یک فلش درایو قوی و با ظرفیت بالا مکان مناسبی برای نگهداری نسخه پشتیبان است. پشتیبان گیری از اطلاعات و فایل های مهم در نگهداری کامپیوترهاست به خصوص از روی لپ تاپ ها چون آن ها بیشتر در معرض خرابی یا دزدیده شدن هستند. یکی از ابزارهای درونی ویندوز7 با نام Backup and Restore می تواند برای شما به طور مرتب هر چند وقت یکبار یک نسخه پشتیبان از اطلاعات روی هارد شما بگیرد و آن ها را مثلا روی یک هارد اکسترنال، شبکه و یا حتی روی یک DVD خالی ذخیره نماید. برای پشتیبان گیری های خودکار برنامه ریزی شده، ازTask Scheduler برای ایجاد یادآوری هایی برای خود که در زمان پشتیبان گیری هارد خارجی را اتصال نمایید، ایجاد نمایید.
چیزهایی که نیاز دارید: درایو یا حافظه خارجی
مراحل کار:
1- تنظیم کردن پشتیبان ها
- روی Start کلیک کرده و سپس وارد Control Panel شوید. از آنجا به System and Maintenance بروید و Backup and Restore را انتخاب کنید.
- برای انجام تنظیمات پشتیبان گیری روی Set Up Backup کلیک کنید. ویندوز ممکن است یک یا دو دقیقه برای چک کردن مکان های موجود برای ذخیره سازی پشتیبان، زمان بخواهد.
- مکانی را که می خواهید نسخه پشتیبان روی آن ذخیره شود را انتخاب نمایید. اگر قصد استفاده از درایو نوری خود دارید حواستان باشد که یک DVD قادر به ذخیره نسخه پشتیبان نخواهد بود. همچنین می توانید از یک هارد درایو خارجی حافظه موجود روی شبکه یا حتی یک درایو فلش، حافظه کافی استفاده کنید. اگر در حال پشتیبان گیری از اطلاعات زیادی هستنید یا از System Image استفاده می کنیدف حداقل به 10 گیگابایت فضا نیاز دارید. اگر هم فقط از یکسری اطلاعات متنی پشتیبان گیری می کنید، جند گیگابایت بیشتر نیاز نخواهید داشت.
- حال باید انتخاب کنید که آیا ویندوز خودش از دایرکتوری ها پشتیبان گیری کند یا اینکه می خواهید خودتان از محل خلصی پشتیبان بگیرید. یکسری تنظیمات به شما این اجازه را می دهند تا درصورتیکه محل پشتیبان گیری دارای حافظه کافی نیست، System Image را حذف نماید. پس از اتمام تنظیمات دکمه next را بزنید.
- بر روی Change Schedule کلیک کنید و زمان و دفعات پشتیبان گیری را تعیین نمایید. سعی کنید زمانی را انتخاب کنید که هم کامپیوتر در آن زمان روشن باشد و هم بهترین زمان ممکن برای شما باشد. اگر مثلا بیشتر در آخر شب ها با کامپیوتر خود کار می کنید، سعی کنید زمانی را در طول شب انتخاب کنید که این عمل برای شما مزاحمتی ایجاد نکند.
- بر روی Save Setting and Run Backup کلیک کنید و سپس برای شروع اولین پشتیبان گیری بر روی Backup Now کلیک کنید. عمل پشتیبان گیری ممکن است بر حسب اینکه از چه چیزی پشتیبان می گیرید بین چند دقیقه تا یک ساعت هم زمان ببرد. وقتی که تمام شد می توانید هارد خارجی خود را از کامپیوتر خارج کنید.
2- استفاده از Task Scheduler برای تنظیم یادآوری ها
- در قسمت Actions در سمت راست صفحه Create Basic Task را انتخاب نمایید.
- یک نام و توضیحی از این عمل را وارد کنید و next را بزنید و حال دسته را بر روی زمانبندی مطابق با پشتیبان گیری خود تنظیم نمایید. اگر به صورت ماهیانه پشتیبان گیری می کنیدف برای مثال یک زمان ماهیانه کمی قبل تر(مثلا یک ساعت) از زمان پشتیبان گیری تنظیم کنید. بر روی next کلیک کنید و سپس زمان و روز آن آلرت را تعیین نمایید.
- از بین دو گزینه ی Display Message و Send an Email یکی را به دلخواه برگزینید، یا اینکه می توانید یک popup داشته باشید که باز شود و به شما بگوید که هارد خود را وصل نمایید.
- تنظیمات دلخواه برای پیام خود را انجام دهید.
- دوباره مراحل را چک کرده و اطمینان از درستی کیب کنید سپس برای اتمام کار Finish را بزنید.