0

صف‌آرايي رسانه‌اي ايران

 
hasantaleb
hasantaleb
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : شهریور 1387 
تعداد پست ها : 58933
محل سکونت : اصفهان

صف‌آرايي رسانه‌اي ايران

جام جم آنلاين: جهان اطراف ما ميدان رقابتي وسيعي است كه تكثر رسانه‌ها باعث آن شده است. از آن رو كه در قرن حاضر جنگ ابزار به جنگ افكار تبديل شده است بنابراين رسانه‌ها كارآمدترين ابزارهايي هستند كه منازعه افكار را در شرايط مدرن و پيچيده امروزين آن ممكن مي‌سازند.

از ديگر سو Artistic Power يا جنگ قدرت هنرمندانه در دنياي امروز از جايگاهي كانوني برخوردار است و هر صاحب قدرتي مي‌كوشد از طريق رسانه‌هاي گوناگوني كه در اختيار مي‌گيرد، پيام‌ها و منويات خود را از طريق هنر و به شكلي هنرمندانه به اطلاع افكار عمومي برساند.

كشور ما ايران نيز از اين قاعده مستثنا نيست. اين جريان رسانه‌اي ما را نيز خواه و ناخواه با خود مي‌برد و غفلت از اهميت و جايگاه رسانه‌هاي جمعي، آسيب‌هاي جبران‌ناپذير بر پيكره ديپلماسي عمومي ما وارد مي‌آورد.

با همين ديدگاه و نگرش نيز بوده است كه ظرف بيش از 30 سالي كه از پيروزي انقلاب گذشته، افزون از 30 راديو و در كنار آنها شش شبكه تلويزيوني در جبهه رسانه‌اي ايران پا به عرصه فعاليت گذاشته‌اند و توليدات خود براي مخاطبان برون‌مرزي نمايش مي‌دهند.

در اين ميان شبكه‌هايي مثل سحر، الكوثر، هيسپان تي‌وي و آي‌فيلم كه به جذابيت ويژه ديگري با عنوان پخش آثار نمايشي نيز مجهز هستند، نقشي قابل توجه در تبادل و تعامل فرهنگي با ديگر كشورها و حضور زنده و پويا در ميدان هجمه فرهنگي عليه كشورمان به عهده دارند.

حضور چنين شبكه‌هايي بخشي از الزامات آرايش رسانه‌اي و صف‌آرايي هنرمندانه در آوردگاه جديدي است كه با ظهور خلق‌الساعه و سريع كانال‌هاي مختلف ماهواره‌اي، هر روز تنگ‌تر از روز پيش مي‌شود و ضرورت به دستگيري ابتكار عمل و اغتنام از فرصت‌ها را حياتي مي‌كند.

واقعيت اين است دستگاه رسانه‌اي ايران نيز بايد بنابر اقتضائات جديد مدل رسانه‌اي، داراي يك آرايش جامع و فراگير، هم در بعد مخاطب داخلي و هم مخاطب خارجي خود باشد و در چارچوب آن، هم شبكه‌هاي خبري، هم شبكه‌هاي ديني و هم شبكه‌هاي فيلم و سريال و... داشته باشد.

اهميت اين موضوع در جبهه برون‌مرزي باعث شده در كنار رعايت وجه فراگيري با تاسيس شبكه‌هايي به زبان‌هاي مختلف، جنبه جامعيت در مورد مخاطبان عرب‌زبان با ماموريت بخشي‌هاي تخصصي به شبكه‌هاي عربي زبان: الكوثر (عمومي و با رويكرد غالب معارفي)، العالم (خبري ـ سياسي) و آي‌فيلم (فيلم و سريال) نيز در راهبردهاي معاونت برون‌مرزي صدا و سيما لحاظ شود و اين آرايش رسانه‌اي حداقل در ارتباط با عرب‌زبانان مخاطب ايران شكل كامل‌تري به خود بگيرد.

به اين ترتيب در كنار مباحث گوناگون و برنامه‌سازي در قالب‌هاي مختلف، اكنون رسانه ملي فرصت يافته با استفاده از مقوله جذابيت آثار نمايشي در شبكه‌هاي چهارگانه سحر، آي‌فيلم، الكوثر و هيسپان تي‌وي و پخش فيلم و سريال ‌هاي ايراني در قالب زبانگرداني شده و مناسب پخش براي مخاطبان آنها برگ برنده‌اي در دست داشته باشد كه از رهگذر آن به بخش مهمي از اهداف خود دست يابد. (جام جم - ضميمه قاب كوچك)

 

یک شنبه 5 شهریور 1391  12:23 AM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها