0

بی توجهی به اقتباس از آثار ادبی آسیب نمایشنامه نویسی کودک ونوجوان است

 
hasantaleb
hasantaleb
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : شهریور 1387 
تعداد پست ها : 58933
محل سکونت : اصفهان

بی توجهی به اقتباس از آثار ادبی آسیب نمایشنامه نویسی کودک ونوجوان است

تهران – یک مدرس تئاتر اقتباس از آثار ادبی برای خلق نمایشنامه های صحنه ای را یکی از مهمترین مواد اولیه برای تولید یک اثر فاخر نام برد و از بی توجهی نمایشنامه نویسی کودک و نوجوان به امر اقتباس انتقاد کرد.

ˈمنوچهر اکبرلوˈ روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی گفت: مدت ها است که شنیده می شود یکی از مهمترین آسیب های تئاتر کشور به نمایشنامه نویسی باز می گردد و تاکنون تلاش های متعددی در این زمینه صورت گرفته است که به دلیل عدم استمرار در امر برنامه ریزی و اجرا نتایج حاصل از آن نتوانسته راهگشای آسیب های موجود تئاتر کشور باشد.

نویسنده نمایشنامه ˈتولدت مبارک عمو هانسˈ ادامه داد: یکی از اصلی ترین بسترهای خلق داستان و تهیه مواد و ابزار لازم برای نگارش ساختار روایی یک اثر دراماتیک جذاب و مورد پسند مخاطبان و بهره بردن از تکنیک اقتباس در خلق آثار نمایشی است که گنجینه ادبی کهن و غنی ایرانی می تواند از مهمترین منابع برای امر اقتباس در دو حوزه نمایشنامه بزرگسال و کودک و نوجوان باشد.

نویسنده نمایشنامه ˈمهمان های ناخواندهˈ فقر آثار اقتباسی در زمنیه ادبیات نمایشی کودک و نوجوان را از مهمترین آسیب های این گونه نمایشی برشمرد و گفت: داستان های متنوع بسیاری در ادبیات کهن و معاصر ایرانی وجود دارد که با اندکی ذوق و بهره گیری از تکنیک های ویژه این گونه تئاتری، می تواند به خلق آثار متنوع و جذاب برای دو گروه سنی مجزای کودک و نوجوان منجر شود.

نویسنده نمایشنامه ˈپیک نیک در میدان جنگˈ فقر مطالعه و پژوهش میان نمایشنامه نویسان و کارگردانان را از مهمترین دلایل بی رغبتی هنرمندان به امر اقتباس در تولید آثار تئاتری دانست و تصریح کرد فرهنگ غالب جامعه ما فرهنگی شفاهی است و متاسفانه با وجود تذکر منتقدان و پژوهشگران درباره عواقب ادامه این فرهنگ، هنرمندان عرصه نمایش با بی توجهی به آن توصیه ها، کماکان مطالعه، پژوهش و تحقیق را در اولویت های چندم خود برای خلق یک اثر نمایشی در نظر می گیرند.

این مدرس تئاتر ادامه داد: تئاتر کودک ونوجوان در کنار تمامی وجوه سرگرم کننده خود دارای رسالت آموزشی و تربیتی است و انتقال گنجینه های ادبی این سرزمین فرهنگی، یکی از رسالت های بزرگ هنرمندان این گونه نمایشی است که متاسفانه کمترین بها به آنها داده می شود.

نویسنده مقاله پژهشی ˈکودکان و شاهنامهˈ معرفی داشته های فرهنگ ایرانی به مخاطبان کودک ونوجوان را از مهمترین راه های حفظ میراث معنوی و فرهنگی کشور دانست و ابراز امیدواری کرد با تلاش مسوولان و ترغیب حس تعهد در هنرمندان کشور، طی دوره های آتی جشنواره تئاتر کودک و در جریان تولید و اجرای عمومی آثار اینگونه نمایشی، بیش از پیش شاهد تولید آثاری مبتنی بر امر اقتباس در جریان اجراهای نمایشی باشیم.

نوزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان تا 22 مهرماه در همدان برپا است.

چهارشنبه 19 مهر 1391  11:04 AM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها