حجتالاسلام تقوی:
بخش دانشگاهی نمايشگاه قرآن توانايی قرآن برای نظامسازی را به نمايش گذاشته است
گروه فعاليتهای قرآنی: مدير بخش دانشگاهی بيستمين نمايشگاه بينالمللی قرآن در تشريح فعاليتهای اين بخش اظهار كرد: میتوان انتظار داشت كه جامعيت قرآن و احساس غنايی را كه ما با قرآن خواهيم داشت، در بخش دانشگاهی نمايشگاه قرآن مشاهده كرد.
به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)، حجتالاسلام و المسلمين سيدمهدی تقوی، مدير بخش دانشگاهی بيستمين نمايشگاه بينالمللی قرآن كريم با حضور در استوديوی پخش زنده گفتوگوی 20 شبكه چهارم سيما به بيان ويژگیهای اين بخش پرداخت. وی در پاسخ به پرسش كيوان تاجالدينی، مجری برنامه، كه دانشگاهها چه نقشی میتوانند در تسری قرآن در زندگی مردم به ويژه قشر فرهيخته داشته باشند؟ گفت: جواب در دو كلمه ايمان و عمل صالح است.
رئيس سازمان فعاليتهای قرآنی دانشجويان كشور در ادامه تصريح كرد: در آيات زيادی به اين دو كلمه اشاره شده است. حوزه و مركز اصلی ايمان، قلب است كه كانون محبت و معرفت به قرآن است. حوزههايی مانند تلاوت و حفظ آيات قرآن كريم اين مأموريت را برعهده دارند تا آن محبت و انس با قرآن را ايجاد كنند. همچنين مجموعهای از مباحث كلامی و عقيدتی كه در مراكز دينی به آن پرداخته میشود نيز به دنبال ايجاد اين باورها و اعتقاد به قرآن و اعجاز قرآن در قلبها هستند.
وی افزود: پس از اينكه اين باور ايجاد شد، زمانی كه بخواهيم به عرصه عمل برسيم اينجا مغز است كه نقش ايفاء میكند تا برای آن باور و محبتی كه ايجاد شده، برنامهريزی كند، دستور صادر كرده تا براساس آن محبت و معرفت عمل كنند. اگر بخواهيم اين موضوع را در عرصههای اجتماعی ببينيم و وارد عرصه حيات بشری شويم، آن بخشی كه كار مغز را انجام میدهد و اين باور و عقيده را مانند مغز تبديل به سيستم و در ادامه مبدل به رفتار و سپس، نظام میكند، بخش دانشگاهی است.
حجتالاسلام تقوی با اشاره به اينكه دانشگاه اين ايمان و عقيده حاصله در جامعه را به نظامهای مختلف اجتماعی، اقتصادی و ... تبديل میكند، گفت: دانشگاه، معارف اقتصادی قرآن را تبديل به نظام اقتصادی میكند. دانشگاه است كه معارف در حوزه سلامت را تبديل به نظام سلامت میكند، همچنين در حوزه مديريت و ديگر حوزهها، دانشگاه است كه با نظامسازی در حوزههای مختلف سعی میكند عمل در جامعه را در همه عرصهها مديريت كند.
مدير بخش دانشگاهی بيستمين نمايشگاه بينالمللی قرآن كريم ادامه داد: دانشگاه، همانند كارخانهای است كه ابزار و مواد خام را در اختيار دارد. در واقع با داشتن دانشگاه قرآنی میتوانيم قرآن را در تمامی ابعاد زندگی ببينيم، چرا كه هدف از نزول قرآن فقط رسيدن به عبادت فردی نيست، بلكه اقامه عمل صالح در جامعه، كار دانشگاه است. دانشگاه میتواند در قالب دستورالعملها و طرحهای پژوهشی قوی اين عمل صالح را در جامعه تسری دهد. پس میتوانيم انتظار داشته باشيم كه جامعيت قرآن را در بخش دانشگاه نمايشگاه و يا در فعاليتهای قرآنی دانشگاهها ببينيم.
تقوی در پاسخ به اين پرسش كه چگونه میتوان پيشرفت در فعاليتهای قرآنی دانشگاهها را طی اين سالها ارزيابی داشته و سنجيد؟ گفت: در سال گذشته كه بودجه نيمدرصد فعاليتهای قرآنی تخصيص پيدا كرد و قبل از آن با تصويب و ابلاغ منشور توسعه فرهنگ قرآنی، روند فعاليتهای قرآنی جهش بزرگی پيدا كرد. اما دقت كنيد رسالت دانشگاه توليد علم با محوريت قرآن است، يعنی همان تحول علوم انسانی كه اين تحول يك مسئله بنيادی و زمانبر است. كسی انتظار ندارد در زمان كوتاه اين عملياتی شود و به نقطه اوج برسيم.
وی ادامه داد: مقام معظم رهبری سخنی دارند كه اگر ما خوب و قوی كار كنيم، 50 سال آينده میتوانيم در نقطه اوج جهان قرار گيريم. بايد به اتفاقاتی مانند سردرگمی كه مردم از نظام سرمايهداری دارند و اين نااميدی از الگوهايی كه هماكنون دنيا را مديريت میكند، توجه كرد. عطشی در دنيا ايجاد شده، اين عطش بسيار زياد میتواند سرعت كار ما را برای پيدا كردن مسير درست بيشتر سازد. چون الگوی ديگری در دنيا نيست كه مردم بخواهند به آن دل ببندند. كمونيسم كه به زبالهدان تاريخ پيوست و سرمايهداری كه دچار چنين وضعيتی است و تنها نظامی كه هماكنون همه به آن روی آوردهاند، اسلام است و تنها گزينه كوچك اما بسيار موفق، نظام جمهوری اسلامی ايران است. وقتی مطالبه از اسلام زياد شود، اين استقبال جهانی از اسلام باعث میشود يك همت مضاعف و جهادی در عرصههای مختلف شكل گيرد.
مدير بخش دانشگاهی بيستمين نمايشگاه بينالمللی قرآن كريم در پاسخ به اين پرسش كه دانشگاهها چگونه میتوانند از قرآن برای بيداری اسلامی كمك گيرند؟ بيان كرد: الان مشكلی كه در منطقه وجود دارد اين است كه استقلال سياسی شكل گرفته است، اما استقلال مديريتی و اقتصادی شكل نگرفته و اين خطر وجود دارد كه نظام غرب از همين ضعف مديريتها سوءاستفاده كند. الان بخش دانشگاهی و در مجموع دانشگاهها در فعاليتهای قرآنی خود به دنبال اين نظامسازی هستند.
وی تصريح كرد: مراجعهكنندگان به بخش دانشگاهی بيستمين نمايشگاه قرآن میتوانند با جامعيت قرآن از نزديك آشنا شوند. نشستهای تخصصی بسيار قوی در اين بخش برگزار میشود كه علاقهمندان با مراجعه به سايت نمايشگاه قرآن میتوانند از زمان و مكان و اسامی كارشناسان مطلع شوند. در مجموع در بخش دانشگاهی برگزاری 50 نشست پيشبينی شده است. هر روز قبل از افطار و بعد از آن، نشست خواهد بود به طور نمونه، دوم مردادماه، نشست «انسان شناسی و اقتصاد در قرآن» با حضور استاد ميرمعزی را خواهيم داشت.
تقوی تأكيد كرد: اگر دوستان در بخش دانشگاهی وارد شوند، قرآن را به گونه ديگری خواهند ديد و به اعتقادی عميقتر خواهند رسيد. اينكه با داشتن قرآن كريم، ديگر بینياز هستيم و اگر مشكلی همچنان باقیمانده است به دليل آن است كه به قرآن كمتر مراجعه شده است. از ويژگیهای مهم بخش دانشگاهی بيستمين دوره، اين است كه بخشهای تحول علوم انسانی، اعجاز علمی قرآن و بخش حوزوی در يك مجموعه هستند. مراجعهكنندگان اگر در همين چند بخش يك سعی صفا و مروه انجام دهند، قول میدهم نگاهشان به قرآن تغيير كند و آن اعتماد بهنفس و آن احساس غنايی كه ما با قرآن خواهيم داشت میتوانند در اين بخش بيابند. به تعبير امام سجاد(ع) اگر شرق و غرب عالم بميرند من نگرانی ندارم وقتی قرآن با من است.
يادآور میشود، بيستمين نمايشگاه بينالمللی قرآن كريم تا 24 مردادماه در شبستان اصلی مصلای امام خمينی(ره) برگزار میشود.