حجاب
قرآن مجید به دین باوران دستور مىدهد كه چشمان خویش را بىپروا بر هر كس نگشایند. «به چشمانت بیاموز كه هر كس ارزش دیدن ندارد» زیرا چشم انسان، عرصه واردات دل و فكر او را فراهم مىسازد. نگاه به نامحرم كه زمینه فساد را فراهم مىكند حرام شمرده شده است. انسانها را مىتوان از روى چشمهاى عفیف و غیرعفیف ، شناخت. چشمان عفیف، ارزشمندند و چشم دریده ، ادب نگاه نمىدارد. انسان موفق بر هر آن چه مىرسد بىپروا چشم نمىگشاید و نگاه خویش را محدود مىسازد. اگر كسى عفت نگاه نداشته باشد چه بسا كه به بىعفتى در عرصههاى دیگر دچار شود. این عفت خاص مردان نیست؛ بلكه زن هم باید عفت را رعایت كند. گر چه بیمارى چشمچرانى در مردان بیشتر شیوع دارد و مردان، با چشمانشان به دام مىافتند و زنان، با گوشهایشان. عفت نگاه پرهیز از نگاههاى آلوده است كه نتیجه این پرهیز پاكى دل و اندیشه از واردات ناشایست است ولى عفت كلام پاك ساختن عرصه صادرات دل است. آنان كه بىمحابا از هر چه بخواهند سخن مىگویند، هر واژهاى را بر زبان مىآورند و در پردازش كلمات خویش، محاسبه دقیقى ندارند، نه ارزش خویش را حرمت مىنهند و نه ارزش مخاطب را. يك جامعه شناس فرانسوی در خصوص سیاستهای استعمار در مبارزه با حجاب زنان الجزایر می گوید: هر چادری كه دورانداخته می شود افق جدیدی را كه برای استعمار ممنوع بوده در برابر او می گشاید و پس از دیدن هر چهره بی حجاب امیدهای حمله ور شدن استعمار ده برابر می شود.