0

تهیه‌کنندگان از افراد غیرحرفه‌ای برای عکاسی فیلم استفاده می‌کنند

 
ahmadjafar
ahmadjafar
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 502
محل سکونت : اصفهان

تهیه‌کنندگان از افراد غیرحرفه‌ای برای عکاسی فیلم استفاده می‌کنند

آرش صادقی گفت: متاسفانه تهیه‌کنندگان و کارگردانان سینما در حوزه کودک ‌از افراد غیر‌حرفه‌ای و ناکارآمد و با مبالغ ناچیزی به عنوان عکاس استفاده می‌کنند.

خبرگزاری فارس: تهیه‌کنندگان از افراد غیرحرفه‌ای برای عکاسی فیلم استفاده می‌کنند

به گزارش خبرنگار سینمایی فارس، بخش مواد تبلیغی در سینمای کودک دو سال است که یکی از بخش‌های پرطرفدار ‌جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان به شمار می‌آید و مورد توجه عکاسان و طراحان پوستر سینما قرار گرفته است. امسال برای اولین بار داوران این بخش پس از دیدن فیلم‌ها مجموعه آثار را مورد ارزیابی، انتخاب و داوری قراردادند. برگزیدگان بخش مواد تبلیغی شب گذشته در افتتاحیه بیست و ششمین دوره جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان به دبیری آرش صادقی و مهدی دلخواسته اعلام شد. با آرش صادقی یکی از دبیران جشنواره که از فعالان عکس در حوزه سینما و تلویزیون است درباره بخش مواد تبلیغی و داوری آثار به گفت و گو نشستیم  که از نظرتان می‌گذرد.

 

* ضرورت برپایی بخش ‌عکس در جشنواره فیلم کودک و نوجوان چقدر احساس می‌شد؟

بخش عکس در جشنواره به نوعی آموزش و فرهنگ عکس میان کودکان و نوجوانان است، ضرروت و اهمیت این بخش در جشنواره به وضوح احساس می‌شد. جشنواره کودک هم باید همانند مابقی جشنواره‌های بین‌المللی داخلی به اقلام تبلیغی (عکس و پوستر و...) توجه خاصی می‌کرد، که این بخش به همت جناب میرعلایی دبیر جشنواره دو سالی است ایجاد و‌ برگزار می‌شود و امیدوارم تداوم یابد. ما تمام تلاشمان را می‌کنیم که بتوانیم هنر عکاسی سینما را به جایگاه اصلی خودش بازگردانیم‌.

 

*به عقیده شما عکاسی در حوزه سینمای کودک و نوجوان با گونه‌های مختلف سینما متفاوت است‌.

عکاسی در این حوزه کاملا متفاوت با گونه‌های دیگر سینما است. عکاسی سینمای کودک همانند خود کودکان جست‌وجوگر‌، کنکاش‌گر است و از محیط پیرامون خود سوال‌های بی‌شماری دارد پس عکاسی نیز باید تابع نیازهای کودک باشد.

 

* چقدر بخش عکس در جشنواره کودک می‌تواند در سطح کیفی تولیدات این گونه از سینما موفق باشد‌؟

قبل از پاسخگویی به این سوال، گله‌مندی از تهیه‌کنندگان و کارگردانان سینما در حوزه کودک دارم که متاسفانه ‌از افراد غیر‌حرفه‌ای و ناکارآمد و با مبالغ ناچیزی به عنوان عکاس در فیلم کودک استفاده می‌کنند. عکاسی در این حوزه بسیار سخت و حساس است و به افراد زبده و کارآمد احتیاج دارد‌. به علت فضاهای جذاب و فانتزی و کودکانه‌ای که این فیلم‌ها از آن برخوردارند، متاسفانه با حضور برخی عکاسان کم هزینه و کم خرج عکاسی در این زمینه رو نابودی است، و ما در حوزه کودک و نوجوان کمتر شاهد عکس خوب هستیم. یکی از دلایل برگزاری چنین مسابقات و نمایشگاه‌هایی آگاه‌سازی تهیه‌کنندگان و کارگردانان این عرصه است.

 

* چرا برخلاف بسیاری از جشنواره‌ها دو دبیر برای این بخش در نظر گرفته شده است و برای انتخاب و داوری آثار چگونه عمل می‌کنید؟

این سوال علاوه بر شما، سوال بسیاری از همکاران عکاس ما نیز هست. همکاری من و آقای دلخواسته طی این دو سال دبیری بخش اقلام تبلیغی جشنواره کودک بعد از بیست و پنج سال و برپایی نمایشگاه عکسی از صنعت سینمای ایران در لبنان به اتفاق چند تن از دوستان و همکاران عکاس جوان سینما و تقدیر و بزرگداشت از چهل سال فعالیت عکاس پیشکسوت سینما در جشنواره کودک و نوجوان دال بر این تجربه نوین است.

 

*درباره انتخاب و داوری آثار و شاخصه‌هایی که مورد توجه قرار گرفته است بفرمایید.

امسال برای اولین بار در تاریخ داوری بخش عکس، داوران‌مان بعد از دیدن فیلم‌های شرکت‌کننده، مجموعه عکس‌های برگزیده را انتخاب و داوری کردند‌. امیدوارم با بدعت چنین کارهایی مرحمی بر زخم‌های سینمای ایران باشد‌.

بنابراین گزارش، داوری بخش تبلیغی این دوره از جشنواره را محمد احمدی، شاپور پورامین و ابراهیم حقیقی برعهده داشتند.

برگزیدگان عکس این دوره از جشنواره عبارتند از: ایران انتظام (قبیله من)/ لیلا خوش کنار (روییدن در باد)

برگزیدگان بخش پوستر این دوره از جشنواره عبارتند از: بهزاد خورشیدی (کلاه قرمزی و بچه ننه)، طاها ذاکر (فصل باران‌های موسمی)

انتهای پیام/ی

چهارشنبه 19 مهر 1391  10:57 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها