اگر حجاب اجباري باشد مقطعي جواب ميدهد
مرجع : خبرگزاری ايسنا
مدير مدرسه علميه حضرت خديجه(س) گفت: استفاده از كلمات خوب و بد در تعريف حجاب و حدود آن مبناي ارزشي دارد.
جمعه ۲۳ تير ۱۳۹۱ ساعت ۱۵:۴۲
منطقه خراسان، سكينه نيك در نشستي كه با موضوع «عفاف و حجاب» افزود: حجاب از نظر لغوي به معناي پرده است؛ اما اصطلاحا به معناي پوششي است كه خانمها از قديم از آن استفاده كرده و حكم پوشش را دارد و ميتواند چادر، مانتو و يا عبا باشد.
كارشناس مسائل مذهبي با بيان اينكه كسي بايد درباره حجاب صحبت كند كه نسبت به آن علم دارد تا ملاك را تعيين كند، تصريح كرد: بد حجاب بودن يك زن بسته به نوع نگاه افراد متفاوت است و هركس بر اساس پيشينه ذهني و علمي خودش قضاوت ميكند كه اين امر مشكل اصلي نيروي انتظامي است.
اين مدرس حوزه و دانشگاه خاطرنشان كرد: در اين خصوص بايد به مرجعي پناه ببريم كه ديگر اختلاف نظر نسبت به آن وجود نداشته باشد و همه اين مرجع را قبول داشته باشند و با توجه به جامعه اسلامي ما اين مرجع كه مشخص كننده خوب و بد است، قرآن است زيرا همه قرآن را به عنوان مرجع قبول دارند.
نيك اظهار داشت: در جامعه چيزي تحت عنوان بيحجاب در ملاءعام نداريم؛ اما با توجه به ديدگاه جامعه بدحجاب زياد وجود دارد كه اگر اندازه، كاركرد و فايده حجاب براي افراد مشخص شود اين مشكل نيز برطرف خواهد شد.
وي اضافه كرد: اگر فرهنگسازي به خوبي انجام نگيرد و به افراد اطلاعات كافي ندهيم، افرادي كه نيروي انتظامي دستگير ميکند، مدعي ميشوند ما كه حجاب داريم، چرا الكي گير ميدهيد؟
امروزه تفسير دقيق و درستي از حجاب وجود ندارد
نيك عنوان كرد: برنامه قرآن مطابق با فطرت آدمي است و براي افراد مفيد است، پس ما بايد براي افراد حجاب را معنا كنيم كه متاسفانه امروزه تفسير دقيق و درستي از حجاب وجود ندارد.
حجاب زير مجموعه عفت و اعتدال در پوشش است و به هيچ عنوان امري سليقهاي نيست
مدير مدرسه علميه حضرت خديجه (س) ابراز داشت: ما در قرآن تعريفي از چادر و مقنعه داريم؛ اما طوري جلوه آن را نشان ميدهند كه انگار در جامعه ما سليقهاي است در حالي كه حجاب خود زير مجموعه عفت و اعتدال در پوشش است و به هيچ عنوان امري سليقهاي نيست.
وي با بيان اينكه اگر حجاب اجباري باشد مقطعي خواهد بود، ادامه داد: اگر حجاب اجباري باشد بعد از اينكه اجبار برداشته شود جامعه به حالت قبلي و حتي بدتر از آن بازميگردد و اجبار به نفاق تبديل ميشود، لذا بحث انتخاب مطرح است اما دين به انتخاب جهتدهي كرده و آن را كمك ميكند.
نيك تصريح كرد: انسان امروزي مدعي عقلگرايي است، حتي فرد بدحجاب هم مدعي است اين پوشش را با عقل انتخاب كرده اما آيا اگر عقل آزاد باشد ميتواند تا اين حد متضاد عمل كند؟ زيرا عقلي كه با شرع گره خورده باشد متضاد سخن نميگويد.
اين مدرس حوزه و دانشگاه عنوان كرد: عقل مهاركننده هوس است و نميتوان با آن شيطان را پرستيد؛ اما چون دين نگاه ماورايي دارد ضرر را منحصر به اين دنيا نميداند.
نيك اظهار داشت: اسلام و عقل به انتخاب تاكيد دارند اما رسالت دين رساندن پيام خدا به افراد است و اين تنوع در پوشش به اين دليل است كه بينش افراد را افزايش نداده و در اين زمينه ارزشگذاري نكردهايم.
مدير مدرسه علميه حضرت خديجه (س) بيان داشت: اگر خانوادهها به جاي تنبيه، تحقير و برخورد بد تنها ارزشگذاري كنند اين وضعيت نيز بهبود پيدا خواهد كرد حتي اگر نيروي انتظامي بتواند اين افراد را ملزم به حضور در مكاني کند كه يك متخصص يا روانشناس حضور دارد تا به اين افراد مشاوره دهند، تاثير بيشتري خواهد داشت تا اينكه با زور و اجبار عمل كند.
كارشناس مسائل مذهبي ابراز داشت: انسانها طالب زيبايي و تكامل هستند حال اگر افراد تصور ميكنند با بيحجابي ارزش آنها بالاتر ميشود بايد ريشهيابي شود و علت آن را پيدا كرده و اصلاح كنيم.
بايد براي پوشش زن ارزش بگذاريم و اين امر از طريق زور و اجبار ممكن نيست
اين مدرس حوزه و دانشگاه گفت: بايد براي پوشش زن ارزش بگذاريم و اين از طريق زور و اجبار ممكن نيست و نبايد برخورد مزدورانه باشد.
وي افزود: رفتار افراد تحت تاثير محيط اطرافشان شكل ميگيرد و حتي انتظار خدا از افراد بسته به اين محيط متفاوت است ولي اين بدان معنا نيست كه براي افراد امكان رسيدن به تكامل نيست و بر اساس آگاهي اين كار شدني است و ما ميتوانيم اطراف خودمان را تغيير دهيم./س