آرش صادقی گفت: متاسفانه تهیهکنندگان و کارگردانان سینما در حوزه کودک از افراد غیرحرفهای و ناکارآمد و با مبالغ ناچیزی به عنوان عکاس استفاده میکنند.
به گزارش خبرنگار سینمایی فارس، بخش مواد تبلیغی در سینمای کودک دو سال است که یکی از بخشهای پرطرفدار جشنواره بینالمللی فیلم کودک و نوجوان به شمار میآید و مورد توجه عکاسان و طراحان پوستر سینما قرار گرفته است. امسال برای اولین بار داوران این بخش پس از دیدن فیلمها مجموعه آثار را مورد ارزیابی، انتخاب و داوری قراردادند. برگزیدگان بخش مواد تبلیغی شب گذشته در افتتاحیه بیست و ششمین دوره جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان به دبیری آرش صادقی و مهدی دلخواسته اعلام شد. با آرش صادقی یکی از دبیران جشنواره که از فعالان عکس در حوزه سینما و تلویزیون است درباره بخش مواد تبلیغی و داوری آثار به گفت و گو نشستیم که از نظرتان میگذرد.
* ضرورت برپایی بخش عکس در جشنواره فیلم کودک و نوجوان چقدر احساس میشد؟
بخش عکس در جشنواره به نوعی آموزش و فرهنگ عکس میان کودکان و نوجوانان است، ضرروت و اهمیت این بخش در جشنواره به وضوح احساس میشد. جشنواره کودک هم باید همانند مابقی جشنوارههای بینالمللی داخلی به اقلام تبلیغی (عکس و پوستر و...) توجه خاصی میکرد، که این بخش به همت جناب میرعلایی دبیر جشنواره دو سالی است ایجاد و برگزار میشود و امیدوارم تداوم یابد. ما تمام تلاشمان را میکنیم که بتوانیم هنر عکاسی سینما را به جایگاه اصلی خودش بازگردانیم.
*به عقیده شما عکاسی در حوزه سینمای کودک و نوجوان با گونههای مختلف سینما متفاوت است.
عکاسی در این حوزه کاملا متفاوت با گونههای دیگر سینما است. عکاسی سینمای کودک همانند خود کودکان جستوجوگر، کنکاشگر است و از محیط پیرامون خود سوالهای بیشماری دارد پس عکاسی نیز باید تابع نیازهای کودک باشد.
* چقدر بخش عکس در جشنواره کودک میتواند در سطح کیفی تولیدات این گونه از سینما موفق باشد؟
قبل از پاسخگویی به این سوال، گلهمندی از تهیهکنندگان و کارگردانان سینما در حوزه کودک دارم که متاسفانه از افراد غیرحرفهای و ناکارآمد و با مبالغ ناچیزی به عنوان عکاس در فیلم کودک استفاده میکنند. عکاسی در این حوزه بسیار سخت و حساس است و به افراد زبده و کارآمد احتیاج دارد. به علت فضاهای جذاب و فانتزی و کودکانهای که این فیلمها از آن برخوردارند، متاسفانه با حضور برخی عکاسان کم هزینه و کم خرج عکاسی در این زمینه رو نابودی است، و ما در حوزه کودک و نوجوان کمتر شاهد عکس خوب هستیم. یکی از دلایل برگزاری چنین مسابقات و نمایشگاههایی آگاهسازی تهیهکنندگان و کارگردانان این عرصه است.
* چرا برخلاف بسیاری از جشنوارهها دو دبیر برای این بخش در نظر گرفته شده است و برای انتخاب و داوری آثار چگونه عمل میکنید؟
این سوال علاوه بر شما، سوال بسیاری از همکاران عکاس ما نیز هست. همکاری من و آقای دلخواسته طی این دو سال دبیری بخش اقلام تبلیغی جشنواره کودک بعد از بیست و پنج سال و برپایی نمایشگاه عکسی از صنعت سینمای ایران در لبنان به اتفاق چند تن از دوستان و همکاران عکاس جوان سینما و تقدیر و بزرگداشت از چهل سال فعالیت عکاس پیشکسوت سینما در جشنواره کودک و نوجوان دال بر این تجربه نوین است.
*درباره انتخاب و داوری آثار و شاخصههایی که مورد توجه قرار گرفته است بفرمایید.
امسال برای اولین بار در تاریخ داوری بخش عکس، داورانمان بعد از دیدن فیلمهای شرکتکننده، مجموعه عکسهای برگزیده را انتخاب و داوری کردند. امیدوارم با بدعت چنین کارهایی مرحمی بر زخمهای سینمای ایران باشد.
بنابراین گزارش، داوری بخش تبلیغی این دوره از جشنواره را محمد احمدی، شاپور پورامین و ابراهیم حقیقی برعهده داشتند.
برگزیدگان عکس این دوره از جشنواره عبارتند از: ایران انتظام (قبیله من)/ لیلا خوش کنار (روییدن در باد)
برگزیدگان بخش پوستر این دوره از جشنواره عبارتند از: بهزاد خورشیدی (کلاه قرمزی و بچه ننه)، طاها ذاکر (فصل بارانهای موسمی)
انتهای پیام/ی