|
گروه فعالیتهای قرآنی: نشست همانديشی محققان پژوهشكدههای دانشگاه علوم و معارف قرآن كريم با موضوع روششناسی علوم اسلامی با تأكيد قرآن و با رويكرد كاربردی کردن آن در حوزه مطالعات قرآنی، عصر روز گذشته، 24 تيرماه در مشهد برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه خراسان رضوی، نشست همانديشی محققان پژوهشكدههای دانشگاه علوم و معارف قرآن كريم با موضوع روششناسی علوم اسلامی با تأكيد قرآن و با رويكرد كاربردی کردن آن در حوزه مطالعات قرآنی، عصر روز گذشته، 24 تيرماه با حضور محققان و پژوهشگران علوم قرآنی كشور در سالن اجتماعات بنیاد پژوهشهای آستان قدس رضوی برگزار شد.
حجتالاسلام عبدالحسين خسروپناه، رئيس مؤسسه پژوهشی حكمت و فلسفه ايران با اشاره به ضلع اول مباحث خود كه انسانشناسی است، گفت: با روششناسی اجتهادی مصطلح به شرطی كه پرسشهای جديد به قرآن عرضه شود، میتوان انسان مطلوب علوم انسانی، رفتاری و اجتماعی را از قرآن استخراج كرد.
وی اظهار كرد: انسانهای ايدهآل سياسی، مديريتی، تربيتی و اقتصادی يك تعريف خاص دارند كه در تعریف آنها میتوان از آموزههای قرآنی استفاده كرد.
رئيس مؤسسه پژوهشی حكمت و فلسفه ايران، ضلع دوم را توصيف انسان محقق دانست و تصريح كرد: در شناخت انسان تحقق يافته، انسان مقيد به زمان و مكان مطرح نيست بلكه میخواهيم انسان تحقق يافته را بشناسيم.
اين پژوهشگر علوم اسلامی، ضلع سوم را بيان هنجارها، بايد و نبايدها دانست و عنوان كرد: عرفان عملی، فقه و اخلاق به بيان بايد و نبايدهای دين میپردازد.
وی ادامه داد: از روش قرآنی در اينجا كمتر از ضلع اول میتوانيم استفاده كنيم و در ضلع دوم روشهای پيمايشی نقش كليدیتری داشته اما در ضلع سوم روش اجتهادی استفاده از آيات و روايات میتواند در باب بايدها و نبايدها برای تغيير انسان كمك كند.
وی در نتيجه بيانات خود اظهار كرد: در ضلع اول بايد متخصصان قرآنی، انسانشناسی اقتصادی، سياسی و مديريت را ارائه کنند.
وی عنوان كرد: در ضلع دوم كار قرآنی نياز است و متخصصان علوم قرآنی نقش بسزايی دارند. در ضلع سوم بايد فقه سياسی، اقتصادی و تربيتی را در حوزههای عرفان سياسی و اقتصادی توليد كنيم.
در ادامه، حجتالاسلام عباسعلی شاملی، محقق و پژوهشگر قرآن كريم با بيان اينكه علوم انسانی مباحث مختلفی را بيان میكند، افزود: اگر انسانشناسی سياسی داشته باشيم بايد از انسان مطلوب سياسی هم تعريفی داشته باشيم.
وی با اشاره به بهرهبرداری از قرآن در مسائل علوم انسانی گفت: قرآن كريم در توصيف انسانهای محقق كليدهای ارزشمندی را به ما داده است.
همچنین، حجتالاسلام علینقی فقيهی، محقق و پژوهشگر علوم قرآنی، با بيان اينكه روششناسی جديد غير از آن است كه دين و قرآن میگويد، افزود: قرآن صرفاً به روشها میپردازد و خلاف تحقيقاتی است كه ما انجام دادهايم.
سپس، حجتالاسلام بهجتپور، محقق و پژوهشگر قرآن كريم با اشاره به ضلع سوم عنوان كرد: اگر اكثر قرآن را از علم اخلاق جدا كنيم بعضی از شبهات رفع خواهد شد زيرا قرآن متن ناظر به واقع است.
وی اظهار كرد: اگر به علم فقه نگاه كنيم علم فقه مطلق است، قرآن قاعده عام نگفته است بلكه قاعده عام را در ميدان خاص مطرح كرده است.
يادآور میشود، نشست همانديشی محققان پژوهشكدههای دانشگاه علوم و معارف قرآن كريم امروز، 25 تیرماه از ساعت 8:30 تا 11 با موضوع جايگاه مطالعات قرآنی در نظام آموزش عالی و راهبردهای ارتقای آن با حضور فاكر، رضايیاصفهانی و بهجتپور و ساعت 16 با موضوع معنويت در پژوهش و مطالعات قرآنی با حضور حجتالاسلام شيخالاسلامی برگزار میشود.
|