رييس سازمان نظام پزشكي: عدم رعايت اخلاق پزشكي علت 45 درصد شكايت پزشكي است
رييس سازمان نظام پزشكي ضمن تاكيد بر لزوم رعايت اخلاق پزشكي در تمامي بخشهاي نظام سلامت عنوان كرد: اكنون 45 درصد شكايات از پزشكان در پي عدم رعايت اخلاق پزشكي صورت ميپذيرد.
به گزارش خبرنگار «سلامت» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر سيد شهابالدين صدر در ششمين سمينار سراسري «اخلاق پزشكي» كه امروز پنجشنبه در هتل المپيك تهران برگزار شد، ادامه داد: پيشگيري از بروز خطاهاي پزشكي از جمله آثار توجه به اخلاق پزشكي است.
وي با اشاره به گزارش عملكرد دادسراي نظام پزشكي تهران، عنوان كرد: هشت درصد پروندههاي ارجاع شده به دادسرا به صورت مستقيم به ارتباط ميان پزشك و بيمار مربوط بودهاند، اما در مجموع ميتوان گفت 45 درصد از شكايات صورت پذيرفته به صورت مستقيم يا غيرمستقيم با اخلاق پزشكي و نحوه رفتار پزشكان با بيمارانشان در ارتباط هستند.
صدر با بيان اينكه خداوند به جامعه پزشكي توفيق داده است تا در خدمت سلامت مردم باشد، گفت: مردم نيازمند ارائه خدمات سلامت هستند، بنابراين اگر پزشكان خدمات خود را در چارچوبها و موازين تعيين شده انجام دهند، به جايگاه والايي دست خواهند يافت.
رييس سازمان نظام پزشكي در ادامه با اشاره به اينكه در اين ميان توضيح واژههايي نظير حقوق پزشكي و اخلاق زيستي ضروري به نظر ميرسد، اظهار كرد: «حقوق پزشكي» به بايدها و نبايدها و مجموعه قوانين و مقرراتي كه رعايت آنها در كار پزشكي ضروري است، اطلاق ميشود كه پزشك در صورت عدم رعايت آنها دچار مشكلات حقوقي ميشود، اما در مقابل برخي موارد نيز وجود دارد كه عدم رعايت آنها پزشك را تنها در برابر وجدانش قرار ميدهد.
صدر ادامه داد: دانشجويان پزشكي ما پس از فارغالتحصيلي، مراسم تحليف و سوگند پزشكي را انجام ميدهند، علت اين امر آن است كه در انجام وظايف حرفهاي ما اينگونه نيست كه يك نهاد قانوني بتواند نظارت تام داشته باشد، پزشك در مطب خود حضور دارد و تنها خدا و سپس وجدانش ناظر و حاكم هستند.
وي همچنين با بيان اينكه در مبحث اخلاق پزشكي چهار محور ارتباط پزشك و خداوند، ارتباط پزشك با مردم، ارتباط پزشك با بيمار و ارتباط پزشك با همكارانش اهميت ويژهاي دارند، اظهار كرد: ركن اول اخلاق پزشكي، ارتباط پزشك با خداوند است. پزشك بايد در همه حال توجه داشته باشد كه تنها وسيله درمان و شفاي بيمار است و شافي، ذات اقدس الهي است.
صدر ادامه داد: در اين ميان اولين برخورد بيمار با پزشك نيز اهميت امكانناپذيري دارد، به عنوان مثال در زماني كه از مردم درباره برخي پزشكان سئوال كنيم، نظرشان با ما متفاوت است. ممكن است از كيفيت ارائه خدمات يك پزشك بسيار راضي باشند، در صورتي كه آن پزشك در رتبهبندي و درجهبنديهاي ما چندان بالا نيست و در رشته خود از بهترينها نيست. بايد گفت قطعا برخورد وي با بيمارش نقش تعيينكنندهاي در ميزان رضايت بيمار داشته است.
وي ادامه داد: برخي پزشكان ما در امر مطبداري چندان موفق نيستند، اگر پزشك با خضوع و روي گشاده با بيمارش برخورد كند، ميتواند اعتماد او را جلب نمايد، ما در حال حاضر پزشكان كاردان، ماهر و باسوادي داريم كه متاسفانه رفتار انساني از خود بروز نميدهند. چرا يك پزشك سلام كردن به بيمار را كسر شأن خود ميداند.
رييس سازمان نظام پزشكي همچنين با بيان اينكه نكته حائز اهميت ديگر در خصوص رعايت اخلاق پزشكي، نحوه برخورد با بستگان و همراهان بيمار است، اظهار كرد: شاهد هستيم كه رعايت نكردن اين موازين و اخلاقيات و حواشي آن، بعدها منجر به شكايت از آن پزشك ميشود. ممكن است گاهي درمان نتيجهبخش نباشد و بيمار از دست برود، در اينجا نحوه برخورد با همراهان اين بيمار ضرورت پيدا ميكند. در برخي موارد نيز كه همراهان بيمار آشفته هستند و نگران وضعيت عزيزشان هستند، اگر پزشك خود را پاسخگو بداند، بسياري از مشكلات رخ نخواهند داد.
وي همچنين ضمن تقبيح رابطه مالي بين پزشك و بيمار، اظهار كرد: صحيح است كه مشكلاتي نظير تعرفهها، فعاليت پزشك را با اختلال روبرو ميكند، اما اين مسئله نبايد در برقراري ارتباط وي با بيمارش اثر بگذارد و او احساس كند كه پول بيش از سلامتياش براي پزشك اهميت دارد. بايد مراقب باشيم كه اين احساس ناخوشايند در بيمار ايجاد نشود.
انتهاي پيام