فروش محصولات اپل در سراسر جهان سیری صعودی دارد. اپل پول هنگفتی صرف تبلیغ محصولات خود نمیکند، اما بهرهگیری از همهمه رسانهای و اتحاد با هالیوود، مهمترین رمز توفیق این کمپانی در بازارهای جهانی است.
کمپانی اپل به موفقیتهای خیرهکنندهای در دنیای تکنولوژی دست یافته و دستاوردهای آن برای بسیاری از رقبا دستنیافتنی است؛ محصولات بینظیر اپل که تلفیق معجزهآسایی از هنر و قابلیتهای تکنولوژیکند، چنان در دنیا فراگیر شدهاند که زندگی و ارتباطات بسیاری از شهروندان کره زمین را هم بهطور محسوسی تحت تاثیر قرار دادهاند. اما بسیاری از مسائل مرتبط با این غول دنیای فناوری در پرده ابهام است و جهان چیز زیادی درباره آنها نمیداند. یکی از بزرگترین رموز موفقیت اپل در ۳۵ سالی که از تولد آن میگذرد، استراتژیها و تاکتیکهای بازاریابی است. برگ برنده اپل، که تاکنون ناشناختههای زیادی درباره آن وجود داشت.
مدیر بازاریابی اپل که برای پیگیری شکایت از سامسونگ بر سر حق اختراع محصولاتی نظیر آیفون و آیپد، درگیر دادگاه است، رازی را فاش کرده که پرده از ناشناختهها و نادانستهها پیرامون اپل برمیدارد. معمولا از چند ماه پیش از معرفی و ارائه رسمی هر محصول اپل، بازار شایعات و گمانهزنیها درباره آن چنان داغ میشود که کسر بزرگی از خبرهای دنیای تکنولوژی در رسانههای گوناگون دنیا به آن اختصاص مییابد. حتما تا به حال خبرهایی از این دست را دیدهاید: تصاویر به دست آمده از آیفون ۵، پیشبینیها درباره آیپد جدیدی که قرار است به بازار بیاید و گزارشهایی از این دست که دنیای رسانه را تسخیر میکند.
شاید باور نکنید که همین همهمه رسانهای، مهمترین علت موفقیت اپل در بازاریابی است. کمپانی اپل بیش از آنکه بودجههای هنگفت و کلان به تبلیغات تجاری اختصاص دهد، روی تبلیغات غیرمستقیمی از این دست حساب میکند؛ دامن زدن به شایعات و همهمه رسانهای درباره محصولات اپل، که هیچ هزینهای در بر ندارد. تاثیر این تکتیکهای تبلیغاتی تا حدی است که در سال ۲۰۰۷ پس از معرفی اولین نسل آیفون، تا زمان آغاز عرضه آن در بازارهای جهانی، اپل هیچ هزینهای برای تبلیغ آن نپرداخت.
بازوی دیگر تبلیغاتی اپل، فیلمهای هالیوودی است. اپل برای تبلیغ و ترویج محصولات خود، آنها را بهطور هوشمندانهای در فیلمهای هالیوودی نمایش میدهد تا بهطور نامحسوس با بهرهگیری از تاثیر استفاده از این محصولات توسط سوپرستارههای دنیای سینما، مشتریان را ترغیب به خرید آنها کند. فلسفه تبلیغات اپل مبتنی بر این رویکرد است: «محصولات ما قهرمانان داستاناند.»
یکی از مدیران اپل، مامور تماس با کارگردانان و تهیهکنندگان بزرگ هالیوود و برنامههای تلویزیونی است تا برای قرار دادن این محصولات و تعیین نقش آنها در فیلمنامهها برنامهریزی کند. بازار گوشیهای هوشمند و تبلتها، در تسلط کمپانی اپل است. این بازار بزرگ، در سال ۲۰۱۱ نزدیک به ۲۲۰ میلیارد دلار سود داشت که بخش عمده آن به کمپانی اپل و سامسونگ رسید. موفقیت اپل از زمانی در روندی همواره فزاینده و در سیری بهشدت صعودی قرار گرفت که برنامهریزیهای استراتژیک خود را تغییر داد. اپل حالا بر اساس نیاز کاربران و تقاضای موجود در بازار برنامهریزی نمیکند. اپل برای کاربران جهان نیازهای جدید تعریف میکند. این کمپانی، سال گذشته با ۳۳۷ میلیارد دلار سرمایه، به ثروتمندترین کمپانی جهان تبدیل شد.