0

پوست خوب غذاي خوب مي‌خواهد

 
zakeezare
zakeezare
کاربر طلایی3
تاریخ عضویت : شهریور 1387 
تعداد پست ها : 1673
محل سکونت : اصفهان

پوست خوب غذاي خوب مي‌خواهد

جام جم آنلاين: همه مردم دوست دارند پوستي شاداب، شفاف و جوان داشته باشند، براي همين هم شيوه‌هاي مختلفي را امتحان مي‌كنند تا به اين هدف برسند، از روش‌هاي مختلف تزريق و جراحي گرفته تا استفاده از كرم‌ها و ماسك‌هاي مخصوص پوست.

در اين ميان، گروهي هم بر اين باورند كه با مصرف مواد غذايي خاصي مي‌توان سلامت پوست را حفظ كرد و شفافيت و شادابي بيشتري به آن بخشيد. خيلي‌ها هم ترجيح مي‌دهند ميوه‌ها و سبزيجات را به صورت موضعي روي پوست‌شان بگذارند تا سلامت و لطافت آن افزايش يابد. اما آيا واقعاً مصرف مواد غذايي با سلامت پوست و مو در ارتباط است؟

ميترا زراتي، كارشناس ارشد تغذيه در گفت‌وگو با جام‌جم به اين پرسش چنين پاسخ مي‌دهد: ارتباط مستقيمي ميان رژيم غذايي فرد و سلامت پوست و موي او وجود دارد. البته برخي از افراد تصور مي‌كنند اگر به صورت موضعي به مراقبت و تغذيه پوست‌شان بپردازند بهتر است؛ اين گروه پوست يا تكه‌هاي ميوه‌هاي مختلف را روي پوست‌شان مي‌گذارند تا سلامت آن حفظ شود، در حالي‌كه اين طرز فكر اشتباه است.

به گفته وي، در صورتي كه مواد غذايي وارد بدن و جريان خون فرد شود، مي‌تواند روي سلول‌هاي پوست و مو تاثير گذاشته و سلامت آن را حفظ كند بنابراين استفاده از مواد غذايي به صورت موضعي اثر خاصي در اين زمينه ندارد؛ چراكه سلول‌هاي پوستي از سه لايه تشكيل شده‌ و به همين دليل استفاده از ميوه‌هاي مختلف روي پوست نمي‌تواند مواد مغذي را از اين لايه‌ها عبور داده، به خون برساند و موجب سلامت و شادابي دائم پوست شود.

از دوران كودكي به فكر باشيد

خيلي‌ها تصور مي‌كنند اگر فقط چند روز يا چند هفته از مواد غذايي مفيد استفاده كنند، پوستي سالم و شفاف خواهند داشت. اين گروه معمولاً وقتي مي‌بينند نتيجه دلخواهشان حاصل نشده، فكر مي‌كنند تغذيه تاثيري در اين زمينه نداشته است و نمي‌تواند سلامت پوست و موي آنها را حفظ كند.

زراتي با تاكيد بر اين‌كه از دوران كودكي بايد به مواد غذايي دريافتي اهميت داده شود، مي‌گويد: اگر از كودكي به فكر اين موضوع باشيم، حتي در دوران سالمندي هم پوستي جوان و شاداب خواهيم داشت؛ در واقع بايد به ياد داشته باشيد تاثيرات تغذيه بر سلامت افراد، هيچ وقت در كوتاه‌مدت ديده نمي‌شود و در درازمدت بايد منتظر چنين نتايجي باشيد.

آب بخوريد تا پوست‌تان شاداب بماند

مصرف آب يكي از ساده‌ترين و البته مهم‌ترين شيوه‌ها براي حفظ سلامت پوست است كه متاسفانه ناديده گرفته مي‌شود.

زراتي با تاكيد بر اين‌كه سلول‌هاي پوست براي حفظ سلامت و شادابي به آب نياز دارد، مي‌گويد: نبايد فراموش كنيم استفاده از مواد مغذي به تنهايي و بدون مصرف آب كافي، به هيچ وجه نمي‌تواند به حفظ سلامت پوست انسان كمك كند بنابراين براي حفظ شادابي پوست‌تان به ميزان لازم آب بنوشيد؛ البته يادتان باشد منظور مصرف آب خالص و نه مايعات مختلف مانند چاي، آبميوه و نوشيدني‌هايي از اين دست است.

به گفته اين كارشناس تغذيه، مصرف روزانه هشت ليوان آب براي همه افراد توصيه نمي‌شود و بايد با توجه به سن و شرايط هر فرد، ميزان آب مورد نياز مشخص شود.

ويتامين‌ها و آنتي‌اكسيدان‌ها؛ به نفع سلامت پوست

ويتامين‌ها و آنتي‌اكسيدان‌ها خواص بي‌شماري دارد كه اگر بخواهيم درباره آنها صحبت كنيم، به طور حتم فرصت كافي نخواهيم داشت. اما بد نيست اين را در نظر داشته باشيد كه ويتامين‌ها به سلامت پوست و موي افراد هم كمك مي‌كند و عامل مهمي براي داشتن پوست سالم و درخشان است.

زراتي ضمن بيان اين‌كه مصرف آنتي‌اكسيدان‌ها و ويتامين‌ها يكي از موارد مهمي است كه براي حفظ سلامت پوست بايد مورد توجه قرار گيرد، يادآور مي‌شود: ويتامين‌ C يكي از بهترين مواد مغذي است كه تاثير زيادي هم بر سلامت پوست ما دارد؛ فلفل دلمه‌اي، مركبات، كيوي، انواع سبزي خوردن و كاهو منابع خوبي از اين ويتامين به حساب مي‌آيد و به همين دليل حتماً بايد در برنامه غذايي روزانه گنجانده شود.

به توصيه اين كارشناس تغذيه، در هر فصل بايد از ميوه‌هاي حاوي ويتامين C به مقدار لازم استفاده كنيد؛ به عنوان مثال يك پرتقال يا يك فلفل‌ دلمه‌اي درشت مي‌تواند نياز روزانه بدن به ويتامين C را تامين كند.

زراتي مي‌افزايد: استفاده از ليموترش تازه در رژيم‌ غذايي به دليل دارا بودن ويتامين C تاثير بسيار زيادي در حفظ سلامت پوست و مو دارد.

وي با اشاره به رنگدانه‌هاي موجود در ميوه‌ها و سبزيجات خاطرنشان مي‌كند: بسياري از فيتوكميكال‌ها يا رنگدانه‌هايي كه در ميوه‌ها و سبزيجات وجود دارد، خاصيت آنتي‌اكسيداني داشته و مي‌تواند به حفظ سلامت پوست كمك كند.

مثلاً بتاكاروتن كه رنگدانه نارنجي موجود در هويج، انبه و زردآلو است، در بدن به ويتامين A تبديل مي شود و بايد در نظر داشته باشيم كه اين ويتامين نقش مهمي در سلامت فرد و همچنين پيشگيري از خشك شدن پوست ايفا مي‌كند. علاوه بر اين، گوجه‌فرنگي يا ساير ميوه‌ها و سبزيجات قرمزرنگ هم به دليل وجود ليكوپن سرشار از خاصيت بوده و به سلامت پوست كمك مي‌كند.

به گفته اين كارشناس ارشد تغذيه، مصرف ويتامين E كه به مقدار زيادي در جوانه گندم، گردو و سبوس غلات وجود دارد، در حفظ سلامت پوست و موي ما موثر است.

نوع چربي هم مهم است!

خيلي‌ها تصور مي‌كنند مصرف چربي‌ها سلامت پوست آنها را به خطر مي‌اندازد و عاملي براي ايجاد لك‌هاي پوستي است، اما آيا چربي هميشه مضر است و هيچ وقت نمي‌توان از آن براي سلامت پوست كمك گرفت؟

زراتي ضمن بيان اين‌كه نوع چربي‌هاي مصرفي در سلامت پوست و موي افراد تاثير زيادي دارد، مي‌گويد: يكي از بهترين چربي‌هاي موجود در مواد غذايي كه موجب حفظ رطوبت پوست هم مي‌شود، اسيد لينولئيك است؛ بنابراين مصرف مواد غذايي غني از اسيد لينولئيك مانند مغزهاي گياهي، جوانه گندم، تخمه آفتابگردان، تخمه كدو و انواع آجيل با حفظ رطوبت پوست، از ايجاد چين و چروك و لك‌هاي پوستي جلوگيري كرده و مانع كدر شدن پوست مي‌شود.

وي تاكيد مي‌كند: نبايد فراموش كنيم مصرف اسيدهاي چرب اشباع مانند چربي‌هاي حيواني مي‌تواند موجب پيري زودرس پوست شده و به همين دليل مصرف آنها توصيه نمي‌شود.

اينها پوست خراب‌كُن است

«اگر غذاهاي چرب بخورم، حتماً جوش مي‌زنم.»، «شيريني و شكلات، پوستم را خراب مي‌كند» و... شايد شما هم چنين جمله‌هايي را زياد شنيده، ولي باور نكرده باشيد. اما اگر به دنبال جواب درست هستيد، خوب است بدانيد متخصصان و كارشناسان تغذيه مي‌گويند مصرف برخي از مواد غذايي مي‌تواند به ضرر سلامت پوست و موي افراد باشد.

زراتي با اشاره به اين موضوع يادآور مي‌شود: مصرف برخي از مواد غذايي مانند ادويه‌ها، غذاهاي كنسرو شده و غذاهايي كه حاوي مواد افزودني است، مي‌تواند موجب بروز مشكلات و اختلالات پوستي ‌شود. علاوه بر اين، غذاهايي كه به مقدار زياد سرخ شده‌ باشد نيز ممكن است جوش و آكنه‌هاي پوستي را تحريك كند.

به گفته وي، مصرف آبميوه‌ها، شير، ماست و آب سبزيجات مانند آب هويج و آب مركبات از ايجاد آكنه و جوش‌هاي پوستي جلوگيري كرده و موجب شادابي پوست مي‌شود.

اگر زير آفتاب هستيد

خيلي‌ها ناچارند ساعت‌هاي زيادي از روز را زير آفتاب بمانند و كارهايشان را در فضاي باز انجام دهند؛ چنين شرايطي حتماً سلامت پوست را تحت تاثير قرار مي‌دهد و موجب بروز مشكلاتي براي فرد مي‌شود؛ ولي جالب است بدانيد مصرف مواد غذايي مناسب مي‌تواند به اين گروه هم كمك كند.

زراتي با اشاره به اين موضوع مي‌گويد: چاي سبز حاوي آنتي‌اكسيداني است كه از پوست انسان در برابر اشعه ماوراي بنفش محافظت مي‌كند. بنابراين به افرادي كه ساعت‌هاي زيادي زير نور خورشيد هستند توصيه مي‌شود بيشتر از چاي سبز استفاده كنند. مصرف سبزيجاتي مانند اسفناج هم به دليل دارا بودن ويتامين C و اسيد فوليك مي‌تواند در حفظ سلامت پوست موثر باشد.

 

 

دوشنبه 6 شهریور 1391  12:55 AM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها