آتی نیوز:منظور از بنیه جسمانی فقط قوت جنسی نیست بلکه شامل ضعف و قوت عمومی بدن هممی شود. جوانی که دچار مشکلات جسمانی مهمی همچون بیماریهای گوارشی، قند وچربی زیاد، نقص و عیب عضو، صرع، چاقی مفرط و از این دست می باشد هرچندتوانایی جنسی داشته باشد اما برای ازدواج یا باید به معالجه پرداخته، یاضعف جسمانی خود را با شریک زندگی خود در میان بگذارد. از آنجا که در مورداین بنیه آگاهی لازم وجود دارد خیلی به آن نمی پردازیم.
عقل معاش
درمورد بنیه دوم که عقل معاش است نیز باید گفت منظور از عقل معاش صرفا درآمدبیشتر از نیاز یا مصرف در ماه نیست. اجازه بدهید تا با کمی توضیح به تعریفاین بنیه برسیم.
شخصی را فرض بگیرید که توانستهاست ماهی یک میلیون تومان درآمد داشته باشد، آیا می توان در مورد بنیه دوماو قضاوت کرد؟ خیر، بلکه اولا باید پرسید آیا شغل و حرفه ای که ایشان دارندمطابق علایق خود بوده و ایشان بطور کامل توانسته است در شغل خود یک متخصصباشد؟
اگر او یک متخصص باشد در صورت از بین رفتن زمینه شغلیمثلا شرکتی که در آن کار می کرد، می تواند دنبال زمینه های دیگری باشد امااگر از سر رفاقت وارد آن کار شده و هیچ وقت دنبال تخصص نبوده دیگر اینطورنخواهد بود. دقت داشته باشید که در همه کارها می توان متخصص بود و بندهاصلا منظورم خود آن کار نیست، یک نفر در لوله کشی ساختمان متخصص است و نفردیگر در جراحی و پزشکی، منظور من دقیقا حرفه ای شدن شخص است و الا آمارپزشکان بیکار در جامعه ما کم نیست.
پس اولینشاخصه کسی که به عقل معاش دست یافته حرفه ای شدن در شغل خود است یا تلاشبرای حرفه ای شدن در او دیده می شود. البته کسی که برای ازدواج اقدام میکند قاعدتا در اول مسیر است و نباید انتظار درآمدهای بالا از او داشت بلکههمین تلاش او برای کسب مدارج عالی در کار و شغلش نشان از عقل معاش اوست.
دومینشاخصه عقل معاش در چگونگی مصرف است. اینکه شخص بتواند بین درآمد و مصرفشتوازن ایجاد کند. در زندگی نه تنها دست تنگ نیست بلکه ولخرجی هم نمی کند.با حساب خرج می کند و از قیمتها خبر دارد. به راحتی فریب نمی خورد و در دادوستد اهل چانه زنی است. حال با این توضیح عقل معاش یعنی توانایی کسب درآمدو مصرف معقولانه. مردی که بتواند درآمد و خرجش را مطابق هم کند و در مصرفخود اسراف، ولخرجی و دست تنگی نداشته و و اعتدال را رعایت کند. عقل معاش همان چیزی است که امام باقر علیه السلام در روایتی با عنوان تقدیر معیشت نام برده و آنرا جزء کمال انسان معرفی می کند.
امام باقر علیه السلام میفرماید: «الْکَمَالُ کُلُّ الْکَمَالِ التَّفَقُّهُفِی الدِّینِ وَ الصَّبْرُ عَلَی النَّائِبَةِ وَ تَقْدِیرُالْمَعِیشَة»(الکافی، ج1 ص32) (کمال انسان و نهایت کمالش دانشمند شدن دردین و صبر در بلا و اقتصاد در زندگی است.) اقتصاد یعنی رعایت توازن دردرآمد و مصرف که از سوی مرد خانواده صورت می گیرد و البته زن هم در خانوادهباید به فکر نگهداری از مال شوهر بوده و در مخارج مراقب فشار برروی مردباشد و این در حقیقت عقل معاش زن خواهد بود.
البته در دنیایامروز با مسئله جدیدی مواجهیم و آن اشتغال زنان و درآمدهای کسب شده بوسیله خود ایشان است. آنچه که در خرج و مصرف خانواده معلوم است از ناحیه شوهرتامین می شود و البته زنان می توانند خرج اضافی مازاد بر نیاز خانواده رااز درآمد خود داشته باشند که توصیه می شود در این مورد با شوهر خویش مشورت داشته باشد.
عقل اجتماعی
بنیه سوم، عقل اجتماعی است. در زندگی خود گاها با افرادی برخورد کردید که نمیتوانند براحتی با دیگران ارتباط برقرار کنند، هنوز از سرگرمی های مخصوص کودکان بهره می برند، تا مورد سوال واقع نشوند لب به سخن نمی گشایند،معمولا در گوشه و کنار مجالس نشسته و از توجه جمع دوری می کنند، اگر ظلمی در حق ایشان شود نمی توانند حقوق خود را بازستانند و کمتر تمایلی به چانه زنی در خریدهای خود دارند.
افرادی که دارای این شاخص ها هستند از عقل اجتماعی بهره ای نبرده اند که البته نمی توانندمشکلات و سختیهای زندگی را تحمل کرده و راهبردهای مهمی در تصمیم گیریهایخود داشته باشند. شاید ویژگی دوم کمال هر شخص در روایت امام باقر علیهالسلام « الصَّبْرُ عَلَی النَّائِبَةِ» از ثمرات همین عقل اجتماعی باشد.
برایپسر یا دختری که تصمیم به ازدواج دارد تفکر کردن در مورد داشتن چنین بنیه ای بشدت توصیه می شود. اگر یک جوان سرگرمی های دوره کودکی و نوجوانی اش راترک کرده و با آنها لذت نمی برد، اگر براحتی می تواند با دیگران ارتباطبرقرار کند و به هیچ وجه ظلم را چه درحق خود و چه در حق دیگران تحمل نمیکند، نقش خود را در زندگی دنیا یافته و برای سعادت و خوشبختی خود برنامهریزی کرده است، در تصمیم گیریهای زندگی با تعقل و مشورت گام برمی دارد میتواند در برخورداری از این بنیه تا هفتاد در صد مطمئن باشد.
برایاطمینان کامل نیز می تواند به نظرات نزدیکان خود مراجعه کند، مادر و پدری که سادگی و ناپختگی دوران نوجوانی را در جوان خود مشاهده نمی کنند لازم است از این رشد او اظهار رضایت کرده و هر از چند گاهی در جلوی فامیل و دوستانبه شوخی مسئله ازدواجش را مطرح کنند. به عبارت دیگر برای درک عقل اجتماعیبه این شاخصها توجه می کنیم: سرگرمی ها، ارتباط با دیگران، استیفای حق،برنامه ریزی برای آینده، قوت در تصمیم گیری ها.
باتوجه به این سه بنیه می توانیم به مسائل دیگری هم که در ازدواج شرط میدانیم توجه کنیم همچون: سن، میزان تحصیلات، شغل، برخورداری از امکانات مادیکه البته در بحثهای آینده این شرایط را با همین سه بنیه توضیح داده که بااین توضیحات شرایط ازدواج و دغدغه های طرفین در انتخاب عروس یا دامادبسیاری از معیارهای ما تفاوت خواهد کرد.
منبع : سایت خبری تحلیلی فرهنگ انقلاب اسلامی