روند کنونی قیمت گذاری سرویسهای مخابراتی که دارای محدودیتهای درونی عمده ای است نه تنها موجب کندی روند توسعه سرویسهای مخابراتی بوده است بلکه بر سود شرکتها و رفاه اجتماعی جامعه نیز تاثیر گذاشته و موجب زیان رسیدن به منافع مصرف کننده شده است.
به گزارش ایسنا با توجه به این نیاز و با تکیه بر اهداف تعیین شده در این حوزه، در گروه مطالعات راهبردی و اقتصادی موسسه تحقیقات ارتباطات و فناوری اطلاعات، استراتژی و اهداف کلی به کار گرفته شده برای این منظور معرفی و سیاستهای اجرایی آن در قالب سناریوهای مختلف تعیین شده است.
پروژه "ارائه مدل سیستمی قیمتگذاری" در موسسه تحقیقات ارتباطات و فناوری اطلاعات و به درخواست سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در سال 90 آغاز و در سال جاری به پایان رسید.
مولفههای مهم در نظر گرفته شده در تعیین قیمت و تعرفه خدمات اینترنتی شامل دسترسی فیزیکی، حجم دسترسی، کیفیت دسترسی، مدت زمان دسترسی و سرعت دسترسی است.
در اجرای هر کدام از سناریوها روشی اتخاذ شده که در میان مدت (در طی سالهای برنامه پنجم) برخی از این مولفهها آزاد شده و بر اساس مکانیسم بازار مورد رقابت قرار گیرند و در بلند مدت (تا انتهای برنامه ششم) تمامی مولفهها به رقابت گذاشته شود؛ در تعیین قیمتها و تعرفههای خدمات اینترنتی سادگی مدل مد نظر بوده و در عین حال مدل به کار گرفته شده استنباطی از آنالیز سیستمی است.
در این پروژه با شناخت حوزه اینترنت، خدمات پهن باند و وضعیت فعلی آن در ایران و در مقایسه با سایر کشورها، وضعیت فعلی قیمتها و جهتگیریهای کلی صورت گرفته در آن مشخص شده و با شناسایی مدل مناسب قیمت گذاری خدمات اینترنت پرسرعت، زمینه لازم برای ارائه استراتژی ها و سیاست های قیمت گذاری و تعیین تعرفه در این حوزه فراهم شده است.
بنا بر این گزارش تعرفه سرویسهای مخابراتی یک حلقه زنجیره وار میان سازمان تنظیم مقررات، شرکتها و مصرف کننده است. سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از مقررات تعرفه به عنوان یک ابزار اصلی برای کنترل کلان شرکتهای مخابراتی استفاده میکند. شرکتهای مخابراتی نیز از تعرفه به عنوان پوشش دهنده هزینههای ارائه خدمات، تنظیم کننده تقاضای بازار استفاده میکنند و با توجه به تقاضا، بازار خود را توسعه میدهند. در این میان مصرف کننده خواهان تامین نیاز مخابراتی خود با بهترین سرویس و ارزانترین قیمت است.