اين تفاوت بزرگ به لطف بهرهگيري از سيستمهاي رباتيك نظير RUTH و بخش ميزان راحتي رانندگي از طريق ربات حاصل خواهد شد. اما چگونه؟ بازوهاي اين ربات از حس لامسه مخصوص خود در حين قرار گرفتن در پشت فرمان خودرو استفاده ميكند.
دادهها در اين حين به يك مركز پردازش رايانهاي انتقال مييابد تا مشخص شود آيا ساختار داخلي خودرو، بويژه نحوه نشستن ربات روي صندلي كه مشابه نحوه قرار گرفتن راننده در خودروست، با ساختار بدني انسان و در نتيجه راحتي راننده و سرنشينان منطبق است يا نياز به انجام اصلاحاتي دارد.
اين سيستم جديد رباتيك از سوي شركت فورد به كار گرفته شده و گفته ميشود در آيندهاي نزديك بيشتر خودروهاي توليدي اين شركت به وسيله اين سيستم مورد ارزيابي دقيق قرار ميگيرند.
ربات RUTH مجهز به شش مفصل است كه به آن اين امكان را ميدهد تا نهتنها شاسيهاي مختلف درون خودرو را فشار دهد بلكه دستگيرهها را نيز براحتي باز كند. همچنين اين ربات، قابليت آن را دارد تا ميزان نرمي صندلي و نحوه قرار گرفتن بدن راننده در پشت فرمان را اندازهگيري كند.
با توجه به دادههايي كه از اين طريق به دست ميآيد، مهندسان شركت فورد ميتوانند بهترين تصميمها را درخصوص طراحي فضاي داخلي خودروها اتخاذ كنند.
الين فرانكو از مديران ارشد فورد ميگويد: به لطف نتايجي كه از اين سيستم رباتيك به دست ميآيد، اطمينان خاطر قابل توجهي درخصوص راحتي فضاي داخلي خودرو حاصل ميشود. گذشته از آن، خودرويي كه فضاي داخلي آن بااستفاده از دادههاي اين ربات طراحي ميشود، آنقدر راحت و دلنشين است كه راننده در زمان قرار گرفتن در پشت فرمان احساس ميكند در يكي از لوكسترين و راحتترين اتاقهاي يك هتل پنج ستاره در مبلي لميده است.
به عقيده وي، انسان ممكن است اشتباهاتي در اين زمينه داشته باشد، اما RUTH نه. اين ربات هم اكنون در آمريكاي شمالي و در خط طراحي و توليد خودروي Fusion به كار گرفته شده است و البته پيش از آن در اروپا نيز كارايي خود را نشان داده است.
به عقيده كارشناسان، با كمك گرفتن از اين سيستم رباتيكي ميتوان دريافت كه انسان با قرار گرفتن در خودرو تا چه حد احساس راحتي و آسايش ميكند.
livescience - مترجم : مهدي پيرگزي