به گزارش خبرنگار سینمایی باشگاه خبری فارس «توانا»، نشست خبری دومین نمایشگاه بینالمللی بازیهای رایانهای تهران با حضور سید محمد حسینی وزیر ارشاد اسلامی، بهروز مینایی رئیس بنیاد ملی بازیهای رایانهای و اصحاب رسانه در سالن سینمایی وزارت ارشاد برگزار شد.
بنا بر این گزارش سید محمد حسینی گفت: بازیهای رایانهای یکی از رسانههای تاثیرگذار در جامعه امروز است و مسوولان و مردم باید با این رسانه بیش از پیش آشنا شده و فرهنگ سازی لازم در زمینه استفاده صحیح از بازیهای رایانهای انجام شود.
وی با بیان اینکه کودکان و نوجوانان مخاطبان اصلی بازیهای رایانهای هستند یادآور شد: بازیهای رایانهای تاثیر بسزایی بر روی این قشر از جامعه دارد و چنانچه تصویر ناشایست از ایران اسلامی در قالب یک بازی رایانهای به کودکان و نوجانان ارایه شود تاثیرات منفی این امر بر آنان دیده خواهد شد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه خواستار نقد بازیهای رایانهای تولید شده در کشورهای غربی شد و گفت: این بازیها که به صورت هدفمند تولید میشوند باید از سوی رسانهها نقد شده و در مقابل، بازیهای رایانهای بومی قابل توجهی تولید شود.
حسینی با بیان اینکه تفریح و نشاط را نمیتوان از زندگی کودکان و نوجوانان جدا کرد ادامه داد: ترویج مبانی فرهنگی و هویت اسلامی ایرانی از طریق بازیهای رایانهای با نگاه ویژه به قشر کودک و نوجوان امکان پذیر است.
وی تاکید کرد: فعالان عرصه بازیهای رایانهای و حتی دانش آموزان ما خلاقیتهای لازم را برای تولید بازیهای درخور توجه دارند و دومین نمایشگاه بازیهای رایانهای تهران فرصتی برای شناسایی این افراد خلاق و در عین حال معرفی آثار ایرانی به مخاطبان است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه به لزوم ایجاد جریان سازی فرهنگی و استفاده از بازیهای بومی اشاره کرد و گفت: باید فضایی فراهم شود تا نگاه اذهان عمومی به بازیهای رایانهای تولید داخل جلب شده و فعالیتهای فرهنگی در این زمینه ساماندهی شود.
حسینی با بیان اینکه نمایش توانمندی متخصصان ایرانی از اهداف برگزاری دومین جشنواره و نمایشگاه بینالمللی بازیهای رایانهای تهران است تاکید کرد: تشویق سازندگان بازیهای رایانهای بومی و ایجاد فضای رقابت سالم میان تولید کنندکان، موجب ترغیب فعالان این عرصه میشود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه ایران اسلامی قطب بازی سازی رایانهای در جهان اسلام است افزود: تنوع و کیفیت محصولات ارایه شده برای حضور در نمایشگاه و جشنواره بازیهای رایانهای نشان میدهد ایران قطب بازیسازی در منطقه و در میان کشورهای جهان اسلام است و تلاش ما بر این خواهد بود تا به سطح کشورهای ممتاز جهان در زمینه تولید بازیهای رایانهای برسیم.
حسینی گفت: نمایندگانی از 11 کشور اروپایی و آسیایی از جمله کشورهای مسلمان در دومین نمایشگاه بازیهای رایانهای تهران حضور دارند و از افراد متخصص برای برپایی کارگاههای آموزشی تخصصی در زمینه تولید بازی استفاده خواهد شد.
وی یادآور شد: نمایشگاه بازیهای رایانهای تهران فرصتی برای معرفی تولیدات داخلی است و هدف ما تبلیغ محصولات غیر ایرانی در این رویداد فرهنگی نخواهد بود.
به گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نمایشگاه بازیهای رایانهای تهران از تجربیات کشورهای دیگر در عرصه تولید بازی استفاده خواهد شد و تولیدات ملی در این زمینه با محصولات دیگر کشورها مقایسه میشود.
وی همچنین ارتقا دانش فنی و تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری را از اهداف برگزاری نمایشگاه بازیهای رایانهای تهران دانست و ابراز امیداوری کرد خانوادهها با حضور در این نمایشگاه از نزدیک با فرهنگ استفاده صحیح از بازیهای رایانهای و نظام رده بندی سنی این محصولات آشنا شوند.
وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی افزود: بازیهای رایانهای وارداتی ممکن است معایبی همچون تقویت حس پرخاشگری، خشونت، ایجاد روحیه انزوا طلبی در کودکان و تنبل شدن نسل جوان را در پی داشته باشد و وظیفه ما این است در این زمینه به درستی فرهنگسازی کنیم.
حسینی در ادامه به تولید بازیهای رایانهای بر اساس بسیاری از اتفاقات روز دنیا همچون بیداری اسلامی و مقاومت مردم فلسطین و لبنان در برابر تجاوزات رژیم صهیونیستی تاکید کرد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: استقبال فعالان عرصه بازیسازی از دومین نمایشگاه بازیهای رایانهای تهران نسبت به سال گذشته 100 درصد رشد داشته است که این نشان از ظرفیتهای بالای بازیهای رایانهای در کشور دارد.
حسینی به افزایش چهار برابری فضای نمایشگاه بازیهای رایانهای تهران نسبت به دوره گذشته اشاره کرد و افزود: ابتکارات خوبی برای این دوره از نمایشگاه بازیهای رایانههای در نظر گرفته شده است و آثار تولید شده از سوی دانش آموزان نیز در این رویداد فرهنگی قابل توجه خواهد بود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر لزوم اطلاع رسانی صحیح درباره تولیدات ملی در زمینه بازیهای رایانهای تاکید کرد و یادآور شد: با حمایت رسانهها و به خصوص رسانه ملی، چرخه عرضه و تقاضای بازیهای رایانهای داخلی تنظیم و تولیدکنندگان انگیزه بیشتری برای حضورفعال در ساخت بازیها خواهند داشت.
حسینی گفت: در عرصه سینما دو سال است که در کنار برگزاری جشنواره فیلم فجر، نشستهایی درباره نقد هالیوود و حضور صهیونیست در سینمای دنیا برگزار میشود که در زمینه بازیهای رایانهای نیز باید این کار انجام شده و شگردهای دشمن در ارایه پیامهای خود در قالب بازیهای رایانهای بر ملا شود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: غرب با تولید برخی بازیهای رایانهای، مسلمانان را تروریست و نیروهای غربی را فرشته نجات دنیا معرفی میکنند و وظیفه ما این است در این باره به مردم اطلاع رسانی دقیق داشته باشیم تا همه بدانند جنگ نرم یک واقعیت است.
وی در ادامه خواستار حمایت همه نهادهای فرهنگی از ساخت بازیهای رایانهای بومی شد و گفت: مسوولان بنیاد ملی بازیهای رایانهای بر این باور هستند که نمایشگاه بازیهای رایانهای تهران در شمار پرمخاطب ترین جشنوارههای دنیا محسوب میشود و این درحالیست که در حال حاضر ایران اسلامی در بحث تولید بازی رایانهای پیشگام است و محصولات برخی کشورها قابل قیاس با تولیدات ما نیست.
حسینی گفت: بسیاری از کشورها درهای سرزمین خود را بر محصولات خارجی باز کردهاند و به دنبال ترویج فرهنگ اصیل نیستند اما ما به این باور رسیدهایم کمه باید در این عرصه روی پای خود بایستیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه ایران اسلامی در آسیا جزو پنج کشور برتر تولید بازیهای رایانهای به شمار میرود تاکید کرد: ایران اسلامی پس از چین، ژاپن، هند و کره جنوبی در این زمینه پیشتاز بوده و تولیدات ملی ما قابل رقابت با تولیدات این کشورهاست.
حسینی با بیان اینکه سرمایهگذاری کلانی در عرصه تولید بازیهای رایانهای در کشور نشده است گفت: پیشرفتهای حاصل در این زمینه با توجه به محدودیتهای موجود نشان از ظرفیت بالای کشور در زمینه تولید بازیهای رایانهای دارد.
به گزارش فارس پس سخنان وزیر ارشاد، بهروز مینایی گفت: جشنواره بازیهای رایانهای در بخش اصلی شامل بازیهای ایرانی است که در قالب بازیهای بزرگ، کوچک، آنلاین و موبایل برگزار میشود.
مدیر عامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای طراحی کاراکتر، شخصیت و بازینامه نویسی را از دیگر بخشهای این جشنواره خواند و گفت: دو بخش ایدههای قرآنی و ایدههای بازی با مضمون بیداری اسلامی نیز به این دوره از جشنواره افزوده شده است.
مینایی از برگزاری همایشی یک روزه در ایام برگزاری نمایشگاه با موضوع بیداری اسلامی خبر داد و گفت: در این همایش که با حضور کارشناسان و متخصصان برگزار میشود بازیهای موجود نقد شده و نیازهای کشور در زمینه تولید بازیهای رایانهای با موضوع بیداری اسلامی بررسی خواهد شد.
به گفته مدیر عامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای، ایدههای خوب با مضمون بیداری اسلامی در تولید از سوی بنیاد حمایت میشوند.
وی به ارسال 187 اثر به دبیرخانه دومین جشنواره و نمایشگاه بازیهای رایانهای تهران اشاره کرد و گفت: با اینکه فرایند تولید گیم طولانی است اما 26 بازی بزرگ برای حضور در جشنواره بازیهای رایانهای تهران به دبیر خانه این رویداد فرهنگی درخواست دادهاند که این رقم قابل توجه است.
مدیر عامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای در ادامه از ارسال 37 بازی کوچک، 17 بازی آنلاین، 19 بازی موبایل، 41 طرح شخصیت و کاراکتر بازی، 19 بازینامه و 35 بازی دانشآموزی به دبیرخانه دومین جشنواره بازیهای رایانهای تهران خبر داد.
مینایی به حضور دانشگاههای پیش رو در عرصه تولید بازی اشاره کرد و افزود: 40 بازی تولید شده از سوی دانشگاه مازندران و 32 بازی تولید شده در دانشگاه کاشان از جمله محصولات دانشجویی حاضر در نمایشگاه امسال خواهند بود.
مدیر عامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای از تلاش برای تولید کنسولهای ساخت بازی از سوی تولید کنندکان داخلی خبر داد و گفت: این کنسولها در نمایشگاه بازیهای رایانهای امسال رونمایی خواهند شد.
وی افزود: در نمایشگاه امسال تولید کنندگان بازیهای رایانهای خارجی با هدف آشنایی با محصولات ایرانی به نمایشگاه بازیهای رایانهای تهران دعوت شدهاند و از متخصصین برای آموزش نیروهای علاقمند استفاده میشود.
مینایی در ادامه به ایجاد فضای 22 هزار متری در مصلای امام (ره) برای برپایی دومین نمایشگاه بینالمللی بازیهای رایانهای تهران اشاره کرد و گفت: بخش دنیای بدون بازی با هدف ایجاد فضای شاد و مفرح برای خانوادهها، انجام و بررسیهای ویژه برای ارزیابی اثرات بازیهای خشونت آمیز و ارایه مشاورههای لازم به والدین در نمایشگاه امسال تعبیه شده است.
مدیر عامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای گفت: همچنین 12 کارگاه بازیسازی همزمان توسط انیستیتو ملی بازیسازی در 12 غرفه جداگانه برگزار میشود و در این غرفهها علاقمندان میتوانند از نزدیک با مراحل تولید بازیهای رایانهای از مرحله ایده تا تولید آشنا شوند.
به گفته مینایی 10 تیم بازیسازی در این کارگاهها بازیهای جدیدی را تولید و به علاقمندان ارایه خواهند کرد.
مدیر عامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای افزود: ضمن رونمایی از دایره المعارف بازیسازی در دومین نمایشگاه بینالمللی بازیهای رایانهای تهران، 12 عنوان کتاب آموزشی و فیلمهای دوبله شده موتورهای بازیسازی نیز در اختیار فعالان این عرصه قرار میگیرد.
انتهای پیام/