قالَ رسولُ الله (ص) ما من شيئٍ اقطعُ لظهرِ ابليس َ من عالم ٍ يَخرجُ في قََََبيلهٍ .
آيامي دانيد هيچ چيز مثل عالِمي كه از قبيلهاي رشد پيدا كند و بيرون رود كمر شيطان را نمي شكند؟
( م 20693 – ح7 ) – ( كنز العمال ج 10 ص 148 )
قالَ رَسولُ اللهِ (ص) لا يَنبغي لِلعالمِ انْ يَسكُتَ علي علمهِ و لا يَنبغي للجاهلِ انْ يسكُتَ علي جَهلهِ قال الله تعالي فاسئلوا اهلَ الذكرِ انْ كنتم لاتَعلمون .
اي عالمان آيا مي دانيد سزاوار نيست كه نسبت به آنچه علم داريد ساكت بمانيد و آنرا براي جاهلان آن موضوع بيان نكنيد و اي جاهلان آيا مي دانيد شايسته نيست نسبت به مجهولات خود سكوت كنيد و از آن سوال نكنيد تا برايتان معلوم گردد
( م 20695 – ح 9 ) – ( كنز العمال ج 10 ص 238 و الميزان ج 12 ص 304 )
قالّ النبيُّ ( ص ) تَقربوا الَي عالمٍ يَدعوكُم مِن الكبرِ الي التواضُعِ و من الرياءِ الي الاخلاصِ و من الشكِّ الي اليقين و من الرغبه الَي الزُهد و من العداوهِ الي النَّصيحهِ .
آيا مي دانيد بايد به چه عالمي نزديك شويد ؟ آيا مي دانيد بايد علم را از عالمي فرا گيريد كه شما را از تكبر به تواضع يا از ريا به اخلاص و از شك به يقين و از رغبت و ميل به دنيا به زهد و بي رغبتي و از دشمني به خير خواهي دعوت مي كند
( م 20696 – ح 10 ) – ( المحجه البيضاء ج 1 ص 69 )
قال رسول الله (ص) لا خيرَ في العيشِ الّا لِرجلَيْنِ عالمٍ مطاعٍ او مستمعٍ واعٍ .
آيا مي دانيد زندگي تنها براي دو كس خيردارد ؟
1- عالمي كه مردم از او اطاعت كنند و سخنانش را بپذيرند
2- شنونده اي كه گناه علما را گوش كند و بپذيرد
( م 20697 – ح 11 ) – ( اصول كافي ج 1 ص 63 و بحار ج 1 ص 68
في الحديث انه (ص)قال فضلُ العالِمِ علَي الشَّهيدِ دَرجَهٌ و فضلُ الشهيدِ علَي العابدِ درجهٌ و فضلُ النبيِّ عَلي العالمِ دَرجهٌ و فضلُ القرانِ علي سائرِ الكلامِ كفضلِ الله علي سائرِ خَلقهِ و فضلُ العالِمِ علي سائِرِ الناسِ كفَضْلِي علي ادناهُم .
آيا مي دانيد عالم برتر از شهيد است و شهيد برتر از انسان عابد و اهل عبادت است و پيغمبر از عالم برتر است آيا مي دانيد همانطور كه پيغمبر (ص) بر علما فضيلت و برتري دارند انسان عالم هم بر ديگران برتر است
( م 20698 – ح2 1 ) – ( الميزان ج 19 ص 219 )
قال رسول الله (ص) عليكُمْ بِالعِلمِ قبلَ انْ يقبضَ انْ يُجمعَ وَ جَمعَ بينَ اصْبَعْيهِ الوسطي والَّتي تَلي الابهامَ ثُمَّ قال العالِمُ و المتعَلِّم شريكانِ في الاجْرِ و لا خيرَ في سائِرِ الناسِ بعدُ.
آيا مي دانيد خير و خوبي در اين است كه انسان يا عالم و دانشمند باشد يا متعلم و دانشجو ؟ آيا مي دانيد عالم و متعلم در اجر و ثواب با يكديگر شريكند
( م 20699 – ح13 ) – ( بحار ج 1 ص 176)
عن اميرالمومنين (ع) العالِمُ مصباحُ اللهِ في الارضِ فمنْ ارادَ اللهُ به خَيراً اقْتبسَ منهُ
آيا ميدانيد علما چراغ خدا در زمين هستيد و خداوند خير هر كسي را كه اراده كند او را از نور آن چراغ (علم علما ) بهره مند مي كند
( م 20701 – ح 15 ) – ( نهج البلاغه شرح ابن ابي الحديد ج 20 ص 326)
قال امير المومنين (ع) العالمُ ينظرُ بقلبهِ و خاطرهِ الجاهلُ ينظُرُ بعينهِ و ناظرِه .
آيا ميدانيد يكي از تفاوتهاي عالم و جاهل چيست ؟ عالم با دل و چشم باطن خود همه چيز مي نگرد و جاهل با چشم ظاهر بين
( م 20702 – ح 16 ) – ( غررالحكم ج 1 ص 43)
قال الصادق (ع)عالمٌ افضلُ من الفِ زاهدٍ و الفِ مجتهدٍ.
آيا مي دانيد يك انسان عالم از هزار زاهد و هزار تلاشگر برتر است
( م 20703 – ح 17 ) – ( تحف العقول ص 424 )
عن الاميرالمومنين (ع) اشرفُ الاشياءِ العِلمُ و الله تعالي عالمٌ يُِحبُّ كلَّ عالمِ.
آيا مي دانيد شريف ترين چيزها چيست ؟علم است آيا مي دانيد خدا چه كسي را دوست دارد ؟ علما را چون خداوند خود عالم است و هر كس كه اين حقيقت را داشته باشد دوست مي دارد
( م 20704 – ح 18 ) – (نهج البلاغه شرح ابن ابي الحديد ج 20 ص288)
قال اميرالمومنين (ع)الناسُ ثلاثُ عالمٌ ربانيُّ و متعلمٌ علي سبيلِ النجاهِ و هَمجٌ رعاعٌ.
آيا ميدانيد مردم سه دسته اند شما مي خواهيد كدام يك از آنها باشيد عالمي كه علمش خدايي است متعلمي كه راه نجات را مي پيمايد افراد كم عقل و بي ارزش
( م 20705 – ح 19 ) – ( بحار ج 75 ص 9 و غررالحكم ج 2 ص 132)
عن النبي (ص) بينَ العالمِ و العابدِ مِاَهَ دَرجهٍ بينَ كلِّ درجتينِ حُضْرَ الجوادِ المُضمَر سَبعينَ سَنهً
آيا مي دانيد انسان عالم و اهل علم با انسان عابد و اهل عبادت چقدر با يكديگر فاصله دارند
( م 20706 – ح 20 ) – ( تفسير صافي چاپ قديم ص 487)
قالَ الباقرُ (ع) لا يَكونَ العبدُ عالماً حتي لا يَكونَ حاسداً لِمن فوقَهُ
آيا مي دانيد يك راه عالم شدن چيست حسادت كردن نسبت به كساني كه از نظر بالاترند و ...
( م 20708 – ح 22 ) – ( تحف العقول ص 337)
قال اميرالمومنين (ع) لا يكونَ السفَهُ و الغرَّه في قلبِ العالِمِ
آيا مي دانيد در قلب عالم دو فرد راه ندارد ؟
1- سفيه
2- فريب دادن مردم
( م 20709 – ح 23 ) – ( اصول كافي ج 1 ص 67)
قال الصادق (ع) اني لا رحمٌ ثلاثهً و حقٌ لهمْ انْ يرحَموا عزيزٌ اصابتهُ مذلَّهٌ بعدَ العزِّ و غنيٌ اصابتهُ حاجهٌ بعدَ الغِني و عالمٌ يستخفُ به اهلُهُ و الجهلهُ
آيا ميدانيد سه كس سزاوار ترحم هستند عزيزي كه بعد از عزت ذليل شود ثروتمندي كه فقير شود و عالمي كه مردم نادان او را تحقير كنند
( م 20711 – ح 25 ) – ( تحف العقول ص 327 )
عن اميرالمومنين (ع) العالم ُ افضلُ منَ الصائمِ القائمِ المجاهد ِ ... و اذا ماتَ العالمِ ثلم َ في الاسلامِ ثلمهٌ لا يسدها الا خلفٌ منهُ
آيا مي دانيد عالم برتر از روزه داري است كه جهاد مي كند و نماز مي گزارد ؟ آيا مي دانيد وقتي عالم بميرد شكافي در اسلام ايجاد مي شود كه هيچ چيزي نمي تواند آنرا مسدود كند مگر جاي گزيني از او
( م 20713 – ح 27 ) – ( منيه المريد ص 109 المحجه البيضاء ج 1 ص 25 )
قال اميرالمومنين (ع) منَ المفروضِ علي كُلِّ عالمٍ ان يصونَ بالورع جانبهُ و انْ يَبذُلَ علمهُ لطالبهِ .
آيا مي دانيد بر هر عالمي واجب است كه تقوا داشته باشد و علمش را به كسي كه طالب آن است عطا كند
( م 20716 – ح 30 ) – ( غررالحكم ج2 ص 732 )
قال اميرالمومنين (ع) مَنْ وقرَ عالماً فقدْ وقرَ ربَّهُ .
آيا مي دانيد احترام كردن به عالم در واقع احترام كردن به خداي سبحان است
( م 20717 – ح 31 ) – ( غررالحكم ج2 ص 675)
قال اميرالمومنين (ع) اثنانِ يُهَوِّنُ عليهما كُلُ شيئٍ عالمٌ عرفَ العواقبَ و جاهلٌ يجهلُ ما هو فيهِ .
آيا مي دانيد بر دو كس همه امور سهل و آسان مي گردد ؟ عالمي كه عاقبت امور را بداند و ناداني كه نداند گرفتار چه گرفتاري شده است
( م 20718 – ح 32 ) – ( نهج البلاغه شرح ابن ابي الحديد ج20 ص 291)
قال امير المومنين (ع) اذا رايتَ عالماً فكنْ لهُ خادماً .
آيا مي دانيد وقتي عالمي را مي بينيد بايد به او خدمت كنيد (خدمت كردن مي تواند زباني جاني اخلاقي و... باشد )
( م 20719 – ح 33 ) – ( غررالحكم ج3 ص 132)
عن ابي الحسن موسي بن جعفر (ع)قال : مُحادثََهُ العالِمِ علَي المَزابِلِ خيرٌ منْ مُحادَثَه الجاهِلِِ علَي الزَّرابيِّ .
آيا ميدانيد ارزش هم صحبتي با عالم به حدي است كه صحبت با او كنار زباله بهتر از هم حجتي با نادان روي مسند و بالش است .
( م 20721 – ح 35 ) – ( اصول كافي ج 1 ص 70 )
قالَ امير المومنين (ع) : الجاهِلُ صغيرٌ و انّ كانَ شيخاً و العالِمُ كبيرٌ و انّ كانَ حدثاً .
آيا ميدانيد انسان نادان حتي اگر فردي سالحورده باشد كوچك شمرده ميشود و عالم هر چند خردسال باشد بزرگ است .
( م 20724 – ح 38 ) – ( بحار ج 1 ص 183 )
عن ابي عبدالله (ع)قال : اربعهٌ لا يَشبعنَ مِنْ ارْبَعَهٍ : الارضُ منَ المَطَرِ و العينُ مِنَ النَّظَرِ و الاُنثي مِن الذكرِ و العالِمُ منَ العِلْمِ .
آيا ميدانيد 4 چيز سيراب نميشود زمين از باران چشم از ديدن ماده از نر و عالم از علم .
( م 20725 – ح 39 ) – ( بحار ج 1 ص 221 )
قالَ امير المومنين (ع) : العالمُ الََّذي لايَمُلُّ منَ تعلُّمِ العلم ِ.
آيا ميدانيد عالم چه كسي است ؟ عالم كسي است كه از يادگيري اظهار خستگي نميكند
( م 20727 – ح 41 ) – ( غرر الحكم ج 1 ص 344)
قالَ امير المومنين (ع) : العالمُ منْ لا يَشبعُ منَ العلمِ و لا يَتَشَبَّعُ به .
آيا ميدانيد عالم چه كسي است ؟ عالم كسي است كه از فراگيري علم هيچگاه سير نشود و هميشه به دنبال تحصيل آن باشد .
( م 20728 – ح 42 ) – ( غرر الحكم ج 2 ص 37)
قالَ امير المومنين (ع) : العالمُ حيُّ بين َ المُوتي .
آيا ميدانيد عالم زندهاي است ميان مردگان .
( م 20730 – ح 43 ) – ( غرر الحكم ج 2 ص 143)
قالَ امير المومنين (ع) : انَّما العالمُ منْ دعاهُ علمُهُ الي الورع و التُّقي و الزُّهد في عالَمِِ الفناءِ و التَّوَلُّهِ بِجَنَّهِ المَاوي .
آيا ميدانيد يكي ديگر از صفات انسان عالم چيست ؟ عالم كسي است كه علمش او را دعوت به تقوي و زهد در دنيا كند .
( م 20731 – ح 44 ) – ( غرر الحكم ج 2 ص 143)
قالَ امير المومنين (ع) : قِوامُ الدُنيا بِاَرْبعِ عالمٍ يَعمَل بِعِلمِهِ و جاهِلِ لا يَسْتنكِفَ انْ يَتَعَلَّمَ و غَنيٍ يَجُودِ بِمالِهِ عَلَي الفقراءِ و فقيرٍ لا يَبيعُ اخِرَتَهُ بِدُنياهُ ...
آيا ميدانيد پايداري و قوام دنيا به 4 تن است عالمي كه به علم خود عمل كند ناداني كه از آموختن استنكاف نكند انسان غني كه مال خود را به فقيران ببخشد و فقيري كه آخرتش را به دنيايش نفروشد
( م 20737 – ح 51 ) – ( غرر الحكم ج 4 ص 518)
|