0

شرکت‌های غذایی چگونه ذهن کودکان را شستشو می‌دهند

 
samsam
samsam
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : بهمن 1387 
تعداد پست ها : 50672
محل سکونت : یزد

شرکت‌های غذایی چگونه ذهن کودکان را شستشو می‌دهند

 

«پریزون پلنت» با اشاره به انواع تبلیغات شرکت های غذایی برای تاثیر بر کودکان می‌نویسد: شرکت‌های غذای حاضری، موفق به شستشوی مغزی نسل از کودکان امروز شده‌اند.

خبرگزاری فارس: شرکت‌های غذایی چگونه ذهن کودکان را شستشو می‌دهند

 

 پایگاه تحلیلی «پریزون پلنت» در مقاله‌ای به قلم «جی.دی. هیز» (J. D. Heyes) که در «نچرال نیوز» انتشار یافته است در خصوص « تأثیر تبلیغات شرکت‌های غذایی بر کودکان» نوشت: تبلیغات شرکت‌های غذاهای حاضری که کودکان را طعمه بازاریابی‌های خود قرار داده‌اند، تأثیر سوء بر سلامت کودکان خواهند داشت.

 

* شستشوی مغزی کودکان توسط شرکت‌های غذاهای حاضری

 

آیا شرکت‌های غذاهای حاضری می‌توانند به عنوان عاملی در کنترل ذهن کودکان ایفای نقش کنند؟ طبق مطالعات جدید جواب این پرسش مثبت است، در واقع محققان می‌گویند که شرکت‌های غذاهای حاضری در شستشوی مغزی کلیه افراد یک نسل موفق بوده‌اند.

 

*حک شدن علایم تجاری غذاهای حاضری در ذهن کودکان

 

یافته‌های تیم‌های تحقیقاتی در دانشگاه «میسوری-شهر کانزاس»(Missouri-Kansas City) و دانشگاه «مرکز پزشکی کانزاس» نشان می‌دهند که لوگوها و علایم تجاری رستوران‌های غذاهای حاضری می‌توانند در مغز یک کودک حک شوند.

 

 

*تحریک و کنترل اشتهای کودکان از طریق لوگوی غذاهای حاضری

 

این مطالعه با استفاده از فناوری ام.آر. آی فعالیت‌های مغزی کودکان بین 10 و 14 سال را مورد بررسی قرار داده است. به این کودکان فهرستی از 120 لوگوی بسیار مشهور و شناخته نشان داده شد- که تنها برخی از این لوگوها مربوط به غذاهای حاضری بودند. این تحقیق که «عصب‌شناسی اقتصاد فناوری‌های غذایی مناقشه‌برانگیز» نامیده شد، دریافت که مراکز و ناحیه‌هایی از مغز که در آن‌ها پردازش به اصطلاح پاداشی اتفاق می‌‌افتد به تحریک و کنترل اشتها اختصاص دارند و زمانی‌که کودکان لو‌گوهای غذاهای حاضری را می‌بینند این نواحی تحریک می‌شوند، اما این اتفاق در هنگام دیدن سایر لوگوهای علایم تجاری رخ نمی‌دهد. اما آیا این همان هدف بازار- بخصوص بازارهای غذا نیست؟ پس مشکل کجاست؟

 

 

* ارزش غذایی نگران‌کننده: وضعیت زنجیره‌های غذایی هرروز وخیم‌تر می‌شود

 

دکتر« آماندا بروس»( Amanda Bruce) که سرپرستی این تحقیق را برعهده داشت به روزنامه «ایندیپندنت» گفت« تحقیقات نشان داده‌اند که کودکان غذاهایی را بیشتر انتخاب می‌کنند که با لوگوهای آن‌ها آشنا باشند».«این امر نگران‌کننده است چرا که اکثر غذاهایی که برای کودکان به بازار عرضه می‌شوند غذاهای ناسالم، به لحاظ گرمایی- فشرده، دارای شیرینی، چربی و سدیم بالایی هستند».

 

 

تبلیغات

 

*رابطه میان بدرفتاری با کودکان و استفاده از غذاهای حاضری

 

او گفت: «نظریه بدین قرار است که افزایش رفتارهای پرخطر در بزرگ‌سالان به خاطر رشد نا به جای آن دسته از نواحی مغزی است که به انگیزه‌های احساسی و کنترل شناختی مرتبط هستند». این تحقیق، که موید اظهارات سیاستمدار بریتانیایی «کریس برویس»(Chris Brewis) است کسی که به وجود رابطه میان استفاده از غذاهای حاضری و بدرفتاری با کودکان قائل است، به چند دلیل باارزش است، یکی از این دلایل آن است که: آمریکایی‌ها با پدیده شایع چاقی دست به گریبانند، چیزی که علت اصلی آن پیروی آنها از رژیم بد غذایی است. رستوران‌های غذاهای حاضری نشان‌دهنده این اوضاع وخیم هستند.

*جوانان نمی‌دانند چه بخورند

 

«بروس»به این روزنامه گفت: «مغز کودکان با لوگوی این غذاها «حک» شده است. بدون هیچ‌گونه دخالت عوامل بازدارنده برای کمک به تصمیم‌گیری درست، جوانان انتخاب‌های ضعیفی از آنچه که باید بخورند دارند». این مسئله تازه‌ای نیست- زنجیره غذاهای حاضری چندی‌ است که بر سر ذهن کودکان ما با هم رقابت می‌کنند. سال‌هاست که عرضه غذاهای حاضری به کودکان دولت و گروه‌های حقوقی را نگران کرده است.

 

*تبلیغات چند میلیارد دلاری

 

FTC در سال 2006 دریافت که شرکت‌های غذایی حدود 1.6 میلیارد دلار در یک سال صرف بازاریابی محصولات خود بخصوص در میان کودکان و نوجوانان کرده‌اند. سازندگان نوشابه‌های گازدار مبلغ بیشتری را صرف کرده‌اند؛ و به دنبال آن‌ها زنجیر‌های غذاهای حاضری و تولیدات گندمی برای صبحانه قرار دارند. این گزارش همچنین اطلاعاتی درباره جزئیات روند ائتلاف 14 شرکت عمده غذایی - که از جمله آن‌ها «کلوگ»( Kellogg) و «کوکاکولا» را می‌توان نام برد- فاش کرد. این ائتلاف که در سال 2006 شکل گرفت به دنبال مقابله با قانون‌هایی بود که دولت برای بازاریابی این شرکت‌ها وضع کرده بود.

 

*بعضی چیزها هرگز تغییر نمی‌کنند

 

ائتلاف در اصل متعهد شده بود تا تلاش‌های خود را در هدف قرار دادن کودکان کاهش دهد، رویکردی که به نظر می‌رسید مورد استقبال FTC قرار گرفت.

 

* شرکت‌های غذایی و نوشابه‌سازی به استاندارهای تغذیه ملحق شوند

 

«لیدیا پارنز»( Lydia Parnes) مدیر دفتر نمایندگی حمایت از مشتری طی کنفرانس خبری خود گفت: «توصیه اولیه کمیته این است که همه شرکت‌های غذایی و نوشابه‌سازی به استاندارهای تغذیه‌ای محصولات تولید شده برای کودکان بپیوندند و خود را با این استاندارها انطباق دهند» او ادامه داد که پیوستن ائتلاف «شروع » خوبی برای شرکت‌های دیگر است.

 

*چه کسی تعیین می‌کند؟!

 

منتقدانی رویکرد خود-تنظیم این مسئله را مطرح می‌کنند که ائتلاف چه غذایی را «بهتر» می‌داند و علاوه بر این آن‌ها بر نبود تعریف‌های صنعتی درباره چگونگی تبلیغات برای کودکان تاکید دارند. «رابرت کستن» مدیر اجرایی مرکز Screen-Time Awareness، گروهی در واشنگتن که به دنبال محدود کردن تأثیر رسانه‌ها می‌باشند، به روزنامه نیویورک تایمز گفت «در یک برنامه دفتری تجارت بهتر، شرکت‌ها خود تعیین می‌کنند که چه غذایی بهتر است، شرکت‌ها خود تعیین می‌کنند که تبلیغات برای کودکان به چه معناست. شرکت‌ها همه این مسایل را تعیین می‌کنند؛ و این درحالی است که در میان آن‌ها حتی یکپارچگی واقعی درباره اینکه این تصمیمات برای چه منظوری اتخاذ می‌شوند وجود ندارد».

 

 

*هدف اصلی کودکان هستند

 

این تحقیق مشترک نشان می‌دهد که شرکت‌های غذایی قسمت عمده تلاش‌های مربوط به بازاریابی‌های خود را معطوف به کودکان کرده‌اند و به این کار خود ادامه می‌دهند.

جمعه 5 آبان 1391  4:11 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها