0

اخبار قرآنی دوشنبه 2 مرداد91

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:اخبار قرآنی دوشنبه 2 مرداد91

برگزاری دوره‌های قرائت تخصصی و حفظ قرآن در مؤسسه تسنيم زنجان

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: مؤسسه تسنيم زنجان اقدام به برگزاری دوره‌های قرائت تخصصی و حفظ قرآن ويژه تابستان كرده است.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)، مؤسسه قرآنی تسنيم زنجان اقدام به برگزاری دوره­های قرائت تخصصی و حفظ كل قرآن كريم نموده است.

لازم به ذكر است، در اين مؤسسه قرآنی علاوه بر دوره حفظ كل قرآن كريم، دوره حفظ موضوعی نيز برگزار می­شود كه در اين دوره آيات قرآن كريم بر اساس موضوعات و به صورت طبقه‌بندی شده حفظ می­شود

لازم به ذكر است، كلاس­های حفظ موضوعی و قرائت تخصصی قرآن با حضور ثبت نام شدگان و مربيان در نظر گرفته شده برای اين دوره روزهای دوشنبه هر هفته برگزار می­شود.

در پايان ياداور می‌شود، علاقه‌مندان می­توانند جهت ثبت نام در دوره­های مذكور به اين مؤسسه قرآنی واقع در كوی فرهنگ، نبش نسترن 7 مراجعه كنند.

خبرنگار: روح‌الله قاسمی

دوشنبه 2 مرداد 1391  10:56 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:اخبار قرآنی دوشنبه 2 مرداد91

مرحله اول طرح حفظ جزء 30 قرآن در مؤسسه نورالهدی تهران برگزار شد

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: مرحله اول طرح حفظ جزء 30 قرآن كريم از سوی سازمان تبليغات اسلامی استان تهران با حضور 15 فراگير در مؤسسه قرآنی نورالهدی تهران برگزار شد.

 

مهديه خرمدل، مديرمسئول مؤسسه قرآنی نورالهدی تهران، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)، با بيان اين خبر گفت: پس از ابلاغيه سازمان تبليغات اسلامی استان تهران به مؤسسه نورالهدی تهران 15 نفر در طرح آموزش حفظ جزء 30 قرآن كريم حضور يافتند.

اين مدرس قرآن اضافه كرد: در اين راستا افراد شركت‌كننده با تعاليم مربوط به حفظ جزء 30 قرآن كريم آشنا شدند كه بايد يادآور شد يك كلاس در قالب 10 جلسه برگزار شد.

وی ضمن بيان مطلب فوق، تأكيد كرد: آزمون پايانی مرحله اول طرح حفظ جزء 30 قرآن كريم 7 مردادماه برگزار می‌شود كه اسامی افراد برتر به سازمان تبليغات اسلامی استان تهران ابلاغ و افرادی كه موفق به رتبه نشده باشند در مرحله دوم حضور خواهند يافت.

خرمدل در ادامه اظهار كرد: يك مربی قرآن برای تدريس اين دوره‌های قرآنی اختصاص داده شده است كه در اين راستا تنها افراد بالای 18 سال می‌توانند حضور يابند.

يادآور می‌شود در اين مؤسسه قرآنی در ماه رمضان به صورت روزانه 30 جزء قرآن كريم با حضور بانوان قرآن‌آموز تلا‌وت خواهد شد.

دوشنبه 2 مرداد 1391  10:57 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:اخبار قرآنی دوشنبه 2 مرداد91

نرم‌افزار «كلبه نور» ويژه كودكان امسال در نمايشگاه قرآن رونمايی شد

گروه خبرنگاران افتخاري / محمدحسن سمسارپور: برای اولين‌بار در كشور شركت دژكام فن‌آوری اقدام به توليد و توزيع نرم‌افزاری قرآنی كرده كه علاوه بر بخش‌های موجود در نرم‌افزار والدين می‌توانند برای كودكان خود آموزش‌هايی را به صورت آموزش همراه با بازی ايجاد كنند.

به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)، در بيستمين نمايشگاه بين‌المللی قرآن كريم، اولين نرم‌افزار هوشمند محتواساز قرآنی ارائه شد. در اين نرم‌افزار بخش‌‌های مختلفی با استفاده از سيستم محتواساز ايجاد شد و به عنوان نمونه داخل مجموعه موجود است.

اين بخش‌ها شامل 100 محتوای آموزشی قرآنی، مذهبی همراه با بازی است كه در زمينه‌های شعر و ترانه، قصه، قرآن، بازی‌های فكری، آموزشی و ... است.

علاوه بر اين والدين نيز می‌توانند محتوای مورد علاقه خود را ساخته و در اجراهای بعدی فرزندان از محتوای ايجاد شده آن‌ها در نرم‌افزار استفاده كنند. با اين ايده هر خانواده خود توانايی دارد با كمترين دانش فنی اقدام به توليد محتوای مورد تأييد خود كرده و آن را در اختيار فرزندان خود قرار دهد.

يادآور می‌شود، اين محصول در نمايشگاه قرآن، بخش رسانه‌های ديجتال در غرفه مؤسسه دژكام فن‌آوری در دسترس عموم قرار گرفته است.

دوشنبه 2 مرداد 1391  10:57 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:اخبار قرآنی دوشنبه 2 مرداد91

مدرس دانشكده علوم قرآنی زاهدان:
بهره‌مندی دانشجویان از قرآن و عترت منجر به اسلامی شدن دانشگاه‌ها می‌شود

گروه علم و انديشه: اگر بتوانيم دانشگاه‌ها را به‌طور كامل از قرآن و عترت بهره‌مند كنيم و این امر را نه به‌عنوان شعار بلكه به‌عنوان مسئله مسلم عملی قرار دهيم، دانشگاه‌ها به سمت اسلامی شدن قدم برمی‌دارند.

حجت‌الاسلام مصطفی باهری، مدرس دانشكده علوم قرآنی زاهدان در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه سيستان و بلوچستان با بيان اين مطلب گفت: در بحث اسلامی شدن دانشگاه‌ها آنچه را که بايد مد‌نظر قرار دهيم، وابستگی مطلق به تعاليم دين است، اگر بتوانيم دانشگاه‌ها را به‌طور كامل از قرآن و عترت بهره‌مند كنيم و این امر را نه به‌عنوان شعار بلكه به‌عنوان مسئله مسلم عملی‌ قرار دهيم، دانشگاه‌ها به‌سمت اسلامی شدن قدم برمی‌دارند.

مدرس دانشكده علوم قرآنی زاهدان گفت: الگو قرار دادن شخصيت‌هايی كه در مجموعه دانشگاهی بوده و از تقيدات اسلامی برخوردار بودند و كسانی‌كه در خارج از دانشگاه هستند و از مسائل اسلامی به‌خوبی برخوردارند باعث می‌شود برداشت‌های سطحی در دانشگاه به برداشت عميق و استدلالی تبديل شود.

وی گفت: همچنين موظفيم جهات منفی را در‌نظر گرفته و آن‌ها از برخوردها و برداشت‌های دانشگاه دور كنيم، در دانشگاه‌ها مسائل دين راه ندارد يا دروس عمومی و یا غير‌تخصصی مطرح می‌شود، اگر اين برداشت‌ها را تبديل به برداشت واقعی کرده و تشنگی و عطش را در دل دانشجو و استاد ايجاد كنيم تا او احساس كند اسلام برای امورات زندگی و حتی مسائل دانشگاهی، برهان و استدلال عقلی دارد، طبيعی است كه دانشگاهيان به تعاليم اسلامی روی می‌آورند و در نتيجه درصدد عمل كردن به تعالیم اسلامی با الگو قرار دادن شخصيت‌های اسلامی برمی‌آیند و بدین ترتیب اسلام جز‌ اعتقادات آنان قرار گرفته می‌شود و آن را به‌عنوان دو اصل علمی و عملی می‌پذیرند.

باهری گفت: بحث جداسازی دختران و پسران در دانشگاه در بعضی موارد منجر به رقابت‌های علمی می‌شود و به نوع خود قدمی در جهت قرار نگرفتن در معرض وسوسه‌های شيطان است و از تحريك قوای شهوانی و از بعضی مفاسدی كه در دانشگاه‌ها وجود دارد جلوگيری می‌شود.

وی گفت: اما كار ريشه‌ای‌تر در حقيقت، بزرگتر از جداسازی دختران و پسران است زيرا حتی با وجود جداسازی ممكن است در جهت عمق بخشيدن به مسائل اسلامی قدم برنداريم، زيرا آنچه‌كه دانشگاه‌ها را به سمت اسلامی شدن پيش می‌برد، عمق بخشيدن به مسائل اسلامی در دو سطح علمی و عملی است كه البته بايد نظارت‌هايی وجود داشته باشد.

وی اظهار كرد: در خيلی از موارد، جداسازی دختران از پسران در دانشگاه نتيجه‌های معنوی دارد و دو طرف را وادار به رقابت می‌كند و از بعضی امورات شهوانی حفظ می‌كند و لكن اين تمام علت نيست.

وی در ادامه گفت: بعضی گمان می‌كنند تفكيك جنسيتی تبعاتی درپی‌ دارد و دانشجویان نسبت به مسائل آينده زندگی، دچار اختلال می‌شوند زيرا در مواجه با جنس مخالف نيستند و در نتيجه پخته نمی‌شوند، ولی این نظریه قابل قبول نیست چون به هر‌حال، فرد در كوچه و بازار هم با قشر مخالف در تعامل است.

وی افزود: طبق آموزه‌های دينی نگاه كردن به جنس مخالف، تير و دام شيطان است كه حيثيت، شخصيت، اعتقاد و آبروی خانوادگی را دچار اختلال می‌کند و چه بسا اين اختلاط‌ها خيلی از حيثيت‌ها را خدشه‌دار كند، بنابراين تفكيك‌سازی، وجاهت، وقار، احترام و حيای شخصی را محفوظ نگه می‌‌دارد و عكس اين جريان هم هست يعنی اگر تفكيك نباشد، حيا دريده می‌شود و اتفاقات ناگوار به‌وجود می‌آيد.

حجت‌الاسلام باهری بیان کرد: پس از انقلاب در زمينه اسلامی شدن دانشگاه‌ها هم به لحاظ نظارتی و هم در زمینه قوانين، فعالیت‌های شایسته‌ای انجام شده است و قوانین خوبی مدون شده و نظارت‌های بسیار سالم و بی‌دغدغه‌ای صورت گرفته است.

وی افزود: به‌وجود آوردن بعضی از مبانی يا اخلاق عملی ـ علمی در دين، تأثيرات مثبت و سازنده‌ای دارد و حتی انتخاب اساتيد، دقت و پيگيری امر درسی پس از كلاس در دانشگاه‌ها به‌عنوان روی آوردن به اسلامی شدن دانشگاه‌ها، قدم‌های خوبی است اما اين قدم‌ها قوانینی هستند که اجرايی نشده‌‌اند و دچار نواقصی هستند، اگر بخواهيم به مرحله اصلی برسيم بايد اين قوانين را تعميق، گسترش و فراگير كنيم.

وی محيط دانشگاهی را برای پياده كردن مسائل اسلامی محيطی مستعد دانست و افزود: اين فضا برای تبليغ دين و تعميق آموزه‌های دينی فضای خوب و مناسبی است و سفارش ما به‌عنوان كسانی كه وظيفه تعليم و تعلم در دانشگاه را برعهده دارند، این است که بايد از اين فضا به نفع مسائل اخروی، اعتقادی و گسترش فرهنگ اسلامی استفاده كنيم و اسلام را به‌صورت زيبا و پوست‌كنده معرفی كنيم و به دنبال برداشت‌های سليقه‌ای و شخصی نباشيم.

مدرس دانشكده علوم قرآنی زاهدان گفت: ما بايد به‌دنبال آنچه كه حقيقتاً از اسلام فهميديم باشيم و آن درست را به دانشجو القا كنيم و در كلاس درس در هر سطحی و بينشی و سیاسی، به‌عنوان امانت با دانشجو برخورد كنيم و در نتيجه‌ی اين تفكر، به‌صورت يقين رياضی را در مقابل دين استفاده نمی‌كنيم بلكه به‌عنوان تبليغ دين استفاده می‌كنيم.

باهی در پایان اظهار کرد: بنابراین وظيفه ما گسترش و تبليغ دين باید باشد و كلاس درس، وسیله امرار معاش نباشد بلكه يك وظيفه و امانت الهی باشد و هرگاه به دانشجو به عنوان یک امانت نگرستیم و در حفظ آن کوشیدیم، می‌توانیم به آینده جامعه امروز خود، امید داشته باشیم، چراکه این دانشجو است که عهده‌دار آینده‌ی این جامعه است.

دوشنبه 2 مرداد 1391  10:57 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:اخبار قرآنی دوشنبه 2 مرداد91

در طول ماه رمضان؛
كرسی‌های هفتگی «تلاوت قرآن» در خراسان جنوبی برگزار می‌شود

گروه فعاليت‌های قرآنی: مسئول دارالقرآن كريم سازمان تبليغات اسلامی خراسان جنوبی از برگزاری كرسی‌های «تلاوت قرآن‌كريم» به‌صورت هفتگی در ماه مبارك رمضان خبر داد.

محمدرضا اشرفی، مسئول دارالقرآن كريم سازمان تبليغات اسلامی خراسان جنوبی در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه خراسان جنوبی گفت: شاخصه اصلی كرسی‌های هفتگی، دائمی بودن تلاوت در طول سال‌ و كوتاه بودن مدت مراسم است.

وی تصريح كرد: اين كرسی‌ها به اين گونه‌ای است كه يكی از قاريان ممتاز استان بلافاصله بعد از نماز به تلاوت آيات قرآن و بعد از شرح و معنای آيات تلاوتش را برای حاضران بيان می‌كنند كه در مجموع كل اين مراسم 30 دقيقه طول می‌كشد.

مسئول دارالقرآن كريم سازمان تبليغات اسلامی خراسان جنوبی با اشاره به اينكه اين كرسی‌ها بعد از ماه مبارك رمضان تا پايان سال ادامه دارد، خاطرنشان كرد: اين مراسم در شهرستان بيرجند شب‌های پنج‌شنبه در مسجد امام جعفر صادق(ع) و فردوس شب‌های چهارشنبه مسجد 14 معصوم و اسلاميه شهرستان فردوس شب‌های پنج‌شنبه مسجد جامع اسلاميه برگزار می‌شود.

اشرفی از همكاری با صدا و سيمای استان در پخش مراسم ترتيل‌خوانی قرآن خبر داد و گفت: هر روز يك جزء از قرآن از ساعت 17 الی 18 در محل هيئت محبان‌الزهرا(ع) بيرجند قرائت می‌شود كه اين مراسم به‌صورت مستقيم از شبكه استانی نيز پخش می‌شود.

دوشنبه 2 مرداد 1391  10:58 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:اخبار قرآنی دوشنبه 2 مرداد91

طی سال جاری؛
اولين دوره مسابقات قرآن ويژه دستگاه‌های فرهنگی كشور برگزار می‌شود

گروه فعاليت‌های قرآنی: رييس سازمان دارالقرآن‌الكريم از برگزاری اولين دوره مسابقات قرآنی ويژه دستگاه‌های فرهنگی كشور طی سال جاری خبر داد.

مهدی قره‌شيخ‌لو، رييس سازمان دارالقرآن الكريم، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری قرآنی (ايكنا) با بيان اين مطلب اظهار كرد: اولين دوره مسابقات قرآن ويژه دستگاه‌های فرهنگی و قرآنی كشور با همكاری دبيرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی كشور در سال جاری برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: اين مسابقات در رابطه با دستگاه‌های فرهنگی كشور برای نخستين بار با اين هدف كه در رابطه با فضای اين دستگاه‌ها كه مأموريتشان كار فرهنگی است، برگزار می‌شود تا موضوع قرآن بيش از پيش پررنگ‌تر شود.

قره‌شيخ‌لو با اشاره به طرح‌‌های جديد اين سازمان در سال جاری افزود: هم‌زمان با ماه رمضان در مركز هر استان با حمايت وزارت ورزش و جوانان برنامه‌های قرآنی ويژه جوانان و نوجوانان برگزار می‌شود.

وی گفت: اين طرح از اول هفته آينده در استان‌های مختلف سراسر كشور با حضور جوانان و جوانان و برگزاری هر شب يك محفل انس با قرآن كريم اجرايی می‌شود.

رييس سازمان دارالقرآن الكريم اضافه كرد: جشن فجر نيز از ديگر برنامه‌های اين سازمان در سال جاری است كه طی برنامه‌ريزی‌های صورت گرفته از سال گذشته تاكنون فضای مركزی را انتخاب كرده و هر شب يك سازمان، وزارتخانه و دستگاه‌های مختلف به همراه پرسنل و خانواده‌های خود در آن به فعاليت قرآنی می‌پردازند.

وی عنوان كرد: مقدمات اين طرح انجام شده و طی روزهای آينده نيز نهايی و تا دهه فجر امسال اجرايی خواهد شد.

دوشنبه 2 مرداد 1391  10:58 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:اخبار قرآنی دوشنبه 2 مرداد91

در گفت‌و‌گو با ايكنا مطرح شد؛
گلايه‌های هژبری از برخی انتقادات به تسلط نداشتن دانش‌آموزان بر روخوانی قرآن

گروه كودك و نوجوان: معاون پرورشی و فرهنگی وزير آموزش و پرورش در پاسخ به برخی انتقادات مبنی بر تسلط نداشتن دانش‌آموزان به روخوانی و روان‌خوانی ساده قرآن گفت: از اين انتقادات گلايه دارم، بهتر‌ است اين كارشناسان سری به مدارس بزنند و مشاهده كنند كه دانش‌آموزان تا چه ميزان به روخوانی قرآن مسلط هستند.

 

حسين هژبری، معاون پرورشی و فرهنگی وزير آموزش و پرورش، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) در پاسخ به پرسش ايكنا مبنی بر وجود برخی انتقادات گفت: بحث عدم تسلط دانش‌آموزان نسبت به روخوانی و روان‌خوانی ساده قرآن مربوط به نسل فعلی نيست، و پيشنهاد می‌دهم، كارشناسان سری به مدارس بزنند كه البته در اين صورت مشاهده خواهند كرد كه دانش‌آموزان پايه پنجم ابتدايی تا چه ميزان به روخوانی قرآن مسلط هستند و به راحتی به روخوانی و روان‌خوانی قرآن می‌پردازند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزير آموزش و پرورش با يادآوری اينكه در گذشته آموزش قرآن در مدارس از پايه‌های پايانی مقطع ابتدايی آغاز می‌شود، عنوان كرد: اين مسئله در نظام آموزشی كنونی مشاهده نمی‌شود و هم‌اكنون آموزش قرآن از همان پايه‌های اول و دوم ابتدايی آغاز می‌شود و به همين دليل هم‌اكنون دانش‌آموزان پايه پنجم ابتدايی هيچ مشكلی در روخوانی قرآن ندارند.

وی با اشاره به اينكه دانش‌آموزانی كه از سال تحصيلی آينده وارد پايه ششم ابتدايی خواهند شد، هيچ مشكلی در روخوانی قرآن ندارند، ادامه داد: برنامه‌ها و فعاليت‌های قرآنی خوبی طی سال‌های گذشته در مدارس اجرا شده كه همين برنامه‌ها موجب شده تا سطح روخوانی دانش‌آموزان ارتقا پيدا كند و البته با ادامه همين رويكرد در آموزش و پرورش، دانش‌آموزان پس از پايان دوره تحصيل در آموزش و پرورش ديگر مشكل روخوانی و روان‌خوانی قرآن نخواهند داشت.

هژبری در اين بخش از سخنان خود با اشاره به نظرات برخی كارشناسان مبنی بر تخصصی نبودن و حرفه‌ای نبودن مدارس قرآن، گفت: اين كارشناسان بايد بدانند كه قرآن يك مهارت است؛ مانند ساير مهارت‌ها كه بايد به دانش‌آموزان آموزش داده شود، در اين ميان برخی از دانش‌آموزان رياضی را خوب بلد نيستند و برخی هم قرآن را خوب بلد نيستند و هيچگاه نيز نمی‌توانند تسلط كامل در رشته‌های قرآنی كسب كنند.

برنامه‌ها و فعاليت‌های قرآنی خوبی طی سال‌های گذشته در مدارس اجرا شده كه همين برنامه‌ها موجب شده تا سطح روخوانی دانش‌آموزان ارتقا پيدا كند و البته با ادامه همين رويكرد در آموزش و پرورش، دانش‌آموزان پس از پايان دوره تحصيل در آموزش و پرورش ديگر مشكل روخوانی و روان‌خوانی قرآن نخواهند داشت

وی يادآور شد: اگر برخی از دانش‌آموزان در مدارس قرآن حضور دارند كه با وجود آموزش‌های قرآنی نمی‌توانند تسلط كامل بر آموزش‌ها را داشته باشند، به اين دليل است كه در اين بخش مهارت لازم را ندارند مانند دانش‌آموزانی كه در درس قرآن مهارت‌های لازم را كسب می‌كنند و در برخی دروس ديگر مانند رياضی، فيزيك و ... استعدادی ندارند.

وی در بخش ديگری از سخنان خود با اشاره به اجرای طرح نهضت ملی حفظ قرآن كريم و ثبت‌نام سه ميليون و 500 هزار دانش‌آموز به صورت داوطلبانه در اين طرح، عنوان كرد: دانش‌آموزانی كه در اين طرح ثبت‌نام كرده‌اند داوطلب حفظ نيم جزء تا 30 جزء قرآن هستند و هر يك بنا به توانمندی‌ها و مهارت‌هايی كه دارند حفظ بخشی از قرآن را آغاز كرده‌اند و نمی‌توانيم از تمامی آنان انتظار داشته باشيم كه كل قرآن كريم را حفظ كنند.

معاون وزير آموزش و پرورش در پايان با اشاره به راه‌اندازی قريب به هزار و 500 مدرسه تخصصی قرآن از سال تحصيلی آينده در سراسر كشور، اظهار كرد: با راه‌اندازی اين مدارس تخصصی نيز تلاش داريم تا آموزش‌های تخصصی و حرفه‌ای قرآن را در حوزه‌های روخوانی و روان‌خوانی، حفظ و ... پياده كنيم.

دوشنبه 2 مرداد 1391  10:58 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:اخبار قرآنی دوشنبه 2 مرداد91

كارگاه تفسير قرآن در دانشگاه آزاد زاهدان آغاز شد

گروه فعاليت‌های قرآنی: كارگاه تفسير قرآن و احكام روزه یکشنبه، یکم مردادماه در دانشگاه آزاد اسلامی زاهدان آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه سيستان و بلوچستان، مهربان، رئيس دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان در كارگاه تفسير قرآن و احكام روزه، ضمن تبريك فرا‌رسيدن ماه مبارك رمضان گفت: رمضان ماه رويش و رسيدن به بالاترين جايگاه‌هاست.

رئيس دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان با اشاره به حديثی از امام علی(ع) كه می‌فرمايند: بر شما باد در ماه رمضان به استغفار و دعاى زياد، اما دعاهاى شما دافع بلا از شماست و اما استغفار شما از بين برنده گناهان است افزود: از مهمترين كارهايی كه ما مسلمانان در اين ماه بايد انجام دهيم دعا كردن، است؛ ماه مبارك رمضان ماه احساس نياز به درگاه‌ بى‌نيازی است.

وی در ادامه با بيان اين مطلب كه برگزاری اين كارگاه‌های آموزشی در محيط علمی ـ فرهنگی دانشگاه باعث درك بيشتر فضايل ماه مبارك رمضان می‌شود گفت: بهترين اعمال در شب‌ها و روزهاى ماه مبارك رمضان، تلاوت قرآن كريم است و برگزاری كارگاه تفسير قرآن كه باعث درك بهتر آيات و مفاهيم قرآنی می‌شود باعث اجر و ثواب خاصی است.

رئيس دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان تصريح كرد:‌ هر ساله با رسيدن به ماه پرخير و بركت رمضان خداوند به بندگانش فرصتی ديگر می‌دهد تا نقايص خود را برطرف سازند و بتواند اجر و ثواب بيشتری برای خريد بهشت جمع‌آوری نمايد.

مهربان در پايان تأكيد كرد: هيچ زبانی قادر نيست تمامی فضايل ماه رمضان را بيان كند و همين بس كه بدانيم اين ماه، ماه نزول قرآن است و خداوند در اين ماه به بندگانش فرصت رويش دوباره می‌دهد.

دوشنبه 2 مرداد 1391  10:58 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:اخبار قرآنی دوشنبه 2 مرداد91

واكاوی راهبردهای ارتقای نشر قرآنی در سال توليد ملی/22
يوسف افراش:
ايران در توليد انبوه قرآن از منظر كيفی رتبه مطلوبی ندارد

گروه ادب: سرپرست دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به وضعيت موجود چاپ قرآن در كشور، ضعف در توليد انبوه را از جمله ضعف‌های موجود در اين حوزه دانست و عنوان كرد: عدم استفاده از دستگاه‌های نوين سبب شده است در اين عرصه با مشكل كيفی مواجه باشيم.

يوسف افراش، سرپرست دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

يوسف افراش، سرپرست دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) با اشاره به وضعيت موجود كشور در حوزه چاپ قرآن، گفت: با توجه به چنين حجمی در چاپ قرآن و ظرفيت بالايی كه در زمينه تعداد مخاطبان قرآن در كشور موجود است، امكان رشد بيش از پيش صنعت چاپ قرآن،‌ ليتوگرافی و صحافی آن وجود دارد.

سرپرست دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به بررسی وضعيت چاپ قرآن كشورمان در مقايسه با ديگر كشورهای اسلامی در اين حوزه، افزود: برخی از افراد می‌گويند كه تمام قرآن‌هايی كه در كشور توليد می‌شود، در مقايسه با ديگر كشورهای صاحب‌نام در اين عرصه از وضعيت مطلوبی برخوردار نيست، اين در حالی است كه ما در تمام حوزه‌های چاپ قرآن با اين نوع كمبودها مواجه نيستيم.

وی ادامه داد: صنعت چاپ و صحافی قرآن در كشور را می‌توان از منظرهای گوناگون مورد بررسی قرار داد و از اين منظر نقاط ضعف و آسيب آن را برشمرد. به عنوان نمونه، در قطع‌های جيبی به اين دليل كه از تكنولوژی‌های روز دوخت و صحافی بهره‌مند نيستم، با مشكلاتی مواجه هستيم؛ در غير اين صورت كيفيت آثار چاپ شده در قطع رحلی، رقعی و وزيری در وضعيت مطلوبی است كه می‌تواند در منطقه حرفی برای گفتن داشته باشد.

با استفاده از ماشین‌های روز در صنعت چاپ در جهت رفع مشکلات موجود برآییم

افراش در ادامه به ضعف‌های موجود در اين حوزه اشاره و عنوان كرد: از جمله ضعف‌هايی كه در حوزه چاپ قرآن ديده می‌شود، توليد انبوه قرآن است كه البته اين بيشتر شامل قطع‌های پائين می‌شود. جا دارد با توجه به سابقه چاپ قرآن در كشور و اهميت ناشران ايرانی در اين زمينه و فراتر از آن، علاقه مردم به خريد اين كتاب مقدس با استفاده از ماشين‌های روز در جهت رفع اين مشكل برآئيم.

به گفته افراش، گاه ديده شده است كه توليدات قرآنی ايران در مسابقات مختلف چاپ در منطقه حائز رتبه می‌شود، اما اگر همين محصولات را بخواهيم در توليد انبوه به بازار عرضه كنيم، به دليل كمبودهای موجود در دستگاه‌های صنعت چاپ با مشكل روبرو خواهيم شد.

 افراش:
قطع‌های جيبی به اين دليل كه از تكنولوژی‌های روز دوخت و صحافی بهره‌مند نيستم، با مشكلاتی مواجه هستيم؛ در غير اين صورت كيفيت آثار چاپ شده در قطع رحلی، رقعی و وزيری در وضعيت مطلوبی است كه می‌تواند در منطقه حرفی برای گفتن داشته باشد

سرپرست دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به رتبه ايران در منطقه اشاره كرد و افزود: وجود اين ضعف‌ها باعث نمی‌شود كه حكم قطعی در رابطه با جايگاه نامطلوب چاپ در ايران صادر كنيم. در حال حاضر كشور در وضعيت مطلوبی به سر می‌برد، برگزيده شدن ايران در بخش‌های مختلف چاپ و صحافی در مسابقات مصحف شريف كه دو سال پيش در منطقه برگزار شد، حاكی از فعاليت‌های مثبت چاپخانه‌داران ايرانی است.

راهکارهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای ارتقای صنعت چاپ

وی در ادامه به فعاليت‌های جهانی در راستای ارتقای صنعت چاپ اشاره كرد و يادآور شد: اقدامات جهانی ناشی از رقابت جهانی باعث می‌شود تا ما در كيفيت به ويژه كيفيت در صنعت چاپ توجه بسياری به اين امر كرده و صنعت چاپ را به سمت ارتقای كيفيت سوق دهيم.

افراش تصريح كرد: چند محور حمايتی در بحث حمايت از صنعت چاپ در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وجود دارد كه يكی از آنها نوسازی صنعت چاپ است؛ به اين معنی كه ما چاپخانه‌داران را مورد حمايت و تشويق قرار دهيم تا دستگاه‌های فرسوده خود را از رده خارج كنند.

سرپرست دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از ديگر برنامه‌های اين بخش از وزارتخانه در جهت ارتقای صنعت چاپ قرآن در كشور ياد و عنوان كرد: در پی آن هستيم تا با برگزاری نشست‌ها و كارگاه‌های تخصصی با حضور كارشناسان، آسيب‌های موجود در اين حوزه شناسايی شود و سپس با اهتمام جمعی در پی يافتن راهكارهايی در جهت ارتقای سطح كيفی برآئيم.

دوشنبه 2 مرداد 1391  10:59 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:اخبار قرآنی دوشنبه 2 مرداد91

عرضه «قرآن در زندگی و فرهنگ عامه» به قلم بهاء‌الدين خرمشاهی در نمايشگاه قرآن

گروه ادب: «قرآن در زندگی و فرهنگ عامه» به قلم بهاء‌الدين خرمشاهی از سوی پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامی برای نخستين‌ بار در بيستمين نمايشگاه بين‌المللی قرآن كريم عرضه شد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)، پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامی در بيستمين دوره نمايشگاه بين‌المللی قرآن كريم 106 اثر در موضوعات مختلف علوم قرآنی اعم از كلام، فقه، حديث و... عرضه كرده است كه از اين تعداد، هشت عنوان كتاب برای نخستين‌ بار در نمايشگاه عرضه می‌شود.

از جمله آثار عرضه شده در اين دوره از نمايشگاه می‌توان به كتاب «قرآن در زندگی و فرهنگ عامه» اشاره كرد. اين اثر به قلم بهاء‌الدين خرمشاهی، نويسنده و قرآن‌پژوه، با رويكرد بررسی چگونگی تأثير قرآن بر زندگی معمولی مردم به رشته تحرير درآمده است.

اين اثر در سه فصل تدوين شده كه در هر بخش به موضوعاتی چون تمدن‌سازی و فرهنگ‌آفرينی قرآن، نقش و نفوذ قرآن در هنرها و فنون ظريف و نقش قرآن در فرهنگ عامه پرداخته شده است.

نويسنده در اين اثر به بررسی تأثير قرآن بر بخش‌های مختلف زندگی مردم پرداخته كه در اين راستا موضوعاتی چون مسابقات قرآن، نمايشگاه قرآن، حفظ آيات وحی، مثل‌ها و اصطلاحات و... طرح شده است.

بخشی از اين اثر نيز به بررسی رابطه قرآن با علوم مختلف اختصاص دارد كه در اين راستا رابطه قرآن با علوم متلفی چون جغرافی، حديث، فلسفه، عرفان، كلام، ادبيات و... مورد بررسی قرار گرفته است.

يادآور می‌شود، «قرآن در زندگی و فرهنگ عامه» از سوی پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامی در شمارگان 2500 نسخه به قيمت 25 هزار ريال منتشر شده است.

دوشنبه 2 مرداد 1391  10:59 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:اخبار قرآنی دوشنبه 2 مرداد91

برنامه‌های علوم قرآنی شعب مؤسسه نورالحكمه تويسركان اعلام شد

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: مؤسسه قرآنی نورالحكمه شهرستان تويسركان در راستای فرارسيدن فصل تابستان برنامه‌های علوم قرآنی در 5 شعبه مؤسسه فوق‌الذكر اجرا كرده است و همچنان ادامه دارد.

 

اشرف سليم‌زاده، مديرمسئول مؤسسه نورالحكمه تويسركان، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)، با بيان اين خبر گفت: مؤسسه قرآنی نورالحكمه تويسركان دارای 5 شعبه است كه در هر شعبه فعاليت‌های متفاوت در حوزه‌های دين و عترت، قرآن و اسلام انجام می‌شود.

اين مدرس قرآن اضافه كرد: بايد يادآور شد كه در فصل تابستان برنامه‌های متفاوتی اعم از روخوانی، روانخوانی، حفظ، تجويد تخصصی، طرح 1446، احكام اسلامی، تربيت مربی قرآن كريم و تفسير قرآن صورت گرفته شده است.

وی ضمن بيان مطلب فوق، تأكيد كرد: در اين حوزه 360 قرآن‌‌آموز مشغول به فعاليت هستند كه در هر بخش به فراگيری آموزه‌های دينی و قرآنی می‌پردازند.

سليم‌زاده در پايان خاطرنشان كرد: همچنين در ماه رمضان جلسات جزءخوانی قرآن كريم برپا است كه علاقه‌مندان برای كسب اطلاعات بيشتر می‌توانند با شماره تلفن 08524240002 تماس حاصل كنند.

دوشنبه 2 مرداد 1391  10:59 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:اخبار قرآنی دوشنبه 2 مرداد91

ررسی وضعيت آموزش قرآن به كودكان و نوجوانان استثنايی/52
مدير آموزش و پرورش استثنايی كهكيلويه:
كمبود فضای آموزشی مانع از تشكيل مدارس قرآنی استثنايی می‌شود

گروه كودك و نوجوان: سيدعلی نيكنام گفت: متأسفانه به دليل كمبود فضای آموزشی و اينكه مجبور هستيم مدارس استثنايی استان را در دو شيفت برگزار كنيم، لذا عليرغم تقاضا قادر به برگزاری مدرسه قرآنی نيستيم.

 

سيدعلی نيكنام، مدير سازمان آموزش و پرورش استثنايی استان كهكيلويه و بويراحمد در گفت‌و‌گو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) گفت: مشكل اصلی آموزش قرآن در اين استان به افراد استثنايی كمبود فضای آموزشی است كه موجب می‌شود عليرغم تقاضايی كه برای تشكيل مدارس قرآنی داريم نتوانيم اين كار را انجام دهيم.

وی گفت: به هر حال آنچه كه مسلم است اينكه آموزش به افراد استثنايی فرصت و وقت بيشتری به نسبت افراد عادی را طلب می‌كند و ايجاد مدرسه قرآنی خارج از برنامه آموزشی زمان مناسبی برای اين كار بود تا افراد استثنايی علاقه‌مند به شركت در اين مدارس به تمرين و ممارست بيشتری در امر قرآن‌آموزی بپردازند.

نيكنام گفت: هم‌اكنون 930 دانش‌آموز استثنايی در 7 گروه تحت پوشش سازمان استثنايی اين استان در 30 مدرسه قرار دارند كه هر كدام از اين گروه‌ها با مشكلات ويژه خود مواجهند و تمام ظرفيت‌های تخصصی از قبيل ابزار و امكانات و نيروی انسانی كارشناس صرف تأمين نيازهای آموزشی اين افراد در ساعات درسی می‌شود.

وی افزود: در چنين شرايطی ايجاد مدارس قرآنی برای آنكه حرف تازه‌ای در آموزش علوم قرآنی به افراد استثنايی داشته باشد تنها در اختصاص فضای آموزشی خلاصه نمی‌شود، بلكه بايد به همان ميزان از امكانات و شيوه‌های كارآمد آموزشی نيز بهره برد.

اغلب مربيان پرورشی از دانش كافی قرآنی برای تدريس قرآن برخودار نيستند

مدير سازمان آموزش و پرورش استثنايی استان كهكيلويه و بويراحمد تصريح كرد: استفاده از نيروی كادر آموزش و پرورش به عنوان مربيان پرورشی در محيط‌های آموزشی كه مسئوليت آموزش قرآن به كودكان و نوجوانان استثنايی را نيز به عهده دارند در نظام آموزش و پرورش استثنايی امری معمول است و اين در حاليست كه اغلب آنها از دانش كافی قرآنی و همچنين مهارت‌های لازم برای انتقال محتوای آموزشی به كودكان و نوجوان استثنايی كه شرايط ويژه‌ای به نسبت افراد عادی دارند، برخوردار نيستند.

آموزش قرآن به كودكان و نوجوانان استثنايی نيازمند صرف وقتی بيشتر از آموزش قرآن به افراد عادی است و لذا اين اهميت مدارس قرآنی را بيشتر می‌كند هر چند كه ايجاد مدارس قرآنی نيازمند تأمين ابزار و شيوه‌های كارآمد آموزشی و مربيان مجرب قرآنی است.

وی ادامه داد: بارها و بارها از معاونت پرورشی آموزش و پرورش نسبت به برگزاری دوره‌های تخصصی برای مربيان پرورشی از سوی اين مركز و ساير سازمان‌ها در مراكز استانی درخواست شده است، اما همچنان به اين مسئله ترتيب اثر داده نشده و اگر به فكر ارتقای كيفی آموزش قرآن در نظام آموزش و پرورش هستيم، بايد ترتيبی داده شود كه ميزان معلومات و آگاهی مربی پرورشی به روز و منطبق با شرايط استاندارد آموزشی به افراد استثنايی باشد.

نيكنام در پايان گفت: در اين استان نيز همچون ساير مراكز استانی وضعيت آموزش قرآن در مورد افراد نابينا و ناشنوا به نسبت ساير گروه‌های معلول بهتر است و استعدادهای خوبی را هراز چند گاهی شاهد هستيم، اما ناشنوايان در قياس با نابينايان با توجه به اينكه دايره واژگانيشان محدود است و به روش ايما و اشاره قرآن را قرائت و يا از حفظ می‌كنند، لذا بايد در اين زمينه مطالعه و تحقيق ويژه‌ای صورت گيرد تا روش‌ها هدفمندتر شود.

دوشنبه 2 مرداد 1391  11:00 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:اخبار قرآنی دوشنبه 2 مرداد91

كمالی‌نژاد خبر داد:
ارائه 1900 اثر جديد در بخش نشر مكتوب نمايشگاه قرآن

گروه ادب: مدير بخش نشر مكتوب بيستمين نمايشگاه بين‌المللی قرآن كريم از حضور 203 ناشر داخلی و 24 ناشر خارجی در اين دوره از نمايشگاه خبر داد و عنوان كرد: 1900 اثر برای نخستين‌ بار در بخش داخلی به علاقه‌مندان عرضه شده است.

 

كوروش كمالی‌نژاد، مدير بخش نشر مكتوب بيستمين نمايشگاه بين‌المللی قرآن كريم در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)، با اشاره به فعاليت‌های اين بخش در اين دوره از نمايشگاه گفت: با توجه به فراخوان اعلام شده از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بيش از 200 ناشر برای حضور در اين نمايشگاه ثبت‌نام كردند.

