طرح نهضت ملی حفظ قرآن كريم، فرازها و فرودها/46
صالح اطهریفرد:
اجرای طرح نهضت ملی حفظ قرآن كريم محدود به ابلاغ بخشنامه شده است
گروه كودك و نوجوان: اجرای طرح نهضت ملی حفظ قرآن كريم محدود به ابلاغ بخشنامههايی از وزارت آموزش و پرورش به ادارات آموزش و پرورش، از ادارات به شهرستانها، از شهرستانها به مناطق و از مناطق به مدارس شده و هيچ نظارتی بر روند اجرای طرح و آزمونهای آن صورت نگرفته است.
صالح اطهریفرد، قاری بينالمللی كشور، در گفتوگو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) با بيان اينكه اهميت حفظ قرآن كريم بر هيچ كس پوشيده نيست، به اهميت تربيت كودكان و نوجوانان حافظ قرآن اشاره كرد و گفت: ذهن كودكان و نوجوانان نسبت به بزرگترها فعالتر است و براساس احاديث و روايات موجود در اين زمينه، انسان هر چه در سنين كودكی و نوجوانی فراگيرد برای هميشه در ذهن خود خواهد داشت؛ پس لازم است كه به تربيت كودكان و نوجوانان حافظ قرآن كريم بپردازيم.
وی با اشاره به آغاز اجرای طرح نهضت ملی حفظ قرآن كريم از سال گذشته در وزارت آموزش و پرورش عنوان كرد: هرچند كه تربيت دانشآموزان حافظ قرآن به هر ميزان كه بيشتر باشد، بهتر است اما اعلام آمار سه ميليون و 500 هزار نفری دانشآموزان ثبتنام شده در طرح «نور» نبايد موجب شود كه كيفيت فدای كميت شود؛ آنچه در اجرای طرح نهضت ملی حفظ قرآن بيش از ارائه آمار ميليونی اهميت دارد، وجود يك برنامهريزی هدفمند و همراه با پشتوانه تحقيقی و پژوهشی است كه بايد از سوی مسئولان اجراكننده طرح «نور» دنبال شود.
قاری بينالمللی قرآن كريم با يادآوری اينكه اجرای طرح نهضت ملی حفظ قرآن كريم محدود به ابلاغ بخشنامههايی از وزارت آموزش و پرورش به ادارات آموزش و پرورش، از ادارات به شهرستانها، از شهرستانها به مناطق و از مناطق به مدارس شده است، اظهار كرد: اجرای اين طرح و برگزاری آزمونهای حفظ قرآن كريم، مأموريتی است و بدون درنظرگرفتن برنامه منسجم و هدفمند از وزير آموزش و پرورش به معاونان، از معاونان به مديران ادارات واگذار شده و در نهايت مديران و معاونان در مدارس بدون آنكه برنامهريزی خاصی در اين حوزه داشته و خود را مجاب به اجرای هر چه بهتر اين طرح كنند، در برخی مواقع كليه مسئوليتها را به مربی و معلم قرآن واگذار میكنند و در نهايت به دليل در اختيار نبودن امكانات و شرايط لازم اين طرح بینتيجه میماند.
صالح اطهریفرد در ادامه با اشاره به اينكه اجراكنندگان طرح نهضت ملی حفظ قرآن تنها به ارائه آمار ميليونی اكتفا میكنند و برنامهريزی صحيحی برای اجرای اين طرح و برگزاری آزمونهای آن ندارند، اظهار كرد: با توجه به آمار اعلام شده درباره ثبتنام شدگان در طرح «نور» بايد ببينيم اين آمار تا چه ميزان دقيق است كه مقامات عالی وزارت آموزش و پرورش تا به اين حد بر روی اين آمار مانور میدهند.
اين مدرس قرآن در بخش ديگری از سخنان خود با تأكيد بر اينكه اجرای طرح «نور» در صورتی میتوانست با موفقيت همراه باشد كه در پايان هر جزء از حفظ يك آزمون از دانشآموزان گرفته شود، گفت: هرچند كه وزارت آموزش و پرورش اعلام كرده كه آزمون طرح نهضت ملی حفظ قرآن در مراحل مدرسهای، منطقهای و استانی برگزار میشود، اما در بسياری از مدارس اين آزمون برگزار نشده و در صورت برگزار شدن آزمون نيز هيچ نظارتی بر روند اجرای اين آزمونها وجود نداشته است.
وی با اشاره به گسترده بودن طرح نهضت ملی حفظ قرآن كريم و كمبود بودجه و امكانات لازم برای اجرای اين طرح گفت: آموزش و پرورش اعلام كرده است كه آزمون طرح «نور» در مدارس و مناطق به پايان رسيده و اعلام اين اخبار در حالی است كه در بسياری از مدارس كشور به دليل نبود امكانات و بودجه مورد نياز داوران مناسبی برای سنجش ميزان محفوظات دانشآموزان حافظ قرآن وجود ندارند و برگزاری آزمون در ميان دانشآموزان حافظ قرآن نيز از سوی معلمان و مربيان عادی قرآن كه در برخی از مدارس حضور دارند امكانپذير نبود و به اين دليل كه بحث حفظ قرآن يك بحث كاملاً تخصصی است لازم است كه آزمونهای اين طرح نيز از سوی داوران تخصصی اين حوزه انجام شود.
اجرای اين طرح و برگزاری آزمونهای حفظ قرآن كريم، مأموريتی است و بدون درنظرگرفتن برنامه منسجم و هدفمند از وزير آموزش و پرورش به معاونان، از معاونان به مديران ادارات واگذار شده و در نهايت مديران و معاونان در مدارس بدون آنكه برنامهريزی خاصی در اين حوزه داشته و خود را مجاب به اجرای هر چه بهتر اين طرح كنند، در برخی مواقع كليه مسئوليتها را به مربی و معلم قرآن واگذار میكنند و در نهايت به دليل در اختيار نبودن امكانات و شرايط لازم اين طرح بینتيجه میماند |
اين مدرس قرآن كه در يكی از مدارس استان البرز به تدريس قرآن میپردازد، درباره روند اجرای طرح «نور» در اين مدرسه اشاره كرد و گفت: به دليل بخشنامهای شدن طرح «نور» و واگذاری مسئوليت آن از سوی وزارتخانه به ادارات آموزش و پرورش و از ادارات به مناطق، مدارس و مربيان؛ در مدرسهای كه تدريس میكنم هرچند كه دانشآموزان زيادی برای شركت در طرح «نور» ثبتنام كرده بودند، نه تنها هيچ آزمونی از آنان گرفته نشد، بلكه طی شش ماه گذشته نيز هيچ نظارتی بر حفظ قرآن از سوی آنان صورت نگرفت و به همين دليل نيز دانشآموزان با حضور در اين طرح فقط ثبتنام كرده و قرآن را حفظ نكردند.
اطهریفرد در اين بخش از سخنان خود ادامه داد: برخلاف اظهارات مسئولان وزارت آموزش و پرورش مبنی بر اينكه دانشآموزان با حضور در طرح «نور» قرآن را در منازل حفظ میكنند و برای رفع اشكال به مربيان و معلمان حاضر در مدارس مراجعه میكنند، چنين اتفاقی در مدرسهای كه تدريس میكنم رخ نداده و به طور كلی دانشآموزانی كه از اين مدرسه در طرح «نور» ثبتنام كردهاند به هيچ عنوان به حفظ قرآن نپرداختهاند و زمانی كه اعلام شد كه آزمون اين طرح در مدارس برگزار شود هيچ يك از دانشآموزان به اين دليل كه قرآن را حفظ نكرده بودند، آمادگی شركت در اين آزمون را نداشتند.
وی با يادآوری اينكه اجرای طرح نهضت ملی حفظ قرآن كريم نيز مانند بسياری از طرحهای وزارت آموزش و پرورش سرسری گرفته شده و در اين طرح هر كسی مسئوليت خود را بر دوش ديگری میگذارد، اظهار كرد: مسئولان اجراكننده طرح نور به جای اعلام آمار ميليونی ثبتنام شدگان بايد توجه بيشتری بر نحوه اجرای طرح داشته و با سركشی به مدارس و مناطق در جريان روند اجرای طرح و برگزاری آزمونها قرار میگرفتند؛ البته اگر اجرای اين طرح برای آنان ارزش داشت.
اين قاری بينالمللی قرآن يادآور شد: آنچه كه طی چند ماه گذشته مشاهده كردم اين بود كه مديران و معاونان پرورشی مدارس در اجرای اين طرح و برگزاری آزمونهای آن فقط به دنبال رفع و رجوع بودند و نتيجه اجرای كار و تربيت حافظان قرآن برای آنان اولويت نداشت.
اطهریفر با يادآوری اينكه مسئوليت اجرای اين طرح در مدارس بايد به عهده معاونان پرورشی در مدارس گذاشته میشود، گفت: هرچند كه معاونان پرورشی در ظاهر مسئوليت اجرای اين طرح را بر عهده داشتند اما در واقع تمام مسئوليت را به عهده مربيان و معلمان قرآن كه شايد در بسياری از مواقع هيچ تخصصی در زمينه حفظ قرآن نداشتهاند واگذار میكردند كه البته اين امر ضعف بزرگی در اجرای طرح نهضت ملی حفظ قرآن كريم است.
ادامه دارد...