خبرگزاری فارس: مدیرکل تدارکات راهآهن با اشاره به عدم تناسب دریافت حق دسترسی به شبکه در بخش ریل و جاده با اشاره به هزینه بالای نگهداری خط و اجاره روزانه2میلیون تومانی لکوموتیو گفت: حملونقل ریلی با نرخهای آزاد توسعه مییابد.
نورالله بیرانوند در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری فارس «توانا» با اشاره به لزوم توسعه حمل و نقل ریلی به عنوان حمل و نقل ایمن و پاک اظهار داشت: مصرف سوخت دیزل نسبت به جاده یک به هفت است و این در حالی است که نسبت مصرف راهآهن برقی به راهآهن دیزلی یک به هفت و نسبت به جاده یک به 49 است.
وی یادآور شد: این امر نشان میدهد به دلیل کاهش مصرف سوخت، حمل و نقل ریلی پاک، ایمن و ارزان است.
* عدم تناسب دریافت حق دسترسی به شبکه در بخش ریلی و جادهای
مدیر کل تدارکات راهآهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به دریافت حق دسترسی ناوگان ریلی کشور به خطوط راهآهن اظهار داشت: ناوگان باری ریلی 80 درصد حق دسترسی به شبکه ریلی و ناوگان مسافری 40 درصد حق دسترسی به شبکه ریلی را پرداخت میکند و این در حالی است که دریافت حق دسترسی برای ناوگان باری جادهای 3 درصد است.
وی اضافه کرد: همین امر موجب کاهش هزینه حمل در بخش جادهای و استقبال صاحبان کالا از این سیستم برای جابهجایی کالاها شده است در حالی که طبق اهداف سند چشمانداز باید 30 درصد کالای کشور از طریق حمل و نقل ریلی جابهجا شود.
مدیر کل تدارکات راهآهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه دولت هزینه توسعه راهآهن را پرداخت میکند، اما پولی برای نگهداری خطوط ریلی اختصاص نمیدهد، تصریح کرد: نگهداری خطوط ریلی پر هزینه است؛ در این راستا شرکت راهآهن باید نسبت به کسب درآمد برای نگهداری خطوط ریلی اقدامات لازم را انجام دهد.
* توسعه حمل و نقل ریلی با حذف نرخهای تکلیفی
وی با اشاره به اینکه شرکت راهآهن لکوموتیوها را به بخش خصوصی اجاره میدهد، اظهار داشت: اجارهبهای هر لکوموتیو روزانه 2 میلیون تومان است و این در حالی است که اجاره کننده باید روزانه یک میلیون تومان برای سوخت لکوموتیو هزینه کند ضمن آنکه روزانه حدود یک میلیون و 600 هزار تومان صرف نگهداری آن میشود.
بیرانوند اظهار داشت: اگر دولت هزینه نگهداری خطوط ریلی را پرداخت کند، قطعاً حق دسترسیها به شبکه ریلی کاهش و به دنبال آن استفاده از حمل و نقل ریلی بار افزایش مییابد.
مدیر کل تدارکات راهآهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه آزادسازی قیمتها و حذف نرخهای تکلیفی به توسعه حمل و نقل ریلی میانجامد، تصریح کرد: البته در این باره به جای برنامهریزی برای دریافت سوخت یارانهای به دنبال آزادسازی قیمتها هستیم.
* کیفیت برتر ناوگان ریلی جمهوری اسلامی ایران در منطقه
بیرانوند با بیان اینکه ناوگان ریلی جمهوری اسلامی ایران در بخش بار و مسافر دارای کیفیت مناسبی است، افزود: به عنوان مثال قطارهای ترانست از مدرنترین قطارهای دنیا در سال 2005 بوده که هماکنون در ناوگان ریلی کشور فعال بوده و کیفیت مناسبی دارند؛ این ترانستها با توجه به خطوط ریلی موجود 160 کیلومتر بر ساعت سرعت دارند.
مدیر کل تدارکات راهآهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه ناوگان جمهوری اسلامی ایران در منطقه هم از نظر کیفیت بسیار مطلوب است، یادآور شد: با احتساب تمامی قراردادهای ورود ترانست درکشور راهآهن جمهوری اسلامی ایران 160 میلیون یورو برای این نوع قطار هزینه کرده است.
بیرانوند ضمن اشاره به کیفیت فعالیت اولین کارخانه ساخت لکوموتیو در کشور (کرج) تصریح کرد: این نوع لکوموتیوها 700 لیتر سوخت کمتر از مدلهای مشابه مصرف میکنند، ضمن آنکه دارای استانداردهای حفاظت محیطزیست و یورو 3 هستند و آلودگی صوتی ندارند.
مدیر کل تدارکات راهآهن جمهوری اسلامی ایران درباره فعالیت لکوموتیوهای خصوصی در ناوگان ریلی کشور، یادآور شد: 60 دستگاه لکوموتیو توسط بخش خصوصی تأمین شده و در خط قرار گرفتهاند، ضمن آنکه در این راستا قراردادهای دیگری توسط بخش خصوصی برای خرید لکوموتیو منعقد شده است.