«نقش سازمانهای توسعهای در تحقق چشمانداز توسعه»عنوان سرمقاله روزنامه گسترش صنعت به قلم محمود کمانی است كه در آن ميخوانيد؛نقش برجسته سازمانهای توسعهای در بهبود و توسعه زیرساختهای صنعت و اقتصاد کشور انکارناشدنی است.
نقشی که در برنامه پنجم توسعه کشور نیز تصریح شده است. در این میان سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران بهعنوان یکی از اصلیترین سازمانهای توسعهای کشور، با هدف «تسریع در امر توسعه صنعتی ایران» و «تربیت مدیران برای راهبری صنعت» شکل گرفته و تا به امروز شاهد دستاوردهای مثال زدنی این سازمان در توسعه صنایع کشور چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی بودهایم.
این سازمان در راستای دستیابی به چشمانداز خود مبنی بر «پیشگامی در جهانیسازی صنایع ایران»، اقدامات متعددی را در دستور کار قرار داده که در این بین میتوان به «مشارکت در برنامهریزی و تنظیم استراتژیهای توسعه صنعتی»، «انجام پژوهشهای توسعهای و کاربردی» و «توسعه کارآفرینی و تربیت مدیران کارآفرین» نام برد. طبق اساسنامه سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، «توسعه مدیریت و منابع انسانی» از ارکان اصلی پشتیبانی و توسعه صنعت کشور تعریف شده است که در این بین، سازمان مدیریت صنعتی، بهعنوان بازوی اصلی این سازمان ایفای نقش مینماید.
سازمان مدیریت صنعتی در سال ۱۳۴۱ با هدف «توسعه ظرفیت مدیریت کشور» تاسیس شده و اکنون به پشتوانه نیم قرن تجربه و تلاش در ارائه خدمات مشاوره و تحقیق، آموزش و انتشارات، نقش بهسزایی در پرورش مدیران سطوح گوناگون صنعت و اقتصاد کشور ایفا نموده و بنگاههای متعددی را در عبور از بحرانها، رفع چالشها و موانع توسعهای و دستیابی به تعالی سازمانی، یاری رسانیده است.
پروژههایی چون طرح مطالعاتی نوسازی و روزآمد کردن صنعت کشور، بررسی تطبیقی نحوه و فرآیند خدماترسانی بانکها به صنایع و نقش آنها در تامین مالی صنعت در ایران، موانع توسعه بخش خصوصی در سرمایهگذاری صنعتی و ارائه راهکارهای مناسب، طرح سامانه ارتقای مدیریت بنگاهها (سام)، بررسی تاثیر نرخ ارز بر بهای تمامشده صنایع در ایران، رتبهبندی شرکتهای مهندسی، تدارکات و ساخت(EPC)، تدوین سند چشمانداز صنعت حملونقل ریلی کشور، تدوین اسناد راهبردی صنایع دریایی، ارزیابی و توسعه مدیران و منابع انسانی سازمان گسترش و نوسازی صنایع، شرکت ملی نفت ایران و...، تنها بخش کوچکی از پروژههای اجراشده توسط سازمان مدیریت صنعتی در راستای توسعه ظرفیت مدیریت کشور بوده است.
در سالهای اخیر، سازمان مدیریت صنعتی با هدف توسعه دامنه فعالیتها و شبکه همکاری خود، اقدام به راهاندازی نمایندگیهای استانی در اقصی نقاط کشور و نمایندگیهای تخصصی دیگری کرده است که اکنون، تعداد این نمایندگیها از ۱۲ نمایندگی در سال ۸۹ به ۲۸ نمایندگی در سال ۹۱ رسیده است. همچنین از دیگر فعالیتهای این سازمان در راستای سفارشیسازی و ارائه خدمات باکیفیت بالاتر، میتوان به راهاندازی ۹ گروه تخصصی مشاوره در حوزههای «صنعت خودرو»، «صنایع معدنی و فلزی»، «صنعت انرژی (نفت، گاز و پتروشیمی)»، «صنایع غذایی، دارویی و شیمیایی»، «بانک، بیمه و سرمایهگذاری»، «صنعت حملونقل»، «حوزه سلامت»، «مدیریت شهری» و «حوزه فرهنگ» نام برد.
از ابتدای سال۹۰ و با اتخاذ رویکرد تحولی در تمام بخشهای سازمان، توسعه کمی و کیفی فعالیتها در دستور کار قرار گرفت و از این حیث، برخی از خدمات ویژه سازمان که پیشتر در قالب پروژهها و طرحهای مجزا به اجرا درمیآمدند، بهعنوان SBUها یا مراکز تخصصی راهاندازی شدند. مراکزی چون «مرکز ارزیابی و ارتقای شایستگیهای مدیران (IMI-ADC)»، «مرکز ارزیابی و تحلیل صنعت و اقتصاد (رصد)»، «مرکز توسعه شبکه مشاوران و ارائه خدمات کلینیکی» و «مرکز رتبهبندی و اعتباربخشی»، برخی از این مراکز میباشند.
ادغام موسسه مطالعات بهرهوری و منابع انسانی در سازمان مدیریت صنعتی در واپسین روزهای سال ۹۰ (بر مبنای مصوبه شورایعالی اداری) و ادامه فعالیت این مجموعه در قالب «مرکز مطالعات بهرهوری و منابع انسانی» بهعنوان بازوی تخصصی سازمان مدیریت صنعتی در زمینه ترویج، توسعه و کاربردیسازی فناوریهای نوین مدیریت کیفیت، بهرهوری و توسعه منابع انسانی، از تحولات اخیر سازمان بهشمار میرود که تنها با گذشت چند ماه از این ادغام، شاهد موجی از همافزایی و ایجاد توان علمی و عملی بالاتر در دو مجموعه بودهایم.