روز قدس روزي است كه اسلام را بايد احيا كرد و احيا بكنيم و قوانين اسلام در ممالك اسلامي اجرا بشود»، «روز قدس روزي است كه بايد به همه ابرقدرتها هشدار بدهيم كه اسلام ديگر تحت سيطره شما، به واسطه عمال خبيث شما، واقع نخواهد شد. روز قدس، روز حيات اسلام است»، «روز قدس يك روز جهاني است. روزي نيست كه فقط اختصاص به قدس داشته باشد. روز مقابله مستضعفين با مستكبرين است. روز مقابله ملتهايي است كه در زير فشار ظلم آمريكا و غيرآمريكا بودند»، «روز قدس روزي است كه بايد مستضعفين مجهز بشوند در مقابل مستكبرين و دماغ مستكبرين را به خاك بمالند»، «روز قدس روزي است كه بايد سرنوشت ملتهاي مستضعف معلوم شود، بايد ملتهاي مستضعف اعلام وجود بكنند در مقابل مستكبرين».
اين جملات از آن بنيانگذار كبير انقلاب اسلامي است كه در مقاطع متعدد در وصف روز قدس بيان كردهاند. روز قدسي كه يك سال پس از پيروزي انقلاب اسلامي، ابتدا در تقويم ايران جاي گرفت و مدت زمان اندكي بعد، در تقويم مسلمانان جهان نيز ثبت شد و اينك بيش از سه دهه است كه مسلمانان دنيا در آخرين جمعه ماه رمضان به حمايت از مردم مظلوم فلسطين به خيابانها آمده و اشغال اراضي متعلق به فلسطينيان توسط رژيم اسرائيل را محكوم ميكنند.
اما اينك دو سالي است كه روز قدس با بيداري اسلامي در كشورهاي عربي گره خورده است و بيداري مردم مسلمان كشورهايي نظير تونس، ليبي و مصر بعد از تحمل سالها استبداد و خفقان، شيريني خاصي را به كام عدالتخواهان جهان نشانده است. اعراب فصل جديدي را در روابط و مناسبات سياسي تجربه ميكنند و اين در حالي است كه اين تجربه به مذاق بسياري خوش نيامده؛ چراكه سرشار از جسارت و شهامت عليه ظلم است. موضوعي كه امام خميني(ره) سالها قبل در جريان پيروزي انقلاب اسلامي به آن اشاره كرده و تاكيد ميكنند: «قيام عليه ظلم سيره انبياء بوده است.»
وقتي انقلاب اسلامي با رويكرد معنويت، احياي دين و دينگرايي به پيروزي رسيد اندك اندك دستاوردهايش هم به بار نشست؛ ازجمله اين كه انقلاب اسلامي در دنيايي كه با رشد سريع تفكرات الحادي، خداگريزي و گرايش بعضي از كشورهاي جهان به نظام فكري ـ سياسي سكولار و كمونيسم روبهرو بود، نهتنها توانست گفتمان ديني در ايران را تغيير دهد، بلكه شرايط جديدي را بهوجود آورد كه از ورود جهان به دورهاي متفاوت از ادوار گذشته و عصري با ويژگيهاي ممتاز ديني و معنوي حكايت ميكرد.
در واقع انقلاب اسلامي، در دنياي مملو از مكاتب مادي، ضمن گشودن دريچهاي از قدرت معنويات، اعتقادات ديني و مذهبي روي مردم ساير اديان، مسلمانان را نيز به آغوش اسلام بازگرداند كه اين امر موجبات مخالفت ساير مكاتب با آن را فراهم آورد. به اين ترتيب با استقرار نظام سياسي مبتني بر اسلام در ايران، همه مسلمانان در جهان هويتى تازه يافتند و احساس عزت و شخصيت اسلامى در آنان دميده شد. اين وضع با زنده كردن هر ساله مظلوميت مردم فلسطين و ظلمي كه در گوشهاي از جهان در حق مردمي ديگر صورت ميگيرد، به اوج خود رسيد و پس از آن، دميده شدن احساس آزادگي در كشورهاي مسلمان ديگر ديده شد.
البته اين بيداري مردم و بخصوص مسلمانان تاكنون همانند آنچه در ايران يا كشورهاي عربي منطقه رخ داد براي فلسطين نتيجهاي در برنداشته است، علتهاي مختلفي نيز براي آن ميتوان برشمرد كه مهمترين آن حمايت كشورهاي قدرتمند از حيات صهيونيستهاست و ديگري ضعفي است كه تا چندي قبل بين اعراب مسلمان وجود داشت؛ ضعفي ناشي از عدم باور خود و توانايي ملتي كه از قضا مسلمان نيز هست.
در نتيجه اين مسائل تا پيش از اين، آزاديخواهاني كه در حمايت از آزادي سرزمين فلسطين، روز قدس را با حضور خود ارج مينهادند كمتر به اين باور رسيده بودند كه آرزوي آزادي قدس هم با وجود حمايتهاي گستردهاي كه از صهيونيستها ميشود، دست يافتني و وقوعش امكانپذير است و ميتواند رنگ واقعيت به خود بگيرد، اما اين موضوع كه حكومت نظامهاي ديكتاتور باسابقه، سرانجام تسليم خواسته مردم خود كه سلاحي جز سنگ و مشت نداشتند شدند، اين روحيه را در مسلمانان ساير كشورها تقويت كرده كه آزادي قدس امكانپذير است.
نگاهي به گذر تاريخ نشان ميدهد هر جاي عالم كه مظلوم هست اسلام به آنجا رفته است و همين اسلام هم آموزههايي دارد كه بر مبناي آن در جهاد براي احياي دين، عدالت و آزادي، نبايد هيچ خوفي را در قلبها راه داد. قيام و پيروزي كشورهاي عرب منطقه نيز مويد اين امر است و در اصل براساس چنين آموزههايي است كه ما ميبينيم با وجود اقدامات نظامي دولت بحرين عليه شهروندانش، به رغم گلولههاي بيشماري كه به سوي مردم رها ميشود، پيرمردي در ميان آثار به جا مانده از مسجد امام صادق(ع) در منطقه نويدرات بحرين نماز ميگذارد بيآن كه بترسد يا اندكي ترديد براي ادامه راهش داشته باشد.
صدور انقلاب هم نه به عنوان يك آرمان بلكه به عنوان يك ضرورت براي امت اسلامي نيازي است حياتي و غفلت نسبت به آن در برههاي كه بيشترين نياز به آن احساس ميشود، قابل جبران نخواهد بود. اين هشداري است كه امام خميني(ره) از همان ابتداي انقلاب صريحا و مكررا اعلام كردهاند: «ما بايد در صدور انقلاب به جهان كوشش كنيم و تفكر اين كه ما انقلابمان را صادر نميكنيم كنار بگذاريم، زيرا اسلام بين كشورهاي مسلمان فرقي قائل نميباشد و پشتيبان تمام مستضعفين جهان است. از طرفي ديگر تمام قدرتها و ابرقدرتها كمر به نابوديمان بستهاند و اگر ما در بسته بمانيم قطعا با شكست مواجه خواهيم شد. ما بايد حسابمان را صريحا با قدرتها و ابرقدرتها يكسره كنيم و به آنها نشان دهيم كه با تمام گرفتاريهاي مشقتباري كه داريم، با جهان برخوردي مكتبي ميكنيم». به اين ترتيب ميبينيم كه دين با انقلاب اسلامي بار ديگر نقش يك نيروي تأثيرگذار را بازي كرد و اينك بويژه در تحليل اوضاع كشورهاي اسلامي مورد توجه قرار گرفته است.
به همين خاطر در حال حاضر بايد منتظر نظم جديد اسلامي جهاني باشيم. نظم نويني كه نه از نوع اسرائيلي است و نه از نوع آمريكايي. نه فرانسيس فوكوياما ميتواند در اين باره نظريه صادر كند و نه ديگر نظريهپردازان علوم سياسي، اما جالب آن كه بزرگمرد انقلاب اسلامي سالها قبل درباره سرنوشت امروز مردم مظلوم جهان براساس وعده خداوند مبني بر حكومت مستضعفان بر جهان، پيشبينيهايي كرده بودند و آنچه امروز درباره تحولات منطقه ميبينيم، همه و همه نشاندهنده اين است كه انقلابها مربوط به كشور خاصي نيست و ساريتر از آن است كه در يك كشور خاص متوقف شود. اين تحولات همچنان در حال گسترش است و دور از انتظار نيست كه دامنگير كشورهاي ديگر درگير با ديكتاتوري نيز بشود. امروزه امواج خروشان اين اتفاق بلند شده و در حال نزديك شدن به نقطه اوج خود است. اين امواج با عنايت خداوند حتي ميتواند مرزها را درنورديده و به مسجدالاقصي هم برسد. به همين خاطر اميد ميرود در نتيجه اين رويدادها، آزادي سرزمين قدس نيز حاصل شود. موضوعي كه تحقق آن آرزوي بنيانگذار انقلاب نيز بود و به طور قطع در آيندهاي نهچندا ن دور عينيت مييابد.
فرازهايي از سخنان مقام رهبري درخصوص روز قدس و فلسطين
ـ روز قدس نشاندهنده صفبندي حق و باطل، صفبندي عدل در مقابل ظلم است. روز قدس فقط روز فلسطين نيست، روز امت اسلامي است، روز فرياد رساي مسلمانان عليه سرطان كشنده صهيونيسم است كه به وسيله دست متجاوز اشغالگران مداخلهكنندگان قدرتهاي استكباري به جان امت اسلامي افتاده است. روز قدس، چيز كوچكي نيست. روز قدس يك روز جهاني است.
ـ روز قدس يكي از آن جلوههاي حقيقي اتحاد و انسجام دنياي اسلام است.
ـ در كنار مسأله فلسطين، بيتالمقدس نيز از اهميت والايي برخوردار است. امروز توطئههاي رنگارنگي براي غصب و بلعيدن اين شهر مقدس و از بين بردن آثار اسلامي آن توسط صهيونيستها در جريان است ولي اين شهر به همه مسلمانان تعلق دارد و همه قدس پايتخت همه فلسطين است و مسلمانان اجازه نخواهند داد نقشههاي شوم دشمنان جامهعمل بپوشد و با آن مقابله خواهند كرد.