وی با بيان اينكه در گام نخست، اولويت با حضور ناشرانی بود كه بيشترين آثار قرآنی را به چاپ رسانده‌اند، ادامه داد: 2010 متر فضايی است كه برای حضور ناشران در بخش نشر مكتوب اين دوره اختصاص يافته كه از اين ميزان، 402 متر به ناشران بين‌الملل و 1608 متر هم به بخش ناشران داخلی اختصاص داده شده است.

مدير بخش نشر مكتوب بيستمين دوره نمايشگاه قرآن كريم در ادامه به ديگر فعاليت‌های بخش نشر مكتوب در بيستمين نمايشگاه بين‌المللی قرآن كريم اشاره و تصريح كرد: در حال حاضر 203 ناشر در بخش داخلی، تعداد 19 هزار اثر را در معرض ديد علاقه‌مندان قرار داده‌اند كه از اين تعداد، 1900 اثر برای نخستين‌ بار در معرض ديد علاقه‌مندان قرار گرفته است.

وی به بخش ناشران بين‌الملل و حضور ناشران در اين بخش اشاره كرد و يادآور شد: در بخش ناشران بين‌الملل نيز 24 ناشر به صورت مشترك و مستقل حضور دارند كه در مجموع 43 كشور اعم از لبنان، سوريه، عراق، تركيه و مصر و ... در اين دوره حضور دارند.

به گفته كمالی‌نژاد، آنچه كه برای اين دوره اهميت داشت، حضور ناشران با آثار در رده 297 ديويی يعنی حوزه دين اسلام در موضوعات و شاخه‌های مختلف مانند تفسير، علوم قرآنی، حديث، كلام، عرفان و ... بود.

وی در ادامه به فضای محدود اين بخش در نمايشگاه و اعتراض ناشران در اين باره اشاره و عنوان كرد: اعتراضاتی از سوی ناشران در اين دوره از نمايشگاه انجام شده بود كه بيشتر از سوی ناشران تخصصی درباره فضای محدود بود؛ چراكه ناشران برای عرضه بهتر آثار خود احتياج به فضای گسترده‌تری داشتند كه اين امكان وجود نداشت.

دوشنبه 2 مرداد 1391  11:02 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:اخبار قرآنی دوشنبه 2 مرداد91

آيت‌الله العظمی سبحانی:
نزول تدريجی قرآن منجر به تثبيت آيات در قلب پيامبر(ص) شد

گروه حوزه‌های علميه: آيت‌الله العظمی سبحانی با تاكيد بر نزول تدريجی آيات قرآن تصريح كرد: در پاسخ به آن دسته از منتقدينی كه عنوان می‌كنند كه چرا قرآن مثل تورات يك دفعه نازل نشد، بايد گفت كه اگر قرآن به شكل تدريجی به پيامبر(ص) نازل نمی‌شد، تثبيت آيات در قلب پيامبر(ص) ايجاد نمی‌شد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)، آيت‌الله العظمی جعفر سبحانی، يكشنبه، 1 مردادماه، در جلسه دوم تفسير سوره ضحی، در مدرسه حجتيه قم، با اشاره به اشتباه برخی از مفسران عامه در خصوص اين سوره، اظهار كرد: در خصوص اين سوره، شايعاتی رواج يافت، مبنی بر اينكه اين سوره پس از انقطاع از وحی توسط خداوند به پيامبر(ص) نازل شده است كه كاملا اشتباه است.

وی افزود: در صحيح بخاری آمده است كه زن ابولهب، روزی در ميان مردم اين سخن را شايع كرد كه من مشاهده كردم كه دو شب پيامبر(ص)، نماز شب را اقامه نكردند و اين را دليلی بر انقطاع از وحی و رها شدن پيامبر(ص) از سوی خداوند، ذكر كرده‌اند؛ در همين صحيح بخاری آمده است كه شخصی(جندب) نيز چنين بحثی را مطرح كرده است كه به هيچ عنوان نمی‌تواند صحيح باشد.

اين مرجع تقليد، بيان كرد:نكته اول آنكه مگر پيامبر(ص)، شب‌ها، روی كوه نماز می‌خواندند كه همگان ببينند كه آيا ايشان دو شب نماز خواندند و يا خير؟! يا اينكه چگونه زن ابولهب اين را به چشم ديده است كه درون خانه پيامبر(ص)، چه اتفاقی رخ داده است كه بخواهند عده‌ای بر اساس همين شايعات، ادعای انقطاع وحی را مطرح كنند؟

وی ادامه داد: اين‌ها شايعاتی بود كه ما نيز بنا نداريم وجود اين شايعات را منكر شويم ولی اسباب آن را منكر می‌شويم، چون اين شايعات از آن دست شايعاتی بود كه پايه و ريشه‌ای نداشت و از پايه، دروغ بود؛ مگر شايعاتی در مورد كاهن، شاعر و مجنون بودن حضرت رسول(ص)، پايه‌ای داشت؟ پس هر شايعه‌ای لزوما دارای اساس و پايه نيست؛ اين آيات از آن دست آياتی است كه خداوند برای تقويت روحيه پيامبر(ص)، پس از آزارها نازل كردند؛ خداوند برای تقويت روحيه نبی خود، آيات نعمت را برای پيامبر(ص) نازل كرد كه ناظر به تدريجی بودن نزول قرآن است.

آيت‌الله سبحانی اظهار كرد: وقتی آزار و اذيت‌های كفار بی‌اندازه می‌شد، خداوند برای افزايش روحيه پيامبر خود، اين آيات را نازل می‌كردند و ذكر كرده‌اند كه قرآن به شكل تدريجی بر پيامبر(ص) نازل می‌شد كه در حضرت رسول(ص)، تثبيت ايجاد كند؛ به طور كلی نزول تدريجی قران نيز همين تثبيت قلب را برای پيامبر(ص) ايجاد می‌كرد.

وی گفت: بيايد بين مقسم به و اين شايعه، يك رابطه علمی و دقيق ايجاد كنيم؛ از طرفی خداوند به روز و شب قسم ياد می‌كند و بعد از آن كلمه «سجی» يعنی تاريكی فراگير شده را آورده است و در اين جاست كه بسياری به اشتباه روز را نعمت خداوند ذكر كرده‌اند و شب را نغمت و همين مسئله را دليلی بر انقطاع از وحی كه نوعی نغمت بود، برای پيامبر(ص) تفسير می‌كنند در حالی كه شب هم نعمت است و خود قرآن به اين مسئله اشاره كرده است؛ اگر شب نباشد، همه انسان‌ها هلاك می‌شوند و گياهان از بين می‌روند زندگی بشر مختل می‌شود؛ آنها به اشتباه «ليل» را انقطاع از وحی تفسير كرده‌اند در حالی كه خداوند در قرآن می‌فرمايد «وَ جَعَلْنَا اللَّيلَ لِباساً وَ جَعَلْنَا النَّهارَ مَعاشاً» و در جای ديگر می‌فرمايد، كه شب را برای آرامش مردم قرار داديم و زمانی كه می‌فرمايد كه «وَجَعَلْنَا نَوْمَكُمْ سُبَاتًا» ، يعنی خواب و شب را مايه آرامش شما قرار داديم، همه، نشانه‌های قرآنی نعمت گران‌بهايی مثل شب را نشان می‌دهد؛ پس اين گونه تفسير از قرآن ما را به اشتباه خطرناكی می‌اندازد.

آيت‌الله سبحانی اظهار كرد: در آيات ابتدايی سوره ضحی، خداوند مسئله تدريجی بودن وحی را بيان می‌دارند و به هيچ عنوان بحث انقطاع از وحی نبوده است؛ تدريجی بودن وحی نيز نعمت بسيار بزرگی بود كه خداوند به پيامبر(ص) عطا فرمود؛ زيرا باعث شد كه رابطه طولانی دائمی خداوند و پيامبر(ص)، با وحی آيات حفظ شود و قلب پيامبر(ص) ثبات يابد؛ در پاسخ به آن دسته از منتقدينی كه عنوان می‌كردند كه چرا قرآن مثل تورات يك دفعه نازل نشد بايد گفت كه اگر قرآن به شكل تدريجی به پيامبر(ص) نازل نمی‌شد، اين ثبات قلب ايجاد نمی‌شد؛ در اينجا می‌توان مثال زد كه اگر كسی از عزيز خود، به طور مستمر و پيوسته نامه‌ای دريافت كند، هميشه اين رابطه عاطفی را با خود خواهد داشت ولی اگر قرار باشد اين ده‌ها نامه را يك روزه دريافت كند و ديگر، از آن نامه‌ها، خبری نباشد، اين حس، دچار اختلال می‌شود.

اين مرجع تقليد ادامه داد: ما در اين بحث، بنای بر انكار اين شايعه را نداريم؛ بلكه با دلايل عقلی و قرآنی به راحتی می‌توانيم اثبات كنيم كه اين شايعات كه منجر به نوعی درك اشتباه از تفسير نيز می‌شود، نيز كاملا غلط است.

دوشنبه 2 مرداد 1391  11:02 PM
تشکرات از این پست
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:اخبار قرآنی دوشنبه 2 مرداد91

معاون بخش كودك نمايشگاه قرآن:
آموزش قرآن با روش بازی و سرگرمی هدف بخش كودك نمايشگاه است

گروه كودك و نوجوان: مهدی خانبان‌پور گفت: طراحی غرفه‌های بخش كودك نمايشگاه بين‌المللی قرآن كريم به گونه‌ای است كه كودكان با استفاده از بازی و سرگرمی و به شكل غيرمستقيم با آموزه‌های قرآنی آشنا شوند.

مهدی خانبان‌پور، معاون بخش كودك نمايشگاه بين‌المللی قرآن در گفت‌و‌گو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)گفت: در طراحی و اختصاص غرفه‌های بخش كودك به موضوعات مختلف سعی كرديم بر عنصر جذابيت‌بخشی برای كودكان بيشتر تكيه كنيم تا از اين طريق كودكان انس بيشتری با موضوعات قرآن بگيرند.

وی گفت: در ورودی اين بخش غرفه نقاشی را كه كمتر كودكی را می‌توان سراغ گرفت كه نسبت به كشيدن آن تمايل نشان ندهد، تعبيه كرديم كه در آن كودكان با موضوعات قرآنی و ماه رمضان نقاشی می‌كشند و اين نقاشی‌ها توسط مسئولان غرفه داوری و 3 نقاشی برگزيده هر شب معرفی و 10 نقاشی ديگر نيز بر ديوار اين غرفه نصب می‌شود و در معرض ديد بازديدكنندگان قرار می‌گيرد.

خانبان‌پور ادامه داد: غرفه ديگر اين بخش ايستگاه خميربازی است كه در آن مبنا، بروز خلاقيت كودكان در اجرای و ساخت احجام مختلف است و بيشتر سعی می‌كنيم قوه خلاقه آنها را تربيت كنيم و در غرفه ديگر به نام ايستگاه رايانه با قرار دادن 7 دستگاه رايانه بازی‌های رايانه‌ای كه عموماً با موضوع قرآن هستند را در اختيار بچه‌ها قرار داده‌ايم تا به وسيله آن‌ها علاوه بر بازی و سرگرمی برخی از آموزه‌های قرآنی را نيز ياد بگيرند.

وی گفت: غرفه ديگری از بخش كودك كه روی آن خيلی سرمايه‌گذاری كرده‌ايم، ايستگاه قرآن نام دارد كه در آن كودكانی كه سوره‌های كوچگی از قرآن را از بر هستند شركت كرده و با خواندن قرآن جايزه می‌گيرند كه البته در اين غرفه كودكانی كه جزء سی قرآن و يا بيشتر را هم از حفظ هستند شناسايی شده و در برنامه شبی با قرآن كه هر شب در اين بخش برگزار می‌شود از وجود آنها استفاده می‌كنيم و آنها به پرسش‌های مردم و برخی كارشناسان قرآنی پاسخ می‌دهند و در پايان جوايز ارزنده‌ای به آنها اهدا می‌شود كه نمونه نادر آن كودكی 7 ساله بود كه حافظ كل قرآن بود.

غرفه ديگر اين بخش ايستگاه كارتون است كه در آن آثار انيميشن با موضوع زندگی پيامبران الهی برای كودكان به نمايش گذاشته می‌شود كه استقبال از اين غرفه نيز نسبتاً خوب است، اما جذاب‌ترين غرفه اين بخش، غرفه نمايشی آن است كه با حضور شخصيت معروف عروسكی يعنی مبارك، بچه‌ها با موضوعات اخلاقی و تربيتی آشنا شده و به آنها آموزش داده می‌شود كه در برابر پيشنهاد برای انجام كارهای ناشايست نه بگويند.

خانبان‌پور ادامه داد: غرفه تغذيه سالم نام غرفه ديگری از اين بخش است كه در آن كودكان با مضرات برخی غذاهای ناسالم آشنا می‌شوند و به آنها آموزش داده می‌شود تا به جای خوردن اين غذاها، برخی خوراكی‌های سالم و مقوی را بخورند.

وی در پايان گفت: قصه‌گويی و نقاشی بخش ديگری از برنامه‌های اين بخش است كه در آن هر شب يك قصه قرآنی با استفاده از كشيدن نقاشی برای بچه‌ها نقل می‌شود و در پايان نقاشی كشيده شده رنگ‌آميزی شده و برای تزئين اين بخش از آن استفاده می‌شود كه موضوع قصه‌های نقل شده متناسب با حال و هوای اين ماه و مسائل مربوط به آن است.

دوشنبه 2 مرداد 1391  11:02 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها