0

مخالفت دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با لغو تعطیلی پنج شنبه مدارس

 
mahmoodsafari
mahmoodsafari
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : خرداد 1390 
تعداد پست ها : 7673
محل سکونت : کهگیلویه و بویراحمد

مخالفت دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با لغو تعطیلی پنج شنبه مدارس

تهران - دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن اظهار مخالفت با لغو تعطیلی مدارس در روزهای پنج شنبه، تاكید كرد: معلم باید بتواند در روز پنج‌شنبه در كنار خانواده،‌ خود را بازسازی كرده و فعالیت پژوهشی خود را افزایش دهد.

به گزارش ایرنا براساس اعلام روز سه شنبه دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، 'محمدرضا مخبر دزفولی' ضمن تشریح روند تصویب سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در این شورا اظهار داشت:‌ بعد از یكصد سال حاكمیت فلسفه تعلیم و تربیت وارداتی در كشور با همكاری نخبگان حوزوی و دانشگاهی موفق به تدوین فلسفه تعلیم و تربیت مبتنی بر تعالیم دین مبین اسلام و معارف اهل بیت(ع) ‌شده‌ایم.

وی افزود:‌ بعد از یك مطالعه طولانی در تمام سطوح وزارت آموزش و پرورش و كار كارشناسی با حضور صاحب‌نظران مجرب حوزه تعلیم و تربیت با محوریت وزارت آموزش و پرورش، سند تحول بنیادین تدوین و با اختصاص 22 جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی با بررسی نهایی و كامل آن، از تصویب این شورا گذشت و در آذرماه سال گذشته توسط ریاست محترم جمهور رونمایی شد.

مخبر دزفولی ادامه داد:‌ باتوجه به اینكه تمامی تلاش‌های قابل تقدیر دلسوزان در سال‌های بعد از انقلاب اسلامی در راستای حاكمیت روح تعالیم اسلام در آموزش و پرورش به علت فقدان فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی، به موفقیت چندانی نائل نشده بود تاكید ما بر تدوین سند تحول بر اساس فلسفه آموزش و پرورش اسلامی قرار گرفت و در روند تدوین این سند، ‌برحضور كارشناسان مجرب و خبره حوزوی برای انطباق این سند بر موازین اسلامی ‌تاكید و پافشاری كردیم.

مخبر دزفولی افزود: با تكیه بر فلسفه آموزش و پرورش اسلامی و سند تحول بنیادین مبتنی بر این فلسفه، هم آموزش و پرورش می‌داند كه چه باید بكند و هم ما می‌دانیم كه این وزارتخانه چه وظائفی دارد.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران ادامه داد: در اجرای این سند سطح نظارت و ارزیابی كلان توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی و سطح نظارت و ارزیابی بعدی توسط شورای عالی آموزش و پرورش انجام می‌شود و این شورا مرتبا گزارش عملكرد خود را به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه خواهد كرد.

وی تاكید كرد:‌ با توجه به اختیار تفویض شده در سند تحول به شورای عالی آموزش و پرورش، این شورا در دی‌ماه 1390 با توجه به راهكار 'بازمهندسی رویه‌ها و ساختار و مدیریت زمان آموزشی' تصویب كرد كه برنامه‌های آموزشی در مدارس در پنج روز ابتدایی هفته متمركز شده و روز پنج‌شنبه مدارس به اختیار خود مدیران مدارس به فعالیت‌های فوق برنامه مانند برگزاری اردوها و دیگر برنامه ها اختصاص یابد.

رییس ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی كشور افزود:‌ معلم به‌عنوان ستون اصلی آموزش و پرورش باید بتواند در روز پنج‌شنبه در كنار خانواده،‌ خود را بازسازی كند و به‌عنوان یك پ‍ژوهشگر باید فعالیت‌های پژوهشی خود را در روز پنج‌شنبه افزایش دهد.

مخبر دزفولی ادامه داد:‌ بررسی‌های تطبیقی ما نشان می‌دهد كه در سایر كشورها هم اكثرا این رویه معمول است و حجم مطالب منتقل شده به دانش‌آموزان در مدرسه باید متناسب با ظرفیت و توانایی او باشد.

وی تصریح كرد:‌ متناسب‌سازی حجم كتب درسی و تغیر و بازنگری ساعات آموزشی بر اساس این كتب از دیگر الزامات این كاهش ساعات آموزشی در مدارس است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهگی گفت: تغییر رویكرد از انباشتن مطالب و محفوظات در ذهن دانش‌آموز به‌سوی تربیت او به سمت حیات طیبه، از الزامات دیگر این كاهش ساعات حضور در مدرسه است.

عضو پیوسته فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران افزود: ‌از گزارش نهادهای نظارتی كه به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شد‌ این نتیجه حاصل شده است كه در حوزه‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی و انتظامی، این طرح(كاهش ساعات آموزشی در مدارس) دارای دستاوردهای مثبتی است و البته ایرادهایی هم ممكن است به این تصمیم وارد باشد كه حتما درصدد اصلاح آن خواهیم بود.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفت:‌ توجه به تربیت معلم، رتبه‌بندی معلمان مانند اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها، ‌مدرسه‌محوری، ارتقای جایگاه بین‌المللی آموزش و پرورش، ‌انتقادپذیر و منعطف بودن طبق مقتضیات اجرایی از دیگر خصوصیات مثبت سند تحول بنیادین است.

سه شنبه 31 مرداد 1391  10:37 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها