گروه انديشه: نخستين كتاب از مجموعه «والعصر» با عنوان «گفتارهايی در علم دينی» كه به اهتمام عطاءالله بيگدلی و از سوی بسيج دانشجويی دانشگاه امام صادق(ع) منتشر شده، مهرماه سال جاری با حضور اساتيد صاحب اثر در اين حوزه رونمايی میشود.
به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)، اين مجموعه با موضوع بررسی موضوع و ماهيت جريانهای علم دينی و تداوم آنها در انقلاب اسلامی، گامی نخست برای مطرح شدن نظرات و ديدگاههای مختلف در زمينه علم دينی است كه از سوی اساتيد و نخبگان مطرح در اين حوزه در خصوص علم دينی و در جمع بسيجيان دانشگاه امام صادق(ع) در دورههای تابستانی «والعصر» ارائه و به همت بسيج دانشجويی دانشگاه امام صادق(ع) منتشر شده است.
بنا بر اين گزارش، گفتارهايی از سيدمحمدمهدی ميرباقری، مصطفی ملكيان، حسين سوزنچی، مسعود آذربايجانی، احمد رهدار، رضا اكبری، عليرضا قائمینيا، عادلپيغامی، حميد پارسانيا، عليرضا پيروزمند، محمدرضا كتابی، سيدابراهيم رئوف موسوی، عطاءالله بيگدلی، حسين كچوئيان، ابراهيم فياض و محمد صادق كوشكی، در سه حوزه علم دينی، علم جديد و فلسفه علم، در اين كتاب جمع آوری شده است.
عطاءالله بيگدلی، مسئول اسبق بسيج دانشجويی دانشگاه امام صادق(ع) ويراستاری علمی اين كتاب را انجام داده است. اين اثر مهرماه سال جاری، با حضور اساتيد صاحب اثر در اين حوزه رونمايی خواهد شد.
بسيج دانشجويی دانشگاه امام صادق(ع) به منظور فرهنگسازی و ترسيم ضرورت و چگونگی انقلاب فرهنگی و نهضت نرمافزاری در راستای توليد نرمافزار دينی در جهت تحقق تمدن اسلامی، تاكنون اقدام به برگزاری 14 دوره تربيتی ـ آموزشی والعصر كرده و اين كتاب حاصل پيادهسازی و جمعآوری سخنرانیهای اساتيد در برخی از اين دورههاست.
در ادامه انتشار مطالب دورههای والعصر، كتابهايی با موضوعات تاريخ تمدن، زمانهشناسی و انقلاب اسلامی نيز در دست تدوين قرار گرفتهاند كه به مرور زمان در دسترس اهالی جبهه فكری انقلاب اسلامی قرار خواهند گرفت.
در بخشی از معرفی «گفتارهايی در علم دينی» آمده است: انقلاب سال 57 ايران را نبايد يك حركت صرفاً سياسی دانست. متأسفانه فهم ناصواب ما از انقلاب اسلامی يكی از موانع بسيار جدی برای رشد و گسترش اين حركت عميق است. انقلاب اسلامی حركتی تمدنی برای آغاز مجدد حكومت الله است و از همين روی مقام معظم رهبری فرمودند: «خط سيری كه انقلاب اسلامی ترسيم میكند رسيدن به تمدن اسلامی است».
استمرار حركت معصومين(ع) برای تحقق حقيقت جلاله «الله» را میتوان در اين حركت مشاهده كرد و از همين روی امام راحل(ره) فرمودند: «انقلاب اسلامی زمينهساز ظهور حضرت حجت(عج) است». زمانی كه حركت انقلاب اسلامی در روز دوازدهم فروردين به تأييد مردم رسيد و مردم به جمهوری اسلامی رأی مثبت دادند، امام(ره) با اين نگاه فرمودند: «دوازده فروردين روز نخست حكومت الله است».
انتظار و توقع از انقلاب اين بود كه نگاه خدامحور را جايگزين نگاه اومانيستی كند و تجليات الهی را در تمام ساحات زندگی بشری ساری و جاری كند و همچنين در حيطه معرفت، نگاه سوبژكتيويستی به عالم را كنار گذاشته و به دنبال حقيقت عينی عالم باشد؛ اما باز هم متأسفانه اكثر مجموعهها به راهی رفتند كه قبل از انقلاب به دنبال آن بودند و به تغييرات سطحی دلخوش شد كه ثمره آن بعد از سی سال از گذشت انقلاب اسلامی، پرورش انسانهايی سكولار از دانشگاههای جمهوری اسلامی است؛ به عبارت ديگر به جای توليد نرمافزارهای علمی اين تمدن در دانشگاههايمان، به مصرف علم غربی پرداختيم و زمينهساز رشد بيشتر آن شديم.
همانطور كه دانشگاههايمان حقيقت انقلاب اسلامی را در خود ساری و جاری نكردند؛ معالاسف حوزههای علميه نيز به جای دنبال كردن اين حقيقت به سمت دانشگاهی شدن پيش رفتند و از رسالت اصلی خود غافل شدند كه البته اين جای تعجب نيست؛ چراكه اقتضای اين تمدن غفلت و فراموشی الله است و اما امروز و در شرايط كنونی بايد رنسانسی ديگر در عالم به وجود آورد و اين بار به جای برگشت به دوران يونان و روم بايد به حقيقت ناب محمدی بازگشت و اين لاشههای سكولار علم غربی را به نورانيت انقلاب اسلامی كه همان اسلام ناب محمدی در عصر حاضر است، روشن كرد و زمينهساز طرحی نو در اين عالم شد.
توليد علم دينی به منزله نرمافزارهایهای حركتی اين تمدن اسلامی است كه ريشه آن را بايد در علوم انسانی جستوجو كرد و به نظر نقطه آغاز برای شروع را بايد در اين علوم مشاهده كرد. فارغ از نظريات مختلفی كه در اين قسمت وجود دارد و گهگاه اين نظريهها با هم متضاد نيز هستند؛ حركت به سمت مطرح شدن اين سنخ مباحث امری لازم و ضروری است؛ چراكه از دل اين تبادل نظريات و مطرح و نقد شدن آنها، نگاه اسلامی و دقيقتر به علم برای اين حركت تمدنی نمايان میشود.
يادآور میشود نخستين كتاب از مجموعه «والعصر» با عنوان «گفتارهايی در علم دينی» به اهتمام عطاءالله بيگدلی، برای نخستين بار به همت بسيج دانشجويی دانشگاه امام صادق(ع)، در 516 صفحه، در قطع وزيری (شوميز) و با قيمت 125 هزار ريال منتشر شد.