سیروس مقدم در گفتوگویی با ایسنا شرکت کرد تا از سریال «دیوار» که این روزها روی آنتن شبکه اول سیماست، بگوید.
این کارگردان که سریالهایی چون «زیر هشت»، «پایتخت»، «نرگس»، «ریحانه» و «رستگاران» و ... را در پروندهی کاریاش دارد، همچنین پیشنهاد میکند، مردم پایان سریالش را ببینند و میگوید: «دیوار» به هیچ عنوان پایان کلیشهیی ندارد.
مقدم در ابتدای گفتوگویش به نحوهی شکلگیری سریال «دیوار» اشاره کرد و گفت: روز اولی که به ناجی هنر دعوت شدم و قرار شد سریالی برای هفته نیروی انتظامی بسازیم، توقعات و تصوراتم را از یک کار پلیسی به آنان گفتم و آنها نیز توقعاتشان را به من گفتند.
او ادامه داد: دوست داشتم اجازه داشته باشم کاری بسازم که برگرفته از جامعهی خودم و مردم خودم و صفحات روزنامهی خودم باشد و بتوانم مشکلات و ناهنجاریهای جامعهی خودم را به تصویر بکشم. دوست داشتم در «دیوار پلیسی» را تصویر کنم که با این ناهنجاریها کار داشته باشد و تمایل داشتم به پلیس آگاهی بپردازم.
سیروس مقدم با یادآوری اینکه پیش از ساخت «دیوار» همراه با سعید نعمتالله نویسنده «دیوار» از نزدیک به ادارهی پلیس رفتهاند و ساعتها پروندههای واقعی را مطالعه کردهاند، گفت: به پلیس آگاهی رفتیم و پروندهها را در اختیارمان گذاشتند تا بتوانیم قصهی «دیوار» را بر اساس این پروندههای واقعی بسازیم.
او دربارهی پلیس آگاهی نیز گفت: پلیسهای آگاهی افراد گمنامی هستند که اگر آرامشی در جامعه حکمفرماست، بخش اعظم آن را مدیون پلیس آگاهی هستیم. پروندههای بسیار وسیع و گسترده و پیچیده در پلیس آگاهی حل میشود.
کارگردان «دیوار» به ایسنا گفت: در این سریال خواستم موضوعاتی اجتماعی را که پلیس آگاهی با آن دست و پنجه نرم میکند، به تصویر بکشم و خلافهایی را نشان دهم که در صفحات رزونامههای ما پر بود. خلافهایی مثل کفزنی و یا پوشیدن لباس پلیس و اخاذی کردن از مردم؛ همهی اینها باعث شد قصه «دیوار» شکل بگیرد و دوستان در ناجی هنر بسیار با ما همکاری کردند.
او گفت: کارشناس نظامی فوقالعادهای در کنار ما بود و در داستانهای پلیسی و خلافکاری ما را یاری میکرد.
سیروس مقدم در پاسخ به پرسش دیگر ایسنا دربارهی خط قرمزهای احتمالی برای به تصویر کشیدن موضوعات اجتماعی از جمله داستانی که در «دیوار» مشاهده میکنیم، گفت: به اعتقاد من خط قرمزها در فکر و ذهن ماست؛ در سریال «دیوار» هیچ خط قرمزی برای ما مشخص نشد. خطوط قرمز ما همواره ثابت هستند که سه مقولهی قانون اساسی، شرع اسلام و عرف جامعه آنها را تبیین میکند. فراتر از آن اگر خط قرمزی باشد در ذهن ما شکل گرفته است. اگر این سه مقوله را رعایت کنیم و در مقابل هر زشتی، زیبایی را نشان دهیم و اگر ناهنجاری نشان میدهیم، راهکار ارائه دهیم، مسلما هیچ ممیزی و سانسور شامل حال کار ما نمیشود و در «دیوار» این اتفاق افتاد.
کارگردان «دیوار» سپس به عنصر آگاهیدهی در این سریال اشاره کرد و گفت: در سریال «دیوار» مسایلی که تازگی دارد را مطرح میکنیم و عنصر آگاهی دادن به مردم و هوشیار کردن آنها را در «دیوار» لحاظ کردهایم؛ اینکه مردم باید به حقوق شهروندی خود آشنا باشند و اگر به پلیس شک دارند حتما با 110 چک کنند یا اینکه اگر بانک میروند، پول درشت حمل نکنند و مسایلی از این دست. عنصر هشداردهندگی در کار ما غالب است.
سیروس مقدم سپس دربارهی انتخاب بازیگران سریال «دیوار» و تلفیق بازیگران باتجربه و جوانتر در این سریال، گفت: از همان ابتدا مهدی سلطانی را برای نقش «جمیل» انتخاب کردیم و به گزینهی دیگری فکر نکردیم. سلطانی بهترین گزینه برای ایفای نقش جمیل بود. بعد فکر کردیم در سریالی که قطب شر آن قوی است باید قطب خیر آن نیز قوی باشد و در نهایت به گزینهی آتیلا پسیانی رسیدیم. در خصوص بازیگران جوانتر هم سعی کردیم تلفیقی از بازیگران باتجربه مثل کامران تفتی و جوانترها (بازیگران تئاتری) باشند. بخش اعظمی از بازیگران این سریال جوان هستند.
سیروس مقدم گفت: به نظر من «دیوار» شاید اولین سریالی باشد که مخاطب ما با فضاها و لوکیشنهای روبهروست که در هیچ فیلم و سریال دیگری شاهد نبوده است؛ مثل ساختمان شیشهیی یا پلانهای هوایی که از استانداردهای معمول تلویزیون ما بالاتر است.
این کارگردان در پایان خاطرنشان کرد: «دیوار» پروداکشن عظیمی دارد و به لحاظ بصری برای مخاطب بسیار جذاب است؛ زیباییهای بصری در این کار بیش از کارهای دیگر من رعایت شده است.