گروه كودك و نوجوان: پورمعين با اشاره به راهاندازی مدارس تخصصی قرآن از سال تحصيلی جديد اظهار كرد: در راهاندازی مدارس تخصصی قرآن لازم است كه بهدور از مسائل روبنايی و نگاه تبليغی و نمايشی به برنامهريزی اساسی در اين حوزه توجه شود و زمينهسازی لازم برای كيفيتبخشی به فعاليتهای مدارس قرآن صورت گيرد.
محمدرضا پورمعين، فعال قرآنی، در گفتوگو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) با اشاره به راهاندازی مدارس تخصصی قرآن از سال تحصيلی آينده، اظهار كرد: بیشك هدف معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش از راهاندازی مدارس تخصصی قرآن، تلاش مضاعف برای ايجاد فضای كمی و كيفی آموزشی در حوزه قرآن است.
وی با بيان اينكه برای ايجاد فضای كمی و كيفی آموزشی در حوزه قرآن بايد تدابير لازم انديشيده شود، عنوان كرد: وزارت آموزش و پرورش پيش از راهاندازی مدارس تخصصی قرآن بايد برنامهريزی برای يك كار مرتفع و با كيفيتی عظيم را انجام دهد كه البته در اين ميان عمقبخشی، زمينهسازی و ايجاد ساختار مناسب و پايههای محكم، امری اجتنابناپذير است.
پورمعين در اين بخش از سخنان خود يادآور شد: آنچه كه وزارت آموزش و پرورش تاكنون در زمينه اجرای برنامههای قرآنی به آن پرداخته مسائل روبنايی و نگاه ترويجی و تبليغی بوده است، اما در راهاندازی مدارس تخصصی قرآن لازم است كه به دور از مسائل روبنايی و نگاه تبليغی و نمايشی به برنامهريزی اساسی در اين حوزه توجه شود و زمينهسازی لازم برای كيفيتبخشی به فعاليتهای مدارس قرآن صورت گيرد.
وی در ادامه با يادآوری اينكه برای راهاندازی مدارس قرآن لازم است، در موضوع آموزشی، معلمان پايههای مختلف تحصيلی و معاونان پرورشی و ... توجيه شوند، گفت: در حوزه محتوای آموزشی نيز لازم است كه با توجه به سن، جنس، جغرافيا و استعداد و توانايیهای فردی دانشآموزان، برنامهريزیهايی صورت گيرد و فرمولهای خاص در نظر گرفته شود.
اين كارشناس قرآنی با بيان اينكه در مدارس تخصصی قرآن، رشتههای قرآنی مختلف بايد مورد توجه قرار گيرد، ادامه داد: در آموزش رشتههای قرآنی بايد تفاوتهای فردی نيز مورد توجه قرار گيرد و برنامهريزان بايد بدانند كه استعداد دانشآموزان دختر با دانشآموزان پسر متفاوت است و همچنين توانمندی دانشآموزان در مقاطع ابتدايی و راهنمايی با هم تفاوت دارد و به همين دليل برنامهريزیهای درست انجام شود.
روند آموزش در مدارس تخصصی قرآن براساس نیازها و استعدادهای دانشآموزان باشد
وی ادامه داد: همچنين دانشآموزانی كه در شهرهای بزرگ يا شهرهای كوچك زندگی میكنند، به طور قطع خواستهها و انتظارات متفاوتی نيز دارند و نبايد از يك روش آموزشی در تمامی مناطق كشور استفاده شود؛ معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش بايد روشهای متفاوتی را برای آموزش قرآن به دانشآموزان در نظر گرفته و اجرايی كنند.
پيش از راهاندازی مدارس قرآن، دارالقرآنها فعاليت داشتهاند و پس از اين نيز مدارس تخصصی قرآن فعاليت خواهند داشت كه البته به نظر میرسد اين فعاليتها فقط بازی با الفاط و كلمات است و هيچ ضرورتی ندارد كه در حوزه قرآنی به بازی با الفاظ و كلمات بپردازيم بلكه شايسته است امر قرآن را در آموزش و پرورش و مدارس به صورت رسمی دنبال كنيم و قرآن را جزء آموزشهای غيررسمی تلقی نكنيم |
اين فعال قرآنی در بخش ديگری از سخنان خود با اشاره به اعتباراتی كه برای مدارس تخصصی قرآن در نظر گرفته میشود، بر لزوم پرداخت حقالزحمه معلمان تأكيد كرد و يادآور شد: در زمينه اعتبارات مدارس قرآن لازم است كه حقالزحمه و اعتبارات تشويقی در مدت زمان قابل قبول پرداخت شود، نه اينكه مربيان و معلمان برای دريافت حقوق و حقالزحمه خود بيش از يك سال منتظر باشند.
وی ادامه داد: پيش از راهاندازی مدارس قرآن، دارالقرآنها فعاليت داشتهاند و پس از اين نيز مدارس تخصصی قرآن فعاليت خواهند داشت كه البته به نظر میرسد، اين فعاليتها فقط بازی با الفاظ و كلمات است و هيچ ضرورتی ندارد كه در حوزه قرآنی به بازی با الفاظ و كلمات بپردازيم، بلكه شايسته است امر قرآن را در آموزش و پرورش و مدارس به صورت رسمی دنبال كنيم و قرآن را جزء آموزشهای غيررسمی تلقی نكنيم.
پورمعين در ادامه اين بخش از سخنان خود با عنوان اين مطلب كه در مجموع با 29 سال سابقه كار قرآنی، نيت و اقدامات مديران قرآنی وزارت آموزش و پرورش را شايسته تقدير میدانم، عنوان كرد: در فضای كنونی جامعه ايران، ايجاد فضاهای تخصصی به ويژه در زمينه قرآنی از اقبال خوبی برخوردار خواهد بود، اما بايد به اين امر نيز توجه شود كه راهاندازی مدارس تخصصی قرآن محدود به الفاظ و كلمات نباشد بلكه بايد امكانات لازم و مقدمات اوليه برای فعاليت اين مدارس نيز در نظر گرفته شود.
اين كارشناس قرآنی در پايان يادآور شد: در صورتی كه مدارس تخصی قرآن با مقدمات و تمهيدات مورد نياز راهاندازی شوند، میتوانند نسبت به استعداديابی و پرورش استعدادهای نهفته دانشآموزان، كارهای خوبی انجام دهند، اما به هر حال مقدمه برای انجام چنين اموری از راهاندازی واجبتر است.