اصالت مهدویت در اسلام از دیدگاه اهل تسنن
با مروری بر مصادر حدیثی، تاریخی، عقیدتی، وتفسیری شیعه وسنی بدین حقیقت پی خواهیم برد که نخستین کسی که موضوع مهدی منتظر وقیام جهانی او را مطرح وایراد کرد وحتى مشخصات خانوادگی وپدران واجدادش را آنچنان دقیقا اعلام نمود که زمینه سوء استفاده مهدی های ادعائی ودروغین را از عنوان (مهدی منتظر) خنثى ومنتفی نمود، همانا شخص پیامبر اکرم صلى الله علیه وآله بود. آری حضرتش همانند دیگر شئون سرنوشت ساز اسلامی، بر اساس وحی الهی، مسئله مهدویت را پایه گذاری فرمود ونیز با ایراد یک سلسله علائم ونشانه های ظهور وویژگیهای محلی وتاریخی قیامش، مسلمانان را هشدار داد که هم به موقع منتظر وآماده ظهور وقیام (حضرت مهدی واقعی) باشند. هم فریب مهدی های دروغین وساختگی شیطان صفت وریاست طلب را نخورند، وهم به اباطیل وگفته های خلط مبحث کننده گان حقایق دینی با افکار مغرضین ومستشرقین یهودی ومسیحی ترتیب اثر ندهند. براین اساس همانطوریکه اشاره شد با مراجعه به مصادر دست اول روایتی، تفسیری، کلامی وتاریخی هریک از مذاهب سنی وشیعه شکی نخواهد بود که رسول خدا (صلى الله علیه وآله) بعد از طرح وایراد مسائل خدا شناسی، پیامبر شناسی واصل مسئله امامت وخلافت بعد از خود، بیش از هر مسئله عقیدتی وعملی واخلاقی روی موضوع اخرین خلیفه (برحق بعد از خود ویگانه مصلح جهانی) یعنی موضوع مهدی منتظر ودوران ولادت وکودکیش واز آن پس دوران های غیبت صغرى، غیبت کبرى، ظهور وقیام جهانی وچگونگی حکومتش، تکیه نمود. بطوریکه بخش مهم وغیر قابل انکاری از احادیث وفرموده هایش پیرامون شئون حضرت مهدی موعود منتظر خلاصه شده، واضافه بر محتوای مصادر فراوان ومنابع بیشمار حدیثی وتاریخی وعقیدتی که بخشی از هریک مختص به ذکر احادیث (مهدی منتظر) است.