه السلام به خوبى مى‏دانست كه بى نياز مطلق، خداست و غير او، همه به هم نيازمندند. لذا وقتى شنيد مردى مى‏گويد: خدايا! مرا از خلق خود بى نياز كن. فرمود:

«ليس هكذا، انما الناس بالناس ولكن قل: اللهم اغننى عن شرار خلقك (1); اين گونه نيست، مردم به مردم نيازمندند. اما بگو: خدايا! مرا از مردم بد كيش بى نياز كن.»

به اين دليل ما بايد به يك حقيقت مهم و در عين حال فراموش شده توجه كنيم و آن، حقى است كه جامعه (و افراد آن) به دليل ايفاى نقش در تداوم زندگى ما دارند. و اين، همان حقى است كه امام زين العابدين عليه السلام در كنار دو حق ديگر (حق خدا و حق خود) در رساله حقوق از آن ياد مى‏كند و حقوق گروههايى مثل رهبران، زيردستان، خويشان، نيكوكاران و توده‏هاى مردم مانند همسايه، رفيق، شريك، سائل و نيازمند و حتى حقوق اموال و... را تذكر مى‏دهد. و از همين جايگاه است كه انسانها جهت اداى اين حقوق موظف به «خدمت‏» به هم هستند. در واقع اسلام با اين ديد دقيق و عميق، خاستگاه «خدمت‏به خلق‏» را «حق خلق‏» مى‏داند و معتقد است مردم بايد خادم هم باشند چون به گردن هم حق دارند.

بد برادرى است كه در وقت توانگرى به تو توجه دارد و در وقت نيازمندى از تو مى‏برد

اين حق گاه چنان روشن است كه مردم را به پاسخگويى متقابل وادار مى‏كند، مانند حق پدر، معلم، و گاه به واسطه و پنهان است مانند حق نيازمندان، مستضعفان و... كه با دقت در زنجيره اجتماع مى‏توان حقوق آنها را نسبت‏به خود كشف كرد و آنگاه است كه خدمت‏به آنان نيز ضرورى مى‏شود.

درك اين تحليل وقتى راحت‏تر خواهد شد كه بدانيم مردى از امام زين العابدين عليه السلام درباره «حق معلوم‏» در آيه شريفه «والذين فى اموالهم حق معلوم للسائل والمحروم‏» (2) سؤال كرد و امام فرمود: «حق معلوم، چيزى است كه شخص از مال خود بيرون مى‏كند و آن غير از زكات و صدقه واجب است.» آن مرد پرسيد: با اين مال چه بكند؟ امام فرمود: «با آن صله رحم مى‏كند و به ضعيفان كمك مى‏نمايد و رنج ايشان را برطرف مى‏سازد و يا به برادر دينى‏اش محبت مى‏كند و گرفتارى او را برطرف مى‏سازد.» (3)

امام سجاد عليه السلام با تعابير ديگر نيز اين پيوند و علقه اجتماعى بشر به هم را يادآور و «حق خدمت‏» ناشى از آن را هم متذكر مى‏شود. از جمله با عنوان «برادرى مردم‏» چنين مى‏فرمايد: «بئس الاخ يرعاك غنيا و يقطعك فقيرا(4); بد برادرى است كه در وقت توانگرى به تو توجه دارد و در وقت نيازمندى از تو مى‏برد.»

براساس برادرى دينى و اجتماعى، مؤمنان موظف به رعايت و خدمت‏به هم هستند و ترك وظيفه امرى مذموم شمرده مى‏شود و به معناى ضايع كردن حقوق ديگران است.

در اين مجموعه موضوعات زير تبيين خواهد شد:

1 - آثار خدمت‏به خلق

2 - آثار ترك خدمت

3 - دعاى توفيق خدمت ‏به خلق

4 - دعوت و تشويق به خدمت رسانى

5- بايسته‏هايى براى خدمت ‏شايسته

محمد عابدي

تنظيم براي تبيان: گروه دين و انديشه – حسين عسگري

پى‏نوشت‏ها:

1. تحف العقول عن آل الرسول، ص 278.

2. معارج/24 و 25.

3. وسايل الشيعه، ج 6، ص 69.

4. زندگانى‏امام‏زين‏العابدين عليه السلام، عبدالرزاق موسوى مقرم، ص‏316نقل‏ازلواقع‏الانوار، شعرانى، ص 28.

دوشنبه 6 آذر 1391  11:28 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها