0

چند توصيه پزشکي در ماه رمضان

 
mostafataleb
mostafataleb
کاربر طلایی3
تاریخ عضویت : فروردین 1388 
تعداد پست ها : 1378
محل سکونت : اصفهان

چند توصيه پزشکي در ماه رمضان

دكتر مهشيد چايچي
 


حتماً شما هم توصيه‌هاي زيادي براي روزه‌داري شنيده‌ايد که مي‌تواند به شما کمک کند تا بهتر روزه بگيريد و با سلامتي بيشتر بتوانيد از توفيق عبادت بيشتر بهره‌مند شويد ما هم در اين قسمت چند نکته را از زبان متخصصان تغذيه درباره سحري يادآوري مي‌کنيم:

1) هنگام سحر شيريني و مواد قندي زياد نخوريد. استفاده از مواد قندي و شيريني به مقدار زياد در وعده سحر باعث افزايش ناگهاني هورمون انسولين در خون و در نتيجه كاهش ناگهاني قند خون در طول روز مي‌شود. که با عوارضي چون سرگيجه، بي‌حالي، پرخاشگري، عصبانيت و ضعف ناگهاني، اين كاهش قند خون خودش را نشان مي‌دهد.

2) وعده سحري را حذف نکنيد. زيرا حذف وعده سحري باعث ايجاد اختلال در سوخت و ساز بدن مي‌شود و همچنين بوي بد دهان، سردرد، دردهاي عضلاني، سوزش سر دل، افزايش ناراحتي معده، بي‌خوابي و عصبانيت را به دنبال دارد.

3) هنگام خوردن سحري هم مانند افطار زياده‌روي نکنيد. پرخوري در هنگام سحر از احساس گرسنگي در طول روز جلوگيري نمي‌كند، بلكه در ساعات ابتدايي بعد از سحر، فشار زيادي را به معده و دستگاه گوارشي شما وارد مي‌كند. اين وضعيت باعث مي‌شود علايمي نظير سوء‌هاضمه، درد و نفخ معده بروز كند. روزه‌داران بايد در وعده سحر غذاي سبك بخورند و از مصرف غذاهاي چرب، سرخ‌كردني و پرحجم پرهيز كنند.

4) بهتر است از مصرف نمك زياد و ادويه زياد خودداري كنيدزيرا باعث تشنگي شما در طول روز مي‌شود.

5) بهتر است بعد از خوردن سحري با کمي فاصله و ديرتر بخوابيد زيرا وضعيت درازكش سبب برگشت مواد غذايي به مري و ترش‌كردن مي‌شود از اين رو روزه‌داران در طول روز اذيت خواهند شد و اگر اين وضعيت ادامه داشته باشد باعث سوزش سردل و بيماري «رفلاكس معده و مري» در فرد مي‌شود.

6) براي کاهش تشنگي در طول روز در سحري ميوه و سبزيجات بيشتر مصرف کنيد. ولي مصرف چاي زياد و پررنگ به دليل خاصيت ادرار‌آوري و كافئين موجود در آن در وعده سحري مناسب نيست. بهترين نوشيدني آب است و بهترين زمان نوشيدن آب كافي، يك ساعت بعد از افطار تا نيم ساعت قبل از وعده سحري است

یک شنبه 15 مرداد 1391  4:29 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها