0

لزوم بهره‌گيری از روش‌های غيرمستقيم و قالب‌های هنری در تبليغ مجازی دين

 
javid1000
javid1000
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : دی 1390 
تعداد پست ها : 53859
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

لزوم بهره‌گيری از روش‌های غيرمستقيم و قالب‌های هنری در تبليغ مجازی دين

گروه فضای مجازی: عضو كميسيون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به لزوم بهره‌گيری از قالب‌های هنری در تبليغ مجازی دين، اظهار كرد: هر اندازه از روش‌های غيرمستقيم، پرجاذبه‌ و بانشاط‌ استفاده كنيم، می‌توانيم كاربران بيشتری را به مسائل دينی جذب كنيم.

مجتبی رحماندوست، عضو كميسيون اجتماعی مجلس شورای اسلامی

مجتبی رحماندوست، عضو كميسيون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) با اشاره به ضرورت استفاده از فضای مجازی در تبليغ دين اظهار كرد: نمی‌توان از ابزارهای جديد و روش‌های ديجيتالی فرار كرد؛ زيرا چه بخواهيم و چه نخواهيم استفاده از اين روش‌ها و ابزارها امری ضروری است. زمانی كه برای اطلاع‌رسانی عرصه‌های مختلف مانند ورزش، سياست و اقتصاد از ابزارهای ديجيتال استفاده می‌كنيم، نمی‌توانيم مقوله دين را استثنا كرده و از اين ابزارها استفاده نكنيم.

وی افزود: هر اندازه از روش‌های غير مستقيم، جاذبه‌دار، هيجان برانگيز، زنده‌تر و با نشاط‌تر استفاده كنيم، می‌توانيم كاربران بيشتری را به سمت مسائل دينی در فضای مجازی جذب كنيم. سال 69 خدمت مقام معظم رهبری رسيديم و ايشان فرمودند برای ماندگاری فرهنگ بايد به سمت قصه و داستان به ويژه رمان برويم. شايد روش‌های مستقيم همچون رسانه منبر جای خود را داشته باشد، اما برای اينكه فرهنگ به نسل‌های بعد منتقل شود، بايد از روش‌های ادبی و هنری بهره‌مند شويم.

رحماندوست تصريح كرد: محتوای دينی را بايد در محتوا و قالب‌های ادبی و هنری جذاب مانند داستان، انيميشن و به واسطه سيستم ديجيتال به كاربران انتقال دهيم تا برايشان جذاب باشد و از اين طريق بتوانيم تأثيرگذاری مثبتی داشته باشيم.

عضو كميسيون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به لزوم بليغ بودن ادبيات تبليغ دينی گفت: مفاهيم دينی را می‌توانيم از طريق قصه و داستان، روايت و قالب‌های هنری به كاربران ارائه كنيم. اكنون به غير از موارد معدود، بيش از 90 درصد فعاليت‌ها، از ادبيات هنری استفاده و در فضای مجازی به كاربران انتقال داده می‌شود.

رحماندوست به وظيفه كاربران در برابر پايگاه‌های اطلاع‌رسانی ضد دينی اشاره كرد و گفت: تكليف كاربران به تناسب تحصيلات و موقعيت اجتماعی‌شان متفاوت است؛ زيرا كاربری كه فاقد توانمندی در فعاليت‌های علمی و پژوهشی است، چگونه می‌تواند به هنگام مقابله با پايگاه‌های ضد دينی واكنشی از خود نشان دهد؛ بنابراين اين كاربر تنها وظيفه‌اش خارج شدن از آن پايگاه است.

وی ادامه داد: كاربران صاحب نظر و فرهيخته به هنگام برخورد با پايگاه‌های ضد دينی بايد ابتدا آنها را شناسايی كرده و سپس با ايجاد پايگاه‌های دينی و مذهبی به گونه‌ای عمل كند كه راه‌های نفوذ آن پايگاه‌های سكولار را در ميان جوانان بكاهد.

نماينده مجلس شورای اسلامی تصريح كرد: مسئولان در مقابله با پايگاه‌های ضد دينی بايد به تناسب ضد انقلابی بودن آن به وظايف قانونی عمل كنند تا ديگر شاهد بروز چنين پايگاه‌هايی نباشيم و شايد وظيفه آنها سنگين‌تر از ديگر كاربران است.

 مجتبی رحماندوست:
محتوای دينی را بايد در محتوا و قالب‌های ادبی و هنری جذاب مانند داستان، انيميشن و به واسطه سيستم ديجيتال به كاربران انتقال دهيم تا برايشان جذاب باشند و از اين طريق بتوانيم تأثيرگذاری مثبتی داشته باشيم

وی ارزيابی تبليغات دينی در فضای مجازی را نيازمند پژوهش وسيع دانست و گفت: ارزيابی از تبليغات دينی در فضای مجازی نيازمند پژوهش دامنه‌دار و وسيعی است كه بايد همه پايگاه‌های دينی و غير دينی را ارزيابی كنيم تا ببينيم در چه سطحی هستيم و تا چه اندازه توانسته‌ايم با اين پايگاه‌ها مقابله كنيم. متأسفانه تاكنون چنين فرصت، توان و برنامه‌ای نداشته‌ام.

رحماندوست اظهار كرد: حوزه علميه قم يكی از پيشگامان استفاده از عرصه سايبری در تبليغ دينی بوده و بزرگ‌ترين مركز نرم‌افزاری علوم اسلامی را در جهان با نام مركز تحقيقات كامپيوتری علوم اسلامی نور ايجاد كرده است و به توليدات نرم‌افزارهای فاخر می‌پردازند؛ بنابراين حوزه علميه در اين عرصه پيشتاز است.

وی بيان كرد: حوزه علميه علاوه بر توليد نرم‌افزار بايد وارد فضای توليد بازی‌های رايانه‌ای و راه‌اندازی پايگاه‌های اطلاع‌رسانی دينی شود تا به تبليغ مفاهيم دينی با روش‌های غيرمستقيم بپردازد كه به نظر می‌رسد حوزه در اين بخش ابتدای راه است.

عضو كميسيون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تصريح كرد: جهان برای مقابله با دين و توسعه سكولار می‌تازد و برای مقابله با آن فعاليتی سنگين، درازمدت، به‌روز و پرتوان را می‌طلبد كه اميدواريم بتوانيم در اين عرصه توفيقات بيشتری داشته باشيم.

مدیریت:تالارهای دانشگاه،دانشجو

مدیریت سابق تالارهای تلفن همراه

صفحه اختصاصی:

civilica.com/p/98085

اولین مدرسه عشق که تأسیس شد  /  درس عشق علی و فاطمه تدریس شد
گـل ادم چـو سـرشـتن به کاه ازلــی  /  اولـین کلمه که آمـوختند علـی بود علـی

دوشنبه 26 تیر 1391  2:48 AM
تشکرات از این پست
gh_golpa
دسترسی سریع به انجمن ها