اپل با معرفی آیفون ۵ و آیپادهای متنوع در شهریورماه و معرفی آیپد نسل چهارم، آیپد مینی، مکبوک پرو ۱۳ اینچ رتینا، iMAC و مک مینی خود در آبان ماه پرونده بهروز رسانی محصولات خود در سال ۲۰۱۲ را بست. در این میان آنچه بیش از همه خودنمایی میکند بهروزرسانیهای بعضا عجولانه و فاقد نوآوری این شرکت به خصوص در آیفون ۵ و آیپد نسل چهارم بوده است. همچنین تصمیم اپل به ساخت آیپد مینی با خصوصیات متوسط و قیمتی نسبتا بالا نسبت به رقبا بر ابهامات ما نسبت به آینده محصولاتش افزوده است. در این مقاله تصمیم دارم به کمک جوابهای آرمان والی نیمنگاهی به چرایی و چگونگی تصمیمات اپل در سال ۲۰۱۲ داشته باشم.
این مقاله بیانگر نظرات شخصی اینجانب و آرمان عزیز بوده و لزوما ارتباطی با عقاید زومیت ندارد. تلاش شده است تا در این مقاله ضمن بیان مختصری از تاریخچه محصولات اپل و عناصر موفقیت آن سوالات و ابهاماتی مطرح شود و در این میان آرمان به تعدادی از این ابهامات جواب میدهد. لازم میدانم از آرمان والی عزیز که نسبت به بنده لطف داشتند و در بیان چرایی تصمیمات اپل نظرات ارزشمند خود را بیان فرمودند تشکر ویژهای داشته باشم.
اپل، سیب گازخوردهای که نامش با خلاقیت گره خورده است
اپل، شرکتی که هر آنچه تولید میکند در فروش و کسب رضایت مشتری رکورددار بلامنازع است. مردم دنیا به شکل عجیبی به آن اعتماد دارند و برای خرید محصولاتش ساعتها دیوانهوار در صف میایستند. پول نقدش از پارو بالا میرود، مشتریانش به آن ایمان دارند، از هر محصول بیش از هر شرکت دیگری سود به جیب میزند و بسیاری از رقبا از او تقلید میکنند.اپل در مجموع عصاره خلاقیت، کیفیت و مشتریمداری است و تنها شرکتی در جهان است که هر سه را در بالاترین سطح به جهان عرضه کرده است. با اینهمه خصوصیت، اپل مدینه فاضله و نهایت رویای شرکتهای ریز و درشت تکنولوژی است تا جایی که رییس هیئت مدیره گوگل، اریک اشمیت ترجیح میدهد تا اگر روزی در گوگل نباشد، مدیرعامل اپل شود.
اپل در مجموع عصاره خلاقیت، کیفیت و مشتریمداری است
اما اپل این جایگاه رویایی را تحت رهبری قدرتمند جابز و با سه عنصر خلاقیت، کیفیت و مشتریمداری بهسادگی به دست نیاورده است. جابز و اپل سالهای طولانی با مشکلات دست و پنجه نرمکردند و باچشمانی امیدوار ولی دستان خالی در کمین موفقیت نشستند تا در نهایت به آرزوی خود رسیدند. اپل بدون تردید برای ادامه حیات سلطنتی خود به سه عنصر اساسی خود نیاز دارد و بدون هر یک از آنها نمیتواند جهان را در تسخیر خود نگاه دارد.
به یاد آورید سالهایی که بزرگترین راننده تاریخ فرمول یک جهان، شوماخر آلمانی نزدیک به یک دهه جایگاه اول این مسابقات هیجان انگیز را تحت کنترل خود درآورده بود. بسیاری از کارشناسان اعتقاد داشتند که شوماخر فقط به دلیل نداشتن رقیب قدر توانسته بود اینچنین در جهان حکمرانی کند. این اتفاق دقیقا برای تنیس باز مشهور جهان، فدرر تکرار شد. اگر از این منظر به جایگاه اپل نگاه کنیم، شاید بتوانیم فعالیتهای دو سال اخیر این شرکت و فروش بالای محصولاتش را در کنار سیاستهای عجیب و غریب بزرگترین رقبایش نظیر مایکروسافت و گوگل پیدا کنیم. در بعد نرمافزاری، بهحدی گوگل در گسیختهسازی اندروید و نسخههای مخصوص تبلت اشتباه کرد که فقط با فاکتور قیمت توانست فروش اندکی برای تبلتهای خود رقم زند. مایکروسافت نیز با ارایه ناامیدکننده ویندوز فون ۷ و اشتباهات سختافزاری شرکایش همانند یک تماشاگر در زمین فوتبال شاهد باخت تیم محبوبش بود. شرکتهای بزرگ سختافزاری دنیا از جمله سونی نیز تمامی ابهت و هویت خود را در قمار با رقبای کرهای و تایوانی از دست دادند و بدینترتیب بهزودی زود قافله را به اپل باختند.
بازگویی تاریخ اپل و آیپد
با این مقدمه طولانی به سراغ نسخه ۲۰۱۲ اپل میرویم. نیم نگاهی به گذشته، بهترین شروع برای این بخش است. در ابتدا تعاریفی برای آیپد:
تبلت یا آیپد: اگر بر پشت تبلتی لوگوی سیب گازخورده مشاهده شود به آن محصول آیپد گفته میشود. اما کاربر عادی به این نکته توجهی ندارد زیرا که هر تبلتی را که میبیند ناخودآگاه به آن آیپد میگوید (دقیقا همان حکایت زیراکس: زیراکس در حقیقت نام یک تولید کننده آمریکایی دستگاههای کپی بود ولی مردم کپی را کلا با این نام میشناختند). اینکه اپل در جهان دانشمحور کنونی توانسته است اینچنین محصول تأثیرگذاری خلق کند جای شگفتی دارد.
آیپد، محصولی که به گفته تیم کوک تا کنون نزدیک به ۱۰۰ میلیون از آن فروش رفته است، یعنی معادل کل فروش پیسی در این مدت!
آیپد: محصولی که بازار کامپیوترهای شخصی را به شکل حیرت انگیزی با سکته اساسی روبرو کرده است، با اینکه از تمامی جهات با یک کامپیوتر شخصی تفاوت دارد.
آیپد: محصولی که برای تمامی اقشار جامعه و از هر سن و از هر جنس کاربردی است.
آیپد: محصولی که بر خلاف آیفون تحت تاثیر رقبای اندرویدی خود قرار نگرفته و همچنان میفروشد.
آیپد به واقع یکی از استراتژیکترین محصولات اپل است که با نام و هویت این شرکت عمیقا گره خورده است.
اما اپل برای فروش و عرضه موفق این محصول در چند نسلی که از آن میگذرد دست به چه نوآوریهای قابل تحسینی زده است؟
آیپد نسل اول:
پیدایش آیپد و بهسازی محصولی که با نام تبلت شناخته میشد ولی جهان از آن بیخبر بود. آیپد روی پلتفرم ناشناخته اما موجود شکل گرفت و تبدیل به محصولی شد که همگان به تحسینش زبان گشودند. اپل تبلت را خلق نکرد بلکه تبلت را برای مردم جهان از نو تعریف کرد. جابز بهقدری باهوش و آیندهنگر بود که در زمان آفرینش iOS در آن، فاکتورهایی را برای سازگاری با همه محصولات آینده اپل قرار داد. ابتدا آیفون را با این سیستمعامل فوقالعاده معرفی کرد و آنهنگام که از فروش آن مطمئن گردید و توانست برنامهنویسان خبره را برای تولید مجموعه عظیمی از اپلیکیشنها و بازیها به اجاره iOS درآورد از آیپد با سیستم عامل iOS رونمایی کرد. تردید نداشته باشید که اگر آیپد قبل از آیفون معرفی میشد به موفقیت کنونی دست پیدا نمیکرد. آیفون یک گوشی هوشمند با تعریف جدید بود. گوشیهای هوشمند برای مردم جهان شناخته شده بودند، ولی تبلت چطور؟ سیاستهای بازاریابی اپل جهان بازاریابی و فروش را نیز به لرزه درآورد.
اپل تبلت را خلق نکرد بلکه تبلت را برای مردم جهان از نو تعریف کرد
آیپد نسل دوم:
بهینهسازی عمیق نرمافزاری و سخت افزاری. ظاهر آیپد نسل دوم و طراحی آن نسبت به نسل اول دچار تغییرات قابل تحسینی شد. گرافیک و پردازنده قویتر گردید و نسخه جدید iOS اپل قدرت آن را بیدار کرد. در کل کاربران برای هجرت از آیپد نسل اول به نسل دوم انگیزه نسبتا بالایی داشتند.
آیپد نسل سوم:
نمایشگر رتینا مهمترین تغییر در این نسل بود. با آنکه اپل میتوانست از این نمایشگر در نسل پیشینش استفاده کند ولی آن را برای یک تغییر اساسی در نسل سوم نگاه داشت. با این نمایشگر خیرهکننده، اپل از واحد پردازشی بسیار قدرتمندی در این نسل بهره جست و بدینترتیب انگیزه بالایی را در کاربرانش برای خرید آیپد جدید ایجاد نمود. هر چند بسیاری معتقد بودند که اپل فقط زودتر از دیگر تولید کنندگان به سمت استفاده از نمایشگرهایی با رزولوشن خیلی بالا روی آورد با آنکه خود صاحب تکنولوژی آنها نبود، اما مهمترین مسئله این است که اپل با ثابت نگاه داشتن قیمت نسلهای مختلف توانسته بود کیفیت آنها را در هر نسل به شکل چشمگیری افزایش دهد. در حقیقت اپل به عنوان یک مرجع در بازار بهشمار میرفت و بدینترتیب دیگر تولید کنندگان را مجبور به استفاده از فناوریهای نوین و عرضه سریعتر آن به مشتریان میکرد.
از نسل سوم آیپد و بعد از ارایه موفقیت آمیز آیفون 4S کم کم ابهاماتی در مورد عنصر خلاقیت در محصولات اپل برای کارشناسان بهوجود آمد. اپل به یک باره رتینا را به دنیا معرفی کرد ولی انگار تصمیم گرفته بود با یکبار خلاقیت، دامنه وسیعی از محصولاتش را با آن، به نسلهای بالاتر ارتقا دهد!
معرفی iOS 6 از جنبه نرمافزاری و آیفون ۵ از بعد سختافزاری به دامنه این ابهامات قوت بخشید. iOS 6 مجموعهای از بهینهسازیهای متوسط بود که بیشتر به یک بروزرسانی شبیه بود تا عوض شدن یک نسل. آیفون ۵ نیز در فقر نرمافزاری iOS 6 فقط از جنبه نازکی و سبکی و قدرت پردازشی تغییراتی به خود دیده بود. حتی در زمینه کیفیت ساخت نیز آیفون ۵ با مشکل خراشیدگی به عنوان یک باخت بزرگ کیفیتی در کارنامه اپل ثبت شد.
کرهایها که خود استاد افزایش قدرت پردازشی و تبلیغات بر روی آن و همچنین نازکی و سبکی گوشی بودند، رقیب تازهای یافتند. حالا اپل که ایده تازه یا سرویس نو در چنته نداشت مجبور به بزرگ کردن قابلیتهایی همچون باریکی و بهینهسازیهای غیراساسی شد تا همچنان نگاه مبتدیانه گم شده در آمار و ارقام عام را به دنبال خود حفظ کند.
تردید نکنید که اپل نسخه ۲۰۱۲ با اپل در سالهای پیشین تفاوتهای زیادی کرده است. فشاری که مایکروسافت با عرضه ویندوز ۸ و سرفیس، گوگل با تصحیح اشتباهاتش دراندروید و عرضه نکسوس ۷، آمازون باهوش با عرضه کیندل فایر و فروشگاه بیرقیبش بر اپل تحمیل کردند، این شرکت را نهایتا به سمتی سوق دادند که در واقع هدف آنها بود. در اپل ۲۰۱۲ از آن اعتماد به نفس سالهای پیشین خبری نیست. اپل حالا دیگر از رقبایش حقیقتا واهمه دارد، به حدی که برای مقایسه آیپد مینی ۳۲۹ دلاری خود دست به دامان ایرادات طراحی نکسوس هفت ۱۹۹ دلاری میشود. یک مقایسه از جنس مقایسههای بیمفهومیکه سامسونگ برای فروش گلکسی S3 خود در برابر آیفون ۵ انجام داد.
اپل حالا دیگر از رقبایش حقیقتا واهمه دارد
آیپد نسل چهارم:
بهینه سازی قدرت پردازشی و استفاده از LTE! هنوز کاربران آیپد نسل سوم از قدرت سختافزاری آیپد خود شاکی نشدهاند که اپل در یک حرکت عجیب و غریب و البته عجولانه نسل جدید آیپد خود را با تغییر در پردازنده خود معرفی میکند. آیا آیپد نسل سوم دیگر پاسخگوی نیاز کاربران نبود؟ یا اینکه رقبا توانستهاند بهخوبی عمل کنند؟ آیا آیپد نسل چهارم با تغییر در قدرت پردازشی که برای بسیاری از کاربران در استفاده مشهود نیست میتواند مانع از قدرتنمایی رقبایش شود؟
آرمان: این حرکت عجیب اپل به چند دلیل اجباری بوده است و به چند دلیل با برنامه. اجباری به این خاطر که اپل بعد از مدتها درگاه ۳۰ سوزنی معروف خود را تغییر داد، و امکان حضور یک محصول اصلی با پورت قدیمی وجود نداشت. باید تمام زنجیره محصولات از یک پورت استفاده میکردند و اگر اپل برای این بروزرسانی ۶ ماه صبر میکرد به فروش آیپد لطمه وارد میشد، همچنین سازندگان لوازم جانبی خیلی دیرتر اقدام به مهاجرت میکردند و مشتریان نیز سردرگم میشدند. اجباری به این خاطر که برای اولین بار قدرت پردازش آیفون از آیپد قبلی خود بیشتر بود و این موضوع چهره این محصول را مخصوصا با وجود رزولوشن بالا خدشهدار میکرد. بنابراین برای همگامسازی نسل جدید آیفون و آیپد، آنها نیز مجبور به بروزرسانی پردازنده این تبلت شدند تا محصول بزرگتر، قویتر نیز باشد و کیفیت تجربه کاربر همتراز بماند.
برنامهریزیشده بود به این دلیل که بازه زمانی (Time Frame) انتشار آیپد یعنی ماه مارچ یا بهار، آنقدر برای آنها جذاب نبود، رقبا همگی تعطیلات را نشانه رفته بودند و آیپد ۳، یک محصول ۶ ماهه نمیتوانست در کریسمس رقابت کند. اما آیپد ۴ با بهبودهای انجام شده یک محصول جدید است و در سالهای آینده نیز این محصول به دلیل نزدیک بودن به تعطیلات پایان سال فروش بهتری خواهد داشت. باز هم برنامهریزیشده بود به این دلیل که با وجود پردازنده و تراشه LTE جدید میتواند به طور کل لیتوگرافی ۴۵ نانومتری را کنار بگذارد و به طور کل تولیدات خود را ۳۲ نانومتری کند. اینگونه در زنجیره تامین هیچ محصول ۴۵ نانومتری باقی نمیماند و هزینهها باز هم کاهش پیدا میکند (همانطور که میدانید هر چه اندازه لیتوگرافی کوچکتر شود هزینه برای هر هسته پردازنده کمتر خواهد بود) و در کل نیز تولیدات یکدست و انبوه میشود.
اپل نسخه ۲۰۱۲
امروز دقیقا در همان نقطهای قرار داریم که روزی در مقابل راجر فدرر کهنهکار سوییسی، جوان نوپایی همانند رافائل نادال اسپانیایی قد علم کرد. این قسمت را شما به سلیقه خود انتخاب کنید: مایکروسافت، گوگل و آمازون، کدامیک نقش نادال در مقابل فدرر را برای اپل بازی میکنند؟

اپل به کمک تیم درجه یک بازاریابی خود باز هم به سراغ مشتریان و شناخت بازار پیش رفت و بعد از شنیدن نتایج با این ترس و دلهره روبرو شد که نتیجهاش این مدل تصمیمگیریهای عجولانه بود. در واقع اپل اوضاع را به خوبی پایش کرد ولی تصمیم درستی در قبال آن اتخاذ نکرد.
اگر هنوز به اینکه اپل از رقبای تا دندان مسلح خود واهمه دارد شک دارید، معرفی آیپد مینی اپل راهگشای شما در این زمینه خواهد بود. اپل ۲۰۱۲ در رقابت با رقبا و از دست ندادن بازار از خود نوآوری جدیدی بروز نداد بلکه اصول خود را زیر پا گذاشت. مگر نه اینکه از نظر جابز نمایشگرهای موبایل ۳.۵ اینچ استانداردترین بودند؟ مگر نه اینکه آیپد کوچکتر از ۹.۷ اینچی از نظر جابز با روح آیپد و فلسفه تبلت ناسازگار بودند؟ پس این اصول بنیانگذار فقید اپل چگونه به فراموشی سپرده شد؟
اپل ۲۰۱۲ در رقابت با رقبا و برای از دست ندادن بازار از خود نوآوری جدیدی بروز نداد بلکه اصول خود را زیر پا گذاشت
زمانی که سامسونگ با نمایشگر ۴.۸ اینچی S3 یا فبلت ۵.۳ اینچی نوت ۲ نزدیک به سی میلیون گوشی هوشمند میفروشد، گوگل با نکسوس هفت ۷ اینچی و ۱۹۹ دلاری به رقم بالای فروش آن هم در سیستم عامل نامناسب اندروید (البته برای تبلت) دست پیدا میکند و آمازون به تنهایی و با تکیه بر هوش بالا، کیندل فایر هفت اینچی را به جنگ آیپد ۹.۷ اینچی در بازار مهم آمریکای شمالی با موفقیت رهسپار میکند، مگر اپل ۲۰۱۲ فاقد شور و نشاط اولیه و بدون رهبر یکتایی همانند جابز چاره دیگری هم دارد؟
اپل یکی از عناصر سهگانه خود یعنی خلاقیت را تا حدودی (شاید بهخاطر محدودیتهای تکنولوژیکی) از دست داده است و بدین ترتیب برای سرپوش گذاشتن بر آن روی به بازاریابی مبتنی بر هسته و فرکانس پردازنده و ... آورده است. به راستی iOS و نرمافزار این شرکت از سختافزار مدرن امروزی عقب افتاده و دستان اپل را برای آفرینش خالی گذاشته است.
اپل در غیاب جابز، بدون عنصر خلاقیت
آیپد مینی
یکی از خوشدستترین تبلتهای جهان! نمایشگر باتراکم پیکسلی متوسط ۱۶۶ پیکسل در اینچ و پردازنده قدیمیA5 که در آیپاد تاچ جدید نیز مورد استفاده قرار گرفته است. بهترین آیپد برای مشتریان عادی و در عین حال یک تبلت فاقد جذابیت برای خورهها، کارشناسان و عاشقان تکنولوژی. آیپد مینی برای کاربرانی ساخته شده که گوشی همراهشان فاقد نمایشگر با رزولوشنهای بالا است. مگر کاربرانی که به نمایشگرهای اینچنینی عادت کردهاند میتوانند با نمایشگر معمولی آیپد مینی سازگار شوند؟ هنوز در بهت و حیرت به سر میبرم که اپل چگونه به خود اجازه داده است که آیپد ۳۲۹ دلاری خود را از جنبههای گوناگون با تبلت ۱۹۹ دلاری نکسوس ۷ مقایسه کند؟ آیا بهتر نبود اپل مقایسهای هم میان آیپد مینی و تبلت ۸.۹ اینچی کیندل فایر HD با قیمت ۲۹۹ دلار ترتیب میداد تا عمق سودجویی خود را به جهانیان نشان دهد؟

آیپد مینی با زیرپاگذاشتن اصول اپلی فقط و فقط برای حفظ سهم اپل در بازار تبلت خلق گردید و تلاش دارد با تکیه بر سیستمعامل فوقالعادهاش بازار تبلتها را در چنگ خود نگاه داشته و دستاندازی طویل در پیشرفت اندروید در بازار تبلتها ایجاد کند. اما جهان تبلتها بازیگر قدرتمند دیگری به خود دیده است که چشمان زیادی در انتظار ورودش لحظهشماری میکنند و آن بازیگر گارگردانی به قدرت سالها تجربه توانای مایکروسافت دارد. اینکه اپل با این بهینهسازیهای کرهای و چینی و فاکتور قیمتی گوگلی و آمازونی تصمیم دارد اثر قدرتنمایی ویندوز را خنثی کند در ظاهر سیاست اشتباهی است.
اگر ویندوز ۸ با هزاران ایراد و اشکال همراه باشد، یک خصوصیت ویژه در خود دارد که آن را منحصر بهفرد میکند. ویندوز ۸ هماکنون تنها سیستم عاملی است که میتواند مرز میان تبلت، گوشی همراه و کامپیوتر شخصی ( بهخصوص نوتبوکها) را از میان برده و به کاربران تجربه جدیدی هدیه کند.
آرمان: من هم در ابتدا با دیدن رزولوشن پایین آیپد مینی (که البته قبلا هم انتظارش میرفت) ناراحت شدم. اما ساعتها به این موضوع فکر کردم که این محصول چه جایگاهی میتواند در بازار داشته باشد. میخواهد نکسوس را مغلوب کند و بازار تبلت ارزانقیمت را بگیرد یا میخواهد به بازار ویندوز فشار بیاورد و باز هم جیب خریداران را مشغول محصول جدید کند. اما بعد از کمیفکر کردن به این نتیجه رسیدم که اپل هم مجبور بوده و هم کار جالبی انجام داده است. در حال حاضر اکوسیستم اپل بزرگترین مزیت رقابتی این شرکت است نه سخت افزار آن. حال تصور کنید که بلیت ورودی این اکوسیستم از ۴۹۹ دلار به ۳۲۹ دلار کاهش پیدا کند. آن هم با محصولی زیبا و سبک با امکاناتی مناسب. شما با خرید ۱۹۹ دلاری نکسوس به چنین اکوسیستمی دسترسی ندارید. نمیخواهم به عدد تبلیغاتی ۲۷۵ هزار اپلیکیشن اشاره کنم، اما مطمئنم که حداقل ۱۰۰۰ اپلیکیشن بینظیر مخصوص آیپد وجود دارد که شاید تا یک سال دیگر هم اندروید از آن بی بهره باشد.
نکته بعدی این است که آیپد مینی دیگر یک تبلت اصلی نیست، شما میتوانید یک تبلت سرفیس پرو داشته باشید و یک آیپد مینی، بهترینها را با قیمت و وزن مناسب داشته باشید. تنها با اضافه شدن ۳۰۰ گرم، شما به یک اکوسیستم بالغ دیگر دسترسی خواهید داشت و این بهترین روش برای به چنگ آوردن حتی مشتریان ویندوز است. یعنی با وجود سرفیس باز هم آنها محتوای مورد نیاز را از iOS خریداری کنند و نسبت به این اکوسیستم متعهدتر شوند تا شاید دوباره آنها را در آینده به طور کامل به چنگ آورند. موضوع بعدی بحث آموزشگاهها و مدارس است که این بار با قیمت ۳۲۹ دلار میتوانند به اکوسیستم اپل وارد شوند و دیگر مجبور به حمل ۶۰۰ گرم وزن و پرداخت حداقل ۵۰۰ دلار(یا ۴۰۰ دلار) نیستند.
ویندوز ۸ سیستم عاملی با رسالت محو کردن مرز میان تبلت، گوشی همراه و کامپیوتر
iMAC و مکبوک پرو جدید اپل باز هم بدون صفحات لمسی و با سیستم عاملی متفاوت ( البته یکپارچه با iOS) معرفی شدند و بدینترتیب میان این محصولات مرز مشخصی در استفاده وجود دارد، حال آنکه مایکروسافت، با ارایه ویندوز ۸ و به کمک تأخیر اپل، نقش اول را در از بین بردن تعاریف اختصاصی و مرزها بر عهده دارد و بدین شکل محصولات ویندوز ۸ آینده میتوانند زودتر از محصولات اپل، وسیلهای را در اختیار شما قرار دهند که به سبکی و راحتی آیپد، با قدرت پردازشی کامپیوترهای شخصی، با سیستم عامل فراگیر و همه پسند در جهان و در نهایت با دامنه وسیعی از نرمافزارهای پرقدرت و کارا باشند.
آرمان: من هم این محصولات را آنقدر مناسب رقابت نمیدانم. شاید اپل بهترین کامپیوتر دنیا را تولید کرده باشد، اما در صورتی که این محصول در سال ۲۰۱۱ به بازار وارد میشد، یعنی دورهای که کامپیوترهای بدون کیس رونق پیدا کرد و بسیاری منتظر تغییر طراحی iMac بودند. همچنین بسیاری نیز مکبوک پرو ۱۳ اینچی را میپسندیدند و مدل ۱۵ اینچی خیلی گران به نظر میرسید (هر چند شما با آن پول محصول بهتری نمیتوانستید بخرید). iMac باید به سیستم لمسی مجهز میشد، و اصلا باید Mac OS قبل از ویندوز ۸ به سیستم لمسی مجهز میگشت. نه به این خاطر که پاسخ داده باشد، چرا که Mac OS قبل از ویندوز رابط کاربری خود را به دستورات حرکات چند لمسی مجهز کرد و حتی بسیاری از ایدهها را از آیپد به عاریت گرفت تا تصویری سادهتر و کاربردیتر از سیستم عامل به نمایش گذارد. اما اینطور که معلوم است تا iMac و مکبوکپرو لمسی باید باز هم صبر کنیم تا همانند گذشته محصولیترکیبی (ویندوز ۸ و Mac OS) داشته باشیم. با این حال iMac باز هم از بهترین کامپیوترهای بدون کیس است، اگر هدف شما استفاده از سیستم لمسی نباشد و TrackPad کار شما را به نتیجه برساند.
اپل ۲۰۱۲ بهراحتی قابل پیشبینی بود و حتی بدون آنکه اخبار این شرکت به بیرون درز کند بسیاری میتوانستند ویژگیهای محصولات این شرکت را حدس بزنند و این بدین معنا است که اپل مطابق نیاز مشتریان پیش رفته است، نه اینکه همانند اپل ۲۰۰۷ برای مشتریان نیاز جدید تعریف کند و آنها را بهدنبال خود بکشاند. ( برای باز شدن این مطلب میتوانید از قسمت اول سری مقالههای «نبرد استراتژیها و نگرشها در بازار تلفن هوشمند و تبلت» دوست عزیزم آرمان والی کمک بگیرید)
جالب آنکه دیگر از سیاستهای سختگیرانه جابز برای محرمانه نگاه داشتن اخبار و ویژگیهای محصولات جدید نیز خبری نیست و اکثر شوایع درز کرده پیرامون کنفرانس آیفون ۵ و آیپد مینی به حقیقت پیوست. اپل واقعا تغییر کرده است!
ما همگان، از دوستداران تکنولوژی به نوآوری و خلاقیت اپل نیاز داریم و امیدواریم در آینده تنها نام اپل ۲۰۱۲ به عنوان اپل بهینه ساز از جنس بهینهسازیهای چینی به چشم آید و در سالهای آتی دستآوردهای خلاقانه بی شماری از این شرکت به جهان صادر شود.
آرمان: به نظر من شاید تا به حال بازاری به این شلوغی، به این ابهام و سردرگمی وجود نداشته است. جنگ پلتفرمها، سیستمعاملها، اکوسیستمها، محصولات (تلفن، تبلت، کامپیوتر و ... )، برندها، نوع پردازنده و SoC ...
شاید بزرگترین حسن اپل این است که انتخاب را برای مشتریان راحت نموده تا بر اساس پولی که در جیب دارند یک محصول اپل را میتوانند بخرند. بزرگترین اشتباه مایکروسافت هم دقیقا همین است، که کاربران حتی نمیدانند که کدام نسخه ویندوز را بخرند، منظور مشتریان عادی هستند که حوصله جستجو در اخبار تکنولوژی به طور حرفهای را ندارند. حال تصور کنید که خود همین ۳ نسخه (RT ،Pro و ویندوز ۸ معمولی) دهها شکل و فرم دارند و هنوز معلوم نیست کدام یک مناسب کاربر است و آینده این اکوسیستم آیا مطمئن خواهد بود یا مانند ویندوز فون ۷ و ویندوز ۷ به طور کل تغییر خواهد کرد. باید صبر کرد و دید که این حرکت اپل در مقابل رقبا چه نتیجهای خواهد داد.