به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، سعید قدیمی مدیرکل برنامهریزی آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در همایش "جغرافیا و دفاع مقدس در آموزش عالی" با اشاره به اینکه برنامهریزی درسی به عنوان قلب تپنده نظام آموزشی است، تصریح کرد: ما درحال حاضر بیش از 20 هزار درس داریم که بیش از 25 سال است مورد بررسی قرار نگرفته است.
مدیرکل برنامهریزی آموزش عالی وزارت علوم با بیان اینکه هر برنامه درسی باید 22 شاخص را کسب کند، تشریح کرد: برنامههای درسی باید شاخصهایی ازجمله روزآمدی، روششناسی، جامعهنگری، نظریهپردازی، بومیشناسی، متناسب با اهداف و استمرار آموزش عالی، مهارت، ارزشمدار کردن، نگاه انتقادی به کتابهای موجود و همچنین نگاه تربیتی از شاخصهایی است که یک برنامهریزی درسی است.
قدیمی 3 رکن اساسی را لازمه اجرای یک برنامه موفق دانست و تشریح کرد: مدیریت ترویج، تولید برنامههای نافع و توزیع برنامهها در فصل ملی از ارکان اساسی اجرای یک برنامه موفق است که نتایج همایش جغرافیا و دفاع مقدس در آموزش عالی نیز بشمار میآید.
مدیرکل برنامهریزی آموزش عالی وزارت علوم با بیان اینکه وزارت علوم برای توسعه رشتهها در آموزش عالی مدل شبه لوزی را در نظر گرفته است، اظهار داشت: در فاصله زمانی سالهای 79 تا 89 که برنامهریزی درسی به دانشگاهها داده شد، مشاهده میکنیم برنامههای زیادی با عنوانهای پراکنده در دانشگاهها تدریس میشود.
وی افزود: در این دوره سعی داریم با ارائه دروس اختیاری برنامههای مشابه را جمع کنیم و پس از جمع کردن این برنامههای مشابه بتوانیم در دوره کارشناسیارشد و دکترا از کتبی در حوزه دفاع مقدس استفاده کنیم.
انتهای پیام